Reklama

Psycholog radzi

Agresja

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnich dniach mieszkańcy Płocka byli świadkami tragedii z udziałem kilkunastoletnich chłopców. Napad na kobietę i pozbawienie jej torebki z pieniędzmi zakończyły się zadaniem ran, które doprowadziły do śmierci ofiary. Wyemitowany program telewizyjny z udziałem kolegów tych napastników był dla wielu widzów szokiem - nastolatkowie przyznali, że takie zachowania są ich normalnym sposobem na zdobycie pieniędzy, bo rodzicielskie kieszonkowe nie starcza na wszystko...
To, niestety, nie jest sprawa odosobniona. Podobne wypadki mają miejsce w całym kraju. Różne jest ich nasilenie, rozmiar, ale mechanizmy pozostają te same. Jeszcze niedawno relacje telewizyjne o uczniach amerykańskich szkół, strzelających do swoich rówieśników i nauczycieli z broni palnej, odbierane były przez nas jako coś absolutnie niewyobrażalnego. A dziś?
Zachowania agresywne są bardzo szeroko opisywane w literaturze psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie ostatnio, gdy zanotowano wzrost ich liczby i stopnia szkodliwości. W szkole przejawiają się w dokuczaniu i dręczeniu dzieci młodszych, słabszych i z jakiegoś powodu innych (np. niepełnosprawnych, otyłych). Kolejny problem wiąże się z przenoszeniem do środowiska szkolnego pewnych zwyczajów wywodzących się z podkultury więziennej (np. fala obejmująca agresywne zachowania wobec młodzieży klas pierwszych). Mówiąc o zachowaniach agresywnych, nie należy zapominać również o niektórych subkulturach młodzieżowych (np. sataniści, skini, szalikowcy).
Poniżej przedstawiam jeden z podziałów omawianych zachowań, w którym wyróżniono agresję werbalną, fizyczną i przemieszczoną. Pierwsza z wymienionych ma miejsce wówczas, gdy nośnikiem emocji są słowa, wśród których dominują obelgi, przezwiska, przekleństwa. Te zachowania można podzielić na agresję kierowaną, czyli ukierunkowaną bezpośrednio na obiekt agresji, oraz niekierowaną, gdy nie dochodzi do bezpośredniej konfrontacji, a osoby wybierają obmowy, oszczerstwa. Ten rodzaj zachowań agresywnych jest bardzo częsty u dzieci w wieku szkolnym.
Agresja fizyczna ma miejsce wówczas, gdy dochodzi do bezpośredniej konfrontacji stron i do zadawania sobie bólu. Może wówczas nastąpić ekspresja negatywnych emocji w formie bicia, kopania, plucia itp.
Agresja przemieszczona, kolejny rodzaj omawianego zachowania, jest skierowana na osoby i przedmioty nie będące przyczyną ani właściwym obiektem tych zachowań. W takiej sytuacji może ulec zniszczeniu np. przedmiot należący do osoby będącej źródłem agresji lub może być skrzywdzony ktoś w ogóle nie zaangażowany w dane zachowanie, najczęściej będący kimś słabszym od agresora. W szkole zachowania agresywne dotyczą każdej relacji międzyosobowej, zarówno relacji między wychowankami, jak również kontaktów dzieci i młodzieży z ich opiekunami.
Obserwując rozwój reakcji agresywnych, można zauważyć ich przemiany w poszczególnych okresach rozwojowych. U małych dzieci w okresie pierwszych dwóch lat życia, pozbawionych możliwości wyrażania otwartej agresji, wykształcają się symboliczne jej formy - dąsanie się, mrukliwość, zły humor. Są one wywołane przez problemy fizyczne i socjalne. U dzieci 2-3-letnich agresja najczęściej idzie w parze z niezadowoleniem spowodowanym przez nakazy i zakazy rodzicielskie, wdrażanie do pierwszych obowiązków. Okres przedszkolny może przynieść formy agresji związane z nieprzestrzeganiem norm higienicznych. Agresja w okresie szkolnym może przyjmować formę szantażu bądź negatywizmu. Szczególnie problemy te mogą się nasilić w okresie dorastania.
Wpływ na występowanie i rodzaj reakcji agresywnych ma w dużej mierze wychowanie w domu rodzinnym i szkole. "Normalny dom" to nie tylko rodzice dający dzieciom to, czego one oczekują. To przede wszystkim atmosfera zaufania i czas, który wychowawcy poświęcają swoim pociechom. Komputer ani najnowszy sprzęt nie zastąpią rozmowy czy razem spędzanych wolnych dni. Ważne jest przekazywanie właściwego systemu wartości, kształtowanie potrzeb, wśród których najważniejszymi jest poszanowanie życia własnego i innych oraz postępowanie zgodne z Dekalogiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Starosta Niemirski: nie pozwolimy wyprowadzić lekcji religii ze szkół

2024-06-21 14:54

Karol Porwich/archiwum Niedzieli

Starosta przysuski Marian Niemirski zadeklarował organizowanie lekcji religii w szkołach prowadzonych przez samorząd powiatowy. Ma to związek z zapowiedziami rządu Donalda Tuska, który zlecił przygotowanie rozporządzenia, którego celem jest ograniczenie lekcji religii w szkołach.

Starosta Niemirski powiedział, że lokalny samorząd od lat wspiera zdolną, dbającą o swój rozwój młodzież. - Jeżeli będzie tylko konieczność, będziemy jako samorząd organizować lekcje religii w szkołach, będziemy wspierać wiejskie organizacje i stowarzyszenia, będziemy wspierać działania na rzecz integracji społecznej w naszym powiecie. Bez względu na to, czy będą to rozgrywki sportowe, imprezy kulturalne, eventy charytatywne, czy spotkania środowiskowe. Nie pozwolimy jako środowisko, wyprowadzić lekcji religii ze szkół. Jeśli państwo nie da na to pieniędzy, będziemy sami to finansować. Uważamy naukę religii za wielką wartość w procesie wychowawczym. Ograniczanie religii i historii to kierunek błędny - powiedział starosta Niemirski, który był gościem Radia Plus Radom.

CZYTAJ DALEJ

Kolejna matka bliżej ołtarzy: zamknięto diecezjalną fazę procesu beatyfikacyjnego Chiary Corbello

2024-06-21 16:19

[ TEMATY ]

matka

beatyfikacja

Chiara Corbella Petrillo

DCfimi/Wikimedia Commons

Chiara Corbella Petrillo

Chiara Corbella Petrillo

W rzymskiej bazylice św. Jana na Lateranie zamknięto diecezjalną fazę procesu beatyfikacyjnego Chiary Corbella. 28-letnia Włoszka odmówiła chemioterapii, by nie zaszkodzić noszonemu pod sercem synkowi. Z Francesco dane jej było przeżyć dwanaście miesięcy, w czasie których pisała do syna listy, aby mógł je przeczytać, gdy dorośnie. Mąż przyszłej błogosławionej podkreślił, że „nie ma ważniejszej rzeczy niż pozwolić człowiekowi urodzić się, tak by mógł być kochany”.

Uroczystemu zamknięciu diecezjalnej fazy procesu beatyfikacyjnego przewodniczył bp Baldo Reina, wiceregens diecezji rzymskiej, do której należała Chiara Corbella. Obecni byli także członkowie trybunału, który badał jej życie, pisma, cnoty oraz opinię świętości: bp Giuseppe D'Alonzo, delegat biskupi, ks. Giorgio Ciucci, promotor sprawiedliwości i adwokat Marcello Terramani. Uroczystość odbyła się w samo południe i była otwarta dla wszystkich. Obecny był mąż i syn sługi Bożej, jej rodzice i siostra z rodziną a także przyjaciele oraz liczna rzesza wiernych, którzy modlą się za przyczyną Chiary Corbella.

CZYTAJ DALEJ

22 czerwca: Kto dziś gra? Euro 2024

2024-06-21 21:32

[ TEMATY ]

ME 2024

PAP/EPA/CHRISTOPHER NEUNDORF

22 czerwca 2024 r. - kolejny dzień piłkarskich zmagań podczas ME 2024! Kto dziś gra?

Gruzja - Czechy, godz. 15:00

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję