Reklama

Jaka Europa?

Prawda czy fałsz?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podstawową cechą trwającej w Polsce dyskusji o projekcie Konstytucji dla Unii Europejskiej jest powszechny brak chociażby syntetycznej informacji o jej zawartości (nie mówiąc już o udostępnieniu jej treści osobom nieposiadającym możliwości korzystania z internetu). Nic więc dziwnego, że dyskusja ta sprowadza się najczęściej do wymiany emocjonalnych opinii, bez merytorycznego uzasadnienia.
Naturalne wydaje się oczekiwanie, że Konstytucja winna być najpierw zrozumiała dla przeciętnego obywatela, bowiem dla niego jest przeznaczona. Konstytucja UE nie spełnia tego wymogu. Co więcej, jeśli nie posiada się zbyt dużego doświadczenia w czytaniu tekstów prawniczych, jest wręcz niezrozumiała, a niejednokrotnie wewnętrznie sprzeczna i niespójna.
W dalszej części artykułu określenie „Projekt” oznacza Projekt Traktatu o ustanowieniu Konstytucji dla Unii Europejskiej.
Lektura tekstu Projektu skłoniła mnie do postawienia ośmiu tez oraz ośmiu pytań o ich prawdziwość. Sądzę, że nie jest moim zadaniem indoktrynowanie czytelnika, więc wybór odpowiedzi: prawda czy fałsz pozostawiam jemu samemu. Kursywą zaznaczone są artykuły cytowane z Projektu.

TEZA I

Projekt nie zawiera odwołania do chrześcijaństwa, aby nie dyskryminować innych światopoglądów.
Brak odwołania do chrześcijaństwa w Projekcie stanowi dowód braku tolerancji ze strony twórców Projektu. Nie można tolerować innych, jeśli nie chce się uznać czegoś oczywistego, własnej tożsamości. Jeśli UE nie określi własnej tożsamości, na jakiej podstawie określi odmienność Innych, a tym samym, jak sprawdzić zdolność UE do tolerowania odmienności? Czyż nie jest faktem, że bez chrześcijaństwa cywilizacja europejska nie powstałaby w ogóle?
Jednocześnie w preambule znajduje się cytat z Tukidydesa, co czyni argumentację o odrzuceniu odwołania się do chrześcijaństwa całkowicie niewiarygodną. Nie mam wątpliwości, że wiele cytatów z Ewangelii byłoby tu bardziej na miejscu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Preambuła
Nasz ustrój polityczny jest zwany demokracją, ponieważ władza spoczywa w rękach nie mniejszości, ale najliczniejszych. Tukidydes II, 37
Odpowiedz: Prawda czy fałsz?

TEZA II

Przyjęcie Projektu nie umniejsza suwerenności Państw Członkowskich bardziej, niż czynią to podpisane dotychczas traktaty.

Artykuł 10: Prawo Unii
1. Konstytucja i prawo przyjęte przez instytucje Unii w wykonywaniu powierzonych jej kompetencji mają pierwszeństwo przed prawem Państw Członkowskich.
2. Państwa Członkowskie podejmują wszelkie właściwe środki ogólne lub szczegółowe w celu zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z Konstytucji lub aktów instytucji Unii.

Artykuł IV-2: Uchylenie wcześniejszych Traktatów
Z dniem wejścia w życie Traktatu ustanawiającego Konstytucję uchyla się Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, Traktat o Unii Europejskiej oraz akty i traktaty, które je uzupełniają lub zmieniają i zostały wymienione w Protokole załączonym do Traktatu ustanawiającego Konstytucję.

Dzisiaj, a nawet po 1 maja, jest jeszcze inaczej, ale kiedy państwa przyjmą Projekt, wszystkie traktaty stracą moc, łącznie z nicejskim, na mocy którego wchodzimy do Unii Europejskiej, i nasze wszystkie przepisy, łącznie z Konstytucją RP, będą podległe Konstytucji i prawom UE.
A zatem jest to: Prawda czy fałsz?

TEZA III

Najważniejszą kwestią w Projekcie jest ustalenie liczby głosów Państw Członkowskich w Radzie Europejskiej i Radzie Ministrów.

Artykuł 8: Obywatelstwo Unii
1. Każdy obywatel Państwa Członkowskiego jest obywatelem Unii. Obywatelstwo Unii jest dodatkowe w stosunku do obywatelstwa krajowego i nie zastępuje go.
2. Obywatele Unii korzystają z praw i podlegają obowiązkom przewidzianym w Konstytucji.
Mają prawo do:
- swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium Państw Członkowskich;
- głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego oraz w wyborach lokalnych w Państwie Członkowskim, w którym mają miejsce zamieszkania, na takich samych zasadach jak obywatele tego Państwa.

Reklama

Artykuł II-40: Prawo głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych
Każdy obywatel Unii ma prawo głosowania i kandydowania w wyborach do władz w Państwie Członkowskim, w którym ma miejsce zamieszkania, na takich samych zasadach jak obywatele tego Państwa.

Ta kwestia na pierwszy rzut oka wydaje się niezwykle istotna. Jednak jeśli będą obowiązywać zacytowane wyżej przepisy, po pewnym czasie każdy posiadający duże pieniądze może zorganizować sobie w dowolnym kraju kampanię wyborczą. I może się tak zdarzyć, że np. Maltę będą reprezentować tylko Portugalczycy, Włosi i Niemcy.
Więc jest to: Prawda czy fałsz?

TEZA IV

Każde Państwo Członkowskie może ustanowić swoje prawo regulujące tworzenie i ochronę rodziny.

Artykuł 10: Prawo Unii
1. Konstytucja i prawo przyjęte przez instytucje Unii w wykonywaniu powierzonych jej kompetencji mają pierwszeństwo przed prawem Państw Członkowskich.
2. Państwa Członkowskie podejmują wszelkie właściwe środki ogólne lub szczegółowe w celu zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z Konstytucji lub aktów instytucji Unii.

Artykuł II-7: Poszanowanie życia prywatnego i rodzinnego
Każdy ma prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, domu i komunikowania się.

Artykuł II-9: Prawo do zawarcia małżeństwa i prawo do założenia rodziny
Prawo do zawarcia małżeństwa i prawo do założenia rodziny są gwarantowane zgodnie z ustawami krajowymi, regulującymi korzystanie z tych praw.

Reklama

Artykuł II-21: Niedyskryminacja
1. Zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub światopogląd, opinie polityczne lub wszelkie inne, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
2. W zakresie zastosowania Konstytucji i bez uszczerbku dla jej postanowień szczególnych zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państwową.

Jednak Projekt odróżnia prawo do założenia rodziny od prawa do zawarcia małżeńtwa (art. II-9). Z połączenia art. II-21 i art. 10 wynika, że Państwa Członkowskie nie mogą uregulować tych kwestii w sposób dowolny, bowiem zakazana jest dyskryminacja ze względu na orientację seksualną. Każdy, bez względu na orientację seksualną, będzie, według Projektu, miał prawo do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny, a art. 10 gwarantuje, że regulacje krajowe nie mogą naruszać przepisów Projektu. Wynika z tego, że za małżeństwo będą musiały być prawnie uznane związki tak hetero-, jak i homoseksualne, oraz że będzie im przysługiwało prawo wychowywania dzieci.
Jeszcze raz się zastanów, zanim odpowiesz: Prawda czy fałsz?

TEZA V

Projekt gwarantuje ochronę praw dziecka, aby mu zapewnić prawidłowy wszechstronny rozwój.

Artykuł II-24: Prawa dziecka
1. Dzieci mają prawo do ochrony i opieki, jaka jest konieczna dla ich dobra. Mogą swobodnie wyrażać swoje poglądy. Poglądy te są brane pod uwagę w sprawach, które ich dotyczą, stosownie do ich wieku i stopnia dojrzałości.
2. Wszystkie działania dotyczące dzieci, zarówno podejmowane przez władze publiczne, jak i instytucje prywatne, należy podporządkować najlepszym interesom dziecka.
3. Każde dziecko ma prawo do utrzymywania stałego, osobistego związku i bezpośredniego kontaktu z obojgiem rodziców, chyba że jest to sprzeczne z jego interesami.

Reklama

Brakuje też jednak prawa dziecka do życia w rodzinie. Czy więc dziecko jest rzeczywiście chronione? Porównaj z TEZĄ IV.
I odpowiedz: Prawda czy fałsz?

TEZA VI

Projekt gwarantuje wszystkim równoprawność i brak dyskryminacji.

Artykuł II-20: Równość wobec prawa
Każdy jest równy wobec prawa.

Artykuł II-23: Równość mężczyzn i kobiet
Należy zapewnić równość mężczyzn i kobiet we wszystkich dziedzinach, w tym w sprawach zatrudnienia, pracy i wynagrodzenia.
Zasada równości nie stanowi przeszkody w utrzymywaniu lub przyjmowaniu środków zapewniających specyficzne korzyści dla osób płci niedostatecznie reprezentowanej.

Artykuł II-25: Prawa osób w podeszłym wieku
Unia uznaje i szanuje prawa osób w podeszłym wieku do godnego i niezależnego życia oraz do uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym.

Cóż jednak znaczy jedyny w Projekcie nakaz zapewnienia równości kobiet i mężczyzn we wszystkich dziedzinach, podczas gdy występujące między nimi chociażby różnice biologiczne wymagają odmiennego traktowania, tak by zapewnić im równe traktowanie wobec prawa (art. II-20 i art. II-23).
Co znaczy bełkotliwe stwierdzenie o płci niedostatecznie reprezentowanej (art. II-23)? Czy w gminie Pszczółki koło Gdańska, gdzie na blisko 30 pracowników zatrudnionych jest 3 mężczyzn, należy zwolnić kilkanaście kobiet? A może należy zapewnić jakieś dodatkowe przywileje dla mężczyzn?
Czy potrafisz ocenić: Jest to prawda czy fałsz?

TEZA VII

Projekt chroni godność pracy i gwarantuje pracownikom ich prawa.

Artykuł 4: Podstawowe wolności i niedyskryminacja
1. Unia gwarantuje w swoich granicach swobodny przepływ osób, towarów, usług i kapitału oraz swobodę przedsiębiorczości, zgodnie z postanowieniami Konstytucji.
2. W zakresie zastosowania Konstytucji i bez uszczerbku dla jej postanowień szczególnych zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państwową.

Reklama

Projekt traktuje w jednym przepisie, w tym samym wersecie, jednakowo osobę, towar, kapitał, usługę, co jest zaprzeczeniem konstytucyjnej ochrony godności człowieka i godności pracy ludzkiej.
Wszystkie Kraje Członkowskie Unii Europejskiej ratyfikowały po kilkadziesiąt Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy, co jest wystarczającą ochroną prawną standardów pracy. Natomiast Projekt wprowadza konstytucyjne podważenie, w cytowanych wyżej artykułach, podstawowej tezy przyjętej przez Międzynarodową Organizację Pracy, że - PRACA NIE JEST TOWAREM.
Gdyby było inaczej, przepływ towarów, usług i kapitału nie znalazłby się w przepisie o podstawowych wolnościach i niedyskryminacji.
Zatem: Prawda czy fałsz?

TEZA VIII

Gdyby w Projekcie znalazło się odniesienie do chrześcijaństwa, nie byłoby możliwe umieszczenie wymienionych wyżej zapisów, bowiem są one sprzeczne z całym dorobkiem i tradycją chrześcijańską.
Prawda czy fałsz?



Gdy już, Drogi Czytelniku, oceniłeś sam przedstawione tezy, gdy już zapoznałeś się z treścią Projektu, zastanów się, czy ktoś zapytał Cię o zdanie, co o tym myślisz. A może Twoje zdanie nikogo z decydentów nie interesuje? Czy zgadzasz się zatem, by przyjęcie takiej Konstytucji odbyło się bez Ciebie, bez Twojej zgody?
Adres internetowy z Projektem: http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/cv850PLrev.pdf

Tomasz Wójcik - doktor nauk chemicznych, członek Rady Administracyjnej Międzynarodowego Biura Pracy w Genewie, poseł III kadencji Sejmu, pracownik Politechniki Wrocławskiej.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

Gniezno: abp Antonio Guido Filipazzi przekazał krzyże misyjne misjonarzom

2024-04-28 13:19

[ TEMATY ]

misje

PAP/Paweł Jaskółka

Czternastu misjonarzy - 12 księży, siostra zakonna i osoba świecka - otrzymało dziś w Gnieźnie z rąk nuncjusza apostolskiego w Polsce abp. Antonio Guido Filipazzi krzyże misyjne. „Przyjmując krzyż pamiętajcie, że nie jesteście pracownikami organizacji pozarządowej, ale podobnie jak św. Wojciech, niesiecie Ewangelię Chrystusa, Kościół Chrystusa i samego Chrystusa” - mówił nuncjusz.

Życzeniami dla posłanych misjonarzy nuncjusz apostolski w Polsce uczynił słowa papieża Franciszka, którymi rozpoczął on swój pontyfikat: „Chciałbym, abyśmy wszyscy mieli odwagę wędrować w obecności Pana, z krzyżem Pana; budować Kościół na krwi Pana, która została przelana na krzyżu, i wyznawać jedną chwałę Chrystusa ukrzyżowanego, a tym samym Kościół będzie postępować naprzód”.

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję