Reklama

W odpowiedzi „Gazecie Wyborczej”

Ks. Ireneusz Skubiś - redaktor naczelny „Niedzieli” odpowiada na artykuł „Przez zakrystię do Senatu”, autorstwa Moniki Jaremko-Siarskiej, zamieszczony w „Gazecie Wyborczej”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szanowni Państwo!

W artykule Moniki Jaremko-Siarskiej zatytułowanym Przez zakrystię do Senatu (częstochowska GW z 14-15 stycznia br. i w wydaniu ogólnopolskim z 19 stycznia br.; w internecie tytuł był mniej napastliwy: Czesław Ryszka, PiS-owski kandydat w powtórzonych wyborach do Senatu, zabiega o poparcie u proboszczów) zostałem zaatakowany za to, że napisałem kilka zdań poparcia dla ubiegającego się ponownie o mandat senatorski red. Czesława Ryszki. Gazeta Wyborcza tym artykułem - jak zwykle w sposób bardzo usłużny, czyniąc siebie stróżem moralności - donosi swoim czytelnikom, że oto jeden z bardziej znaczących kapłanów częstochowskich dopuścił się nadużycia. Na dowód tego została przywołana opinia bp. Tadeusza Pieronka z Krakowa, informująca, że kapłanom nie wolno uczestniczyć w kampanii. „[Ks. Skubiś] swoim listem sprawił, że Kościół został zaangażowany w sprawy polityki, a to nie powinno mieć miejsca. Ubolewam, że tak się stało, bo upartyjnienie szkodzi wizerunkowi Kościoła” - stwierdza bp Pieronek.
Chciałbym w kontekście tego artykułu podnieść kilka spraw. Po pierwsze, red. Czesław Ryszka jest moim długoletnim pracownikiem, nie był i nie jest członkiem żadnej partii politycznej, wygrał uczciwie wybory do Senatu we wrześniu ubiegłego roku i został senatorem, a po trzech miesiącach spotkała go wyjątkowa krzywda - z powodu błędnie wydrukowanych kart do głosowania, na skutek 20 protestów częstochowskiej lewicy, Sąd Najwyższy unieważnił wybory.
Uważam, że red. Czesław Ryszka miał prawo napisać list do księży proboszczów, informując ich o zaistniałej sytuacji. Podobnie i ja miałem prawo przypomnieć moim współbraciom kapłanom, jak ważne są to wybory, w których frekwencja będzie miała decydujące znaczenie. Bądźmy uczciwi: nasze społeczeństwo dokonało już wyboru senatorów we wrześniu. Teraz zaś kwestią otwartą pozostaje, czy ludzie pójdą ponownie do głosowania. Dlatego apelowanie o uczestnictwo w ponownym akcie wyborczym nie jest agitacją za tą czy inną opcją polityczną, a tylko wezwaniem do spełnienia obywatelskiego obowiązku.
Po wtóre: moja rekomendacja dla red. Czesława Ryszki dotyczy jego osoby jako znanego pisarza i dziennikarza, człowieka o wysokich kwalifikacjach moralnych, a nie jako kandydata konkretnej partii politycznej. To było moje świadectwo o kompetencjach mojego pracownika. Gdyby inny równie dobry i znany mi kandydat zwrócił się do mnie w podobnej sprawie, otrzymałby podobną rekomendację. Jeżeli Gazeta Wyborcza uważa, że kapłan będąc przełożonym, dyrektorem jakiejś firmy, został z tego powodu pozbawiony prawa do ocen politycznych i obywatelskich, to jest w głębokim błędzie. Oczywiście, prawo kanoniczne wskazuje możliwości i granice takiej działalności. Tą granicą jest człowiek: jeśli jest godzien stanowisk i urzędów, mamy moralne prawo na ten temat się wypowiedzieć.
Dlatego - po trzecie - uważam, że sprawa, o której donosi Gazeta Wyborcza, dotyczy zupełnie czegoś innego. To jest normalny donos na Kościół i kapłanów, aby pozbawić nas wpływu na rzeczywistość naszej Ojczyzny. W tym tekście złośliwie nazwano działalność kapłańską „zakrystią” - tym samym Gazeta Wyborcza sama sobie wystawiła świadectwo, do jakiej opcji należy. Podtytuł: Czy księża będą agitować za kandydatem PiS-u uważam za głęboko niesprawiedliwy, ponieważ księża nie są i nie byli nigdy agitatorami. Prośba, aby społeczeństwo wzięło udział w powtórnych wyborach, nie jest agitacją. Postawienie problemu w taki sposób, jak uczyniła to dziennikarka Gazety, jest dla kapłanów krzywdzące.
Pragnę zauważyć, że istnieje ogromna niesprawiedliwość w mediach, będących - podobnie jak Gazeta Wyborcza - w rękach ośrodków liberalnych, głoszących tzw. poprawność polityczną, chcących dyrygować opinią publiczną. Znamiennym przykładem były ostatnie wybory parlamentarne i prezydenckie, w których wieszczono zwycięstwo tylko jednej opcji. Ksiądz Prymas Józef Glemp powiedział kiedyś, że Polska ma być krajem normalnym, że powinien nastąpić powrót do normalności. Normalnością jest m.in. akceptacja wyników wyborczych. Jak długo niektóre media będą zarzucać Polakom, że źle wybrali? Że niektórzy księża, w tym oczywiście Radio Maryja, pomagało w tym „złym” wyborze?
Gdyby red. Czesław Ryszka kandydował nie z PiS-u, ale z innego ugrupowania, na pewno nie byłoby tego ataku w Gazecie Wyborczej. Twierdzę tak, ponieważ inni kandydaci również wystosowali informacje do księży, aby ci przypomnieli wiernym o znaczeniu czekających nas wyborów do Senatu w okręgu częstochowskim. Właściwy rewolucyjnej czujności „odpór” spotkał przede wszystkim PiS i Niedzielę.
I po czwarte - chciałbym zwrócić uwagę na to, że Gazeta Wyborcza omawianym tekstem zachowuje się jak kontroler wypełniania w Polsce dyrektyw prawa kanonicznego. Może udałoby się dziennikarzom Gazety dotrzeć do muzułmanów polskich i sprawdzić, czy zachowują Koran, albo do środowiska żydowskiego, by to samo stwierdzić odnośnie do Talmudu? Chodzi mi o to, by dziennikarze swoje donosy o tym, że któryś z kapłanów nie realizuje prawa kanonicznego, kierowali raczej do biskupa danej diecezji, a nie wszczynali debaty na łamach pisma. Dlatego nazywam to donosem, nadużyciem. To jest również naruszenie dóbr osobistych, ponieważ opublikowanie prywatnego listu na łamach czasopisma jest nieuczciwe i bezprawne. Przystawienie pieczątki było potrzebne, by adresat był pewny, od kogo pochodzi pismo.
Kończąc, uważam, że wspomniany tekst został napisany PRL-owskim językiem w stylu walki z Kościołem i jego celem jest nie pozwolić księżom wyjść z zakrystii i nie mieć wpływu na młodzież, na Naród. Jan Paweł II ostrzegał w 1979 r. w Częstochowie, że Kościół najłatwiej pokonać, osłabić wiarę katolików, atakując kapłanów, czyniąc ich tylko urzędnikami, a niektórych z nich dodatkowo dzisiaj „maskotkami” mediów liberalnych.
Oby dziennikarze stawali się sługami prawdy, a nie propagandzistami czy agitatorami. Tego życzę Gazecie Wyborczej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Błażej

Niedziela podlaska 5/2006

[ TEMATY ]

święty

diecezja.reszow.pl

„Przez wstawiennictwo św. Błażeja, biskupa i męczennika, niech uwolni cię Bóg od choroby gardła i od wszelkiej innej choroby. W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Amen” - te oto słowa wypowiadają kapłani podczas błogosławieństwa gardła w dniu 3 lutego, w którym Kościół obchodzi wspomnienie św. Błażeja.

Św. Błażej pochodził z Cezarei Kapadockiej, ojczyzny św. Bazylego Wielkiego, św. Grzegorza z Nazjanzu, św. Grzegorza z Nyssy, św. Cezarego i wielu innych. Był to niegdyś jeden z najbujniejszych ośrodków życia chrześcijańskiego. Błażej studiował filozofię, później jednak został lekarzem. Po pewnym czasie porzucił swój zawód i podjął życie na pustyni. Stamtąd wezwano go na stolicę biskupią w położonej nieopodal Sebaście. Podczas prześladowań za cesarza Licyniusza uciekł do jednej z pieczar górskich, skąd nadal rządził swoją diecezją. Ktoś jednak doniósł o miejscu jego pobytu. Został aresztowany i uwięziony. W lochu więziennym umacniał swój lud w wierności Chrystusowi. Tam właśnie miał cudownie uleczyć syna pewnej kobiety, któremu gardło przebiła ość i utkwiła w ciele. Chłopcu groziło uduszenie. Dla upamiętnienia tego wydarzenia Kościół do dziś w dniu św. Błażeja błogosławi gardła. Kiedy daremne okazały się wobec niezłomnego biskupa namowy i groźby, zastosowano wobec niego najokrutniejsze tortury, by zmusić go do odstępstwa od wiary, a za jego przykładem skłonić do apostazji także innych. Ścięto go mieczem prawdopodobnie w 316 r. Św. Błażej jest patronem m.in. kamieniarzy i miasta Dubrownik. Jego kult był znany na całym Wschodzie i Zachodzie.
CZYTAJ DALEJ

Bp Mendyk: Nie bójmy się kryzysów. Chciejmy odczytać je jako łaskę

2025-02-02 21:52

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Marek Mendyk

diecezja świdnicka

Dzień Życia Konsekrowanego

ks. Marek Korgul

Hubert Gościmski

Bp Marek Mendyk podczas obrzędu pokropienia świec

Bp Marek Mendyk podczas obrzędu pokropienia świec

XXIX Światowy Dzień Życia Konsekrowanego w Świdnicy stał się wyjątkowym czasem dziękczynienia za dar powołania oraz refleksji nad znaczeniem konsekracji w budowaniu wspólnoty Kościoła.

Tegoroczne obchody, wpisane w Rok Jubileuszowy, były wyjątkową okazją do dziękczynienia za powołania oraz uzyskania odpustu. Jak zaznaczył w zaproszeniu na wydarzenie bp Mendyk: – Jubileusz w życiu Kościoła jest wydarzeniem o wielkim znaczeniu duchowym i społecznym. Jesteśmy zaproszeni, by przeżywać go jako wyjątkowy czas łaski, charakteryzujący się przebaczeniem grzechów i pełnym znakiem miłosierdzia Boga.
CZYTAJ DALEJ

Rada Społeczna przy Arcybiskupie Poznańskim w sprawie regulacji związków partnerskich

„Projektowana nowa regulacja określana jest mianem związku partnerskiego i dotyczyć ma po pierwsze związków, które od dawna określane są w polskiej nomenklaturze prawnej mianem konkubinatu, jako mającego cechy stałości, opartego na współżyciu stron związku kobiety i mężczyzny. Jednak, po drugie, instytucja związku partnerskiego stanowić ma jednocześnie ramy prawne dla związków dwóch osób tej samej płci” - piszą członkowie Rady Społecznej przy Arcybiskupie Poznańskim w oświadczeniu w sprawie regulacji związków partnerskich.

Według nauczania Kościoła katolickiego, małżeństwo nie jest tylko ludzką instytucją, lecz wyrazem woli Bożej i ma swój początek w akcie stworzenia człowieka. Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę - jako „męża” i „mężatkę” (tłum. Cylkow; Lepiej oddają to określenia mężczyzny i kobiety w innych językach: np. czeskim: muž i žena czy rosyjskim: mużczina i żenszczina.) - jedno ze względu na drugie (Rdz. 1,27). „Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem”. Jedność ciał oznacza intencję prokreacji dla stworzenia rodziny, a także wspólnotę ducha i złączenie osobistych losów. W kulturze judeochrześcijańskiej komplementarność płci i płodność należą więc do samej natury instytucji małżeństwa. Dlatego małżeństwo nie jest dostępne dla osób tej samej płci. Chrystus wyniósł małżeństwo między ochrzczonymi do godności sakramentu. Zaakcentował też jeszcze bardziej oryginalny zamysł Boży, podkreślając nierozerwalność małżeństwa: „Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19,6).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję