Przyjazd Ojca Świętego Jana Pawła II do Koszalina w 1991 r. był dla nas wydarzeniem niezwykłym. Na spotkanie przybyło ponad 300 tys. ludzi. A trzeba pamiętać, że diecezja koszalińsko-kołobrzeska obejmuje ogromny teren, wprawdzie piękny i bogaty w lasy, jeziora i rzeki, ale rzadko zamieszkany - mówił bp Ignacy Jeż podczas prezentacji albumu z nowej serii krakowskiego wydawnictwa Biały Kruk. „Koszalin - Miasto papieskie”. Słowo - Jan Paweł II. Fotografie - Adam Bujak. Album powstał z inicjatywy abp. Kazimierza Nycza z okazji 15. rocznicy pobytu Ojca Świętego Jana Pawła II w Koszalinie. Leszek Sosnowski, dyrektor wydawnictwa, powiedział, że ten album rozpoczyna serię albumów pt. „Polskie miasta papieskie”. Stowarzyszenie Miast Papieskich w Polsce skupia ok. 70 miejscowości.
O historii diecezji i wizycie papieskiej w nadbałtyckiej krainie opowiedział w czasie prezentacji ks. Henryk Romanik, który jest także autorem zamieszczonego w albumie tekstu „Papieski Koszalin”.
Album zawiera wszystkie homilie, które Ojciec Święty wygłosił w Koszalinie. Fotografie ukazują najważniejsze chwile papieskiej wizyty, wydarzenia religijne związane z rocznicami tej wizyty, zabytki miasta, miejsca kultu religijnego, a także najciekawsze zakątki oraz piękno przyrody tego regionu. Szczególnie cenne są archiwalne zdjęcia z wakacji ks. Karola Wojtyły, który niegdyś wypoczywał w okolicach Koszalina.
- Ten album, wydany w Krakowie, to doskonały prezent od abp. Kazimierza Nycza, który przyszedł do nas z Krakowa i po trzech latach odchodzi do Warszawy. Jest też ważnym dziełem, które przybliża nauczanie Jana Pawła II - powiedział w czasie krakowskiej prezentacji Andrzej Jakubowski, wiceprezydent Koszalina.
Album ukazał się równocześnie w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej i niemieckiej.
Słuchanie i mówienie są jednymi z głównych wymiarów Liturgii Słowa Niedzieli Palmowej. Krok za nimi idą posłuszeństwo i świadectwo.
Proroctwo Izajasza, zapowiadające misję Syna Bożego, mówi najpierw o „otwarciu Jego ucha”, by wsłuchiwał się w głos Boga Ojca, by później strudzonych krzepić słowem, a także wiernie świadczyć o miłości danej z „Góry”. Miłości prawdziwej, bo ewangelicznej, niecofającej się nawet przed okrutnym cierpieniem. Miłości cichej, pokornej, nienarzucającej się, ale przez to niezwykle mocnej w swym wyrazie, zdolnej niwelować nawet najgrubsze narośle zobojętnienia i kruszyć pancerze nieczułości. Rozprawiającej się ostatecznie z zatwardziałością serca, która prowadzi do wzajemnego okaleczania, utraty prawdziwego życia, a w konsekwencji do serwowania sobie i innym skrajnej samotności.
Rafał Trzaskowski zaliczył w tej kampanii polityczną katastrofę, której nie da się już zrelatywizować ani zamieść pod dywan. Sytuacja z debatą to nie tylko „niefortunne nieporozumienie” – to seria świadomych decyzji, które obnażyły tchórzostwo, manipulację i brak szacunku do wyborców. I choć sztab kandydata Koalicji Obywatelskiej próbował to ubrać w elegancki garnitur „dialogu ponad podziałami” i „nowych standardów”, to wyszło coś zupełnie odwrotnego: polityczny obciach i bolesna porażka wizerunkowa.
To już samo w sobie wyglądało jak paniczny unik konfrontacji – jakby bał się, że nie wytrzyma zwarcia. A potem, gdy już odpowiedział, postawił warunki tak absurdalne, że nikt przy zdrowych zmysłach nie potraktował tego jako poważnej propozycji. Debata miała się odbyć tylko wtedy, gdy zorganizują ją trzy konkretne stacje – TVP (w likwidacji), TVN i Polsat. To miało wyglądać jak próba pogodzenia interesów, ale tak naprawdę było próbą ustawienia sobie debaty w kontrolowanym środowisku. Problem w tym, że nie kupili tego ani wyborcy, ani media, ani nawet polityczni sojusznicy.
W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.
Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.