Reklama

Rycerstwo Bożego Grobu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nazywani są rycerzami i damami Bożego Grobu w Jerozolimie, bo bliskie są im ideały rycerskie. Pragną pogłębiać w sobie samodyscyplinę, szlachetność, odwagę, gotowość do rezygnacji, aby walczyć w obronie sprawiedliwości i pokoju. Wybierani są spośród osób odznaczających się głęboką świadomością chrześcijańską i postawą moralną. Pełnią przecież rolę opiekunów Bożego Grobu. Noszony przez nich krzyż to symbol ran Chrystusa i solidarności z chrześcijanami w Ziemi Świętej.
26 kwietnia br. w Częstochowie Zakon Rycerski Bożego Grobu w Jerozolimie podczas obrzędu inwestytury poszerzy grono rycerzy i dam.

Iwestytura, czyli przyjęcie nowych członków

Obrzęd inwestytury odbywa się co roku wiosną w różnych miastach Polski. Pierwsza inwestytura po reaktywowaniu Zakonu miała miejsce w Warszawie 25 marca 1996 r. w obecności ówczesnego Wielkiego Mistrza Zakonu - kard. Carlo Furno. Wielki Przeor Zakonu w Polsce - kard. Józef Glemp przewodniczył tej uroczystości. Druga inwestytura odbyła się w bazylice miechowskiej 17 kwietnia 1999 r., w 900. rocznicę zdobycia przez krzyżowców Jerozolimy. Obrzędy inwestytury odbywały się również w Krakowie, Gnieźnie, Wrocławiu, Katowicach, Radomiu, Białymstoku. W tym roku Częstochowa będzie gościć Bożogrobców po raz drugi. Podczas ceremonii przyjęcia do zakonu nowi członkowie otrzymują przywilej noszenia stroju rycerskiego. Mężczyźni białe płaszcze z czerwonym krzyżem i czarne nakrycie głowy, kobiety - czarny płaszcz i mantylkę, czyli koronkowy welon, oraz dystynktoria. W tych strojach mogą uczestniczyć w uroczystościach w Kościele, np. podczas Bożego Ciała, święta Świętej Rodziny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inwestytura 2008

W tym roku uroczystość inwestytury przygotowało środowisko częstochowskich członków zakonu. Program zapowiada 3-dniowe spotkanie. W czwartek 24 kwietnia w auli „Niedzieli” będzie miało miejsce spotkanie kandydatów z polskim zwierzchnikiem Zakonu Bożego Grobu prof. dr. hab. Jerzym Wojtczakiem-Szyszkowskim, a następnie konferencje - o. Nikodema Gdyka -franciszkanina: „Chrześcijanie w Ziemi Świętej” oraz o. prof. dr. hab. Andrzeja Napiórkowskiego paulina: „Kultura odsłoną duchowości rycerskiej”. Drugiego dnia w Częstochowskim Archidiecezjalnym Wyższym Seminarium Duchownym członkowie i kandydaci będą przygotowywać się do inwestytury przez obrzęd czuwania, pod przewodnictwem częstochowskiego biskupa pomocniczego Jana Wątroby. Główne uroczystości będą miały miejsce w sobotę 26 kwietnia w kościele św. Wojciecha. Po procesyjnym przejściu z auli duszpasterstwa akademickiego odprawiona zostanie Msza św. pod przewodnictwem sosnowieckiego biskupa pomocniczego Piotra Skuchy, podczas której odbędzie się ceremonia inwestytury. W tym roku zgłoszono 21 kandydatów na członków Zakonu Bożego Grobu, w tym redaktora naczelnego „Niedzieli” ks. inf. Ireneusza Skubisia.

Reklama

Kto może zostać Bożogrobcem?

Obecnie do Zakonu Rycerskiego Bożego Grobu w Jerozolimie należy 160 członków z Polski. Według statutu Zakonu, prawo zgłaszania kandydatów na rycerzy i damy ma tylko członek zakonu. Kandydaturę zatwierdza Komisja ds. nominacji oraz Prezydium. Damą bądź rycerzem może zostać zarówno osoba duchowna, jak i świecka, która ukończyła 25 lat. Wybierani są oni spośród osób wierzących, katolików o nieposzlakowanej postawie moralnej. To praktykowanie wiary powinno być widoczne w obrębie własnej rodziny, w miejscu pracy, w posłuszeństwie Ojcu Świętemu, we współpracy z własną parafią i diecezją, w działalności chrześcijańskiej. Szczególnym zadaniem zakonu jest troska o miejsca święte i działalność charytatywna prowadzona w Ziemi Świętej. Te posługi tkwią właśnie w duchowości jej członków.

Pierwszy zakon rycerski w Polsce

Historia Zakonu Bożogrobców - Kanoników Regularnych, Stróżów Świętego Grobu Jerozolimskiego sięga 1099 r. Książę Gotfryd de Bouillon ustanowił wtedy 20-osobową grupę świeckich rycerzy i duchownych w celu opieki nad Bożym Grobem w Jerozolimie. W 1114 r. Arnulf z Rohez nadał im Regułę św. Augustyna. Zakon został zatwierdzony przez papieży: Kaliksta II, Honoriusza II, Celestyna II i rozwijał się głównie w krajach europejskich. Do Polski Bożogrobców sprowadził w 1163 r. Jaksa z Miechowa i osadził ich w swych dobrach. Miechowici otrzymali liczne nadania od książąt, możnowładców, biskupów. Rozkwit Zakonu Bożogrobców miał miejsce w XV wieku, a miechowskie sanktuarium Bożego Grobu stało się jednym z najprężniejszych ośrodków zakonu.
Bożogrobcy wprowadzili do Polski liturgię i nabożeństwa zaczerpnięte z tradycji jerozolimskiej, wcześniej w naszym kraju nieznane. Spopularyzowali m.in. budowę Bożego Grobu w Wielki Piątek. Organizowali uroczystości w Wielkim Tygodniu i w 2. niedzielę po Wielkanocy, które przyciągały wielu pielgrzymów. Oprócz działalności duszpasterskiej członkowie zakonu zajmowali się szpitalnictwem, a w końcowym okresie istnienia również szkolnictwem. Po Bożogrobcach pozostał liczny księgozbiór, m.in. „Antyfonarz miechowski” z 1562 r., oraz świątynie, np. w Miechowie, w Gnieźnie i w Nysie.
Dziś Zakon Rycerski Bożego Grobu w Jerozolimie ma ok. 20 tys. członków na świecie, głównie w krajach europejskich, ale również w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej oraz na Dalekim Wschodzie. Zakon stanowi fundamentalny środek pomocy dla Ziemi Świętej.

Reklama

Dla mnie członkowstwo w Zakonie Bożego Grobu jest pogłębieniem świadomości zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Pusty Grób Jezusa przypomina mi, że nasz Pan zmartwychwstał i żyje dla wszystkich ludzi, także dla mnie. Żyje i codziennie oddaje mi się cały. Cały do mojej dyspozycji. Jest i czeka, abym Go przyjmowała. To fascynujące.
Wanda Terlecka

Być kawalerem Bożego Grobu to honor i godność. Ten przywilej chcę potwierdzać swoją codzienną modlitwą, rzetelną pracą, życiem w prawdzie i czynami miłosierdzia. Z krzyżem Chrystusa zawsze i wszędzie jestem gotów bronić wiary chrześcijańskiej i być Jego uczniem. Służyć jak najlepiej rodzinie, prowadzonej firmie, wszystkim ludziom, Kościołowi i naszej Ojczyźnie.
Waldemar Pacud

Być damą to dla mnie zaszczyt. Zgodnie z powołaniem żony i matki, staram się doskonalić cnoty chrześcijańskie przez codzienną modlitwę, stałą adorację Najświętszego Sakramentu, krzewienie i ugruntowanie wiary w swojej rodzinie, jak i w różnych środowiskach, w których się znajduję. Dźwiganie własnego krzyża i przyjęcie krzyża, w który zostałam przyodziana, będącego znakiem obrony i miłości, jest zawsze radością służby Chrystusowi. Będąc wierną ideałom damy i przestrzegając zasad konstytucji zakonu, jestem szczęśliwa w tej świętej posłudze.
Maria Pacud

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Katarzyna ze Sieny

Niedziela łowicka 41/2004

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

Sailko / pl.wikipedia.org

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

25 marca 1347 r. Mona Lapa, energiczna żona farbiarza ze Sieny, urodziła swoje 23 i 24 dziecko, bliźniaczki Katarzynę i Joannę. Bł. Rajmund z Kapui napisał we wstępie do życiorysu Katarzyny: „Bo czyż serce może nie zamilknąć wobec tylu i tak przedziwnych darów Najwyższego, kiedy patrzy się na tę dziewczynę, tak kruchą, niedojrzałą wiekiem, plebejskiego pochodzenia...”.

Rezolutność i wdzięk małej Benincasy od początku budziły zachwyt wśród tych, z którymi się stykała. Matka z trudnością potrafiła utrzymać ją w domu. „Każdy z sąsiadów i krewnych chciał ją mieć u siebie, by słuchać jej rozumnych szczebiotów i cieszyć się jej dziecięcą wesołością”

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Francja: siedmiu biskupów pielgrzymuje w intencji powołań

2024-04-29 17:49

[ TEMATY ]

episkopat

Francja

Episkopat Flickr

Biskupi siedmiu francuskich diecezji należących do metropolii Reims rozpoczęli dziś pięciodniową pieszą pielgrzymkę w intencji powołań. Każdy z nich przemierzy terytorium własnej diecezji. W sobotę wszyscy spotkają się w Reims na metropolitalnym dniu powołań.

Biskupi wyszli z różnych miejsc. Abp Éric de Moulins-Beaufort, który jest metropolitą Reims a zarazem przewodniczącym Episkopatu Francji, rozpoczął pielgrzymowanie na granicy z Belgią. Po drodze zatrzyma się u klarysek i karmelitanek, a także w sanktuarium maryjnym w Neuvizy. Liczy, że na trasie pielgrzymki dołączą do niego wierni z poszczególnych parafii. W ten sposób pielgrzymka będzie też okazją dla biskupów, aby spotkać się z mieszkańcami ich diecezji - tłumaczy Bénédicte Cousin, rzecznik archidiecezji Reims. Jednakże głównym celem tej bezprecedensowej inicjatywy jest uwrażliwienie wszystkich wiernych na modlitwę o nowych kapłanów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję