Reklama

Gratias Domine

O poszanowaniu dzieła stworzenia, grzechu i nawróceniu ekologicznym, chrześcijańskiej wizji ekologii, zagrożeniu animalizacją ludzi i humanizacją zwierząt.

[ TEMATY ]

EKOMAIKA

ekomaika.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Poszanowanie dzieła stworzenia jest wyrazem miłości do Boga – mówił bp Tadeusz Lityński przewodniczący Zespołu Laudato Si na rozpoczęcie konferencji Gratias Domine, która odbyła się 10 października br. W kontekście konferencji i sytuacji na świecie biskup zwrócił uwagę, że nasza cicha modlitwa o pokój jest troską o wspólny dom, a wojna także przyczynia się do katastrofy ekologicznej. Odpowiadając na prośbę papieża uczestnicy na rozpoczęcie spotkania odmówili wspólnie modlitwę w intencji pokoju na świecie i ochrony świata stworzonego. Biskup również podkreślił ważność potrzeby budzenia świadomości i odpowiedzialności chrześcijańskiej za powierzony nam przez Boga świat.

W trosce o środowisko należy pamiętać, że lasy są jego ważnym elementem – zaznaczył Dyrektor Generalny Lasów Państwowych Józef Kubica – a w rzeczywistości naszej Ojczyzny stanowią autentycznie dziedzictwo narodowe. Dyrektor generalny odniósł się do historii Polski ukazując leśników jako osoby odznaczające się głębokim patriotyzmem i poświęceniem w służbie narodowi. Zaapelował, aby dostrzegać pozytywną rolę leśników, którzy poświęcają się pełni troski na rzecz naszego dobra wspólnego pielęgnując zasoby leśne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W trakcie konferencji zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW Artur Michalski zwrócił uwagę m. in. na to, że po wielu latach finansowania samorzadów i przedsiębiorców obecnie o dotacje mogą się starać osoby fizyczne. Przykładem m. in. jest program "Czyste powietrze" lub możliwość tworzenia biogazowni przez rolników.

Podziel się cytatem

Na konferencji nie dało się nie wspomnieć osoby śp. profesora Jana Szyszki, o którym mówił Sławomir Mazurek - „W Ministerstwie Środowiska miałem przyjemność pełnić funkcję podsekretarza stanu współpracując z trzema kolejnymi ministrami i m. in z tej perspektywy z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, że profesor był wybitną postacią. Wniósł ogromny wkład w przestrzeń nauki i ochrony środowiska.”

W dalszej części konferencji skupiono się na prezentacji kierunków i przykładów konkretnych działań realizowanych przez wybrane instytucje i środowiska lokalne.

Sergiusz Kieruzel dyrektor Departamentu Edukacji i Komunikacji w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wskazał na współpracę z Młodzieżową Radą Klimatyczną przy tworzeniu scenariuszy lekcji szkolnych o klimacie. Obecnie trwają prace nad kampanią o różnorodności biologicznej. Dyrektor zaapelował także o oszczędzanie prądu ze względu na wojnę w Ukrainie.

Artur Górecki, dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych w Ministerstwie Edukacji i Nauki powiedział „mądra edukacja kieruje intelekt na prawdę, a wolę człowieka na wybór dobra“ zwracając także uwagę na służebną rolę szkoły w przestrzeni edukacji ekologicznej.

Reklama

Przykładem działań lokalnych jest także coroczna akcja „Ekochoinka”, którą przedstawił Wojciech Grochala - Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Zielonej Górze. Prelegent zwrócił także uwagę na to, iż wszyscy żyjemy w poczuciu dobrobytu i konsumpcjonizmu. W rozwiniętych krajach świata dziś produkcja odpadów na jednego mieszkańca to około tony. Trzeba uświadomić społeczeństwom wysokorozwiniętym, że przyczyniają się do tego, co się złego na świecie dzieje, pomimo wielu frazesów o ekologii.

Natomiast prezes WFOŚiGW w Zielonej Górze, Mariusz Herbut opisał działania, które fundusz przeprowadza w wymiarze regionalnym. Jako przykład podał inicjatywy dla dzieci w wieku szkolnym o charakterze edukacyjnym o tematyce antysmogowej, segragecji odpadami czy roli pszczół w przyrodzie.

Dla tematów związanych z poszanowaniem środowiska naturalnego jest również miejsce na ambonie, o czym mówił ks. dr hab. Witold Ostafiński. Ksiądz profesor podkreślił konieczność ukazywania Boga zarówno jako zbawcy, ale i stworzyciela. Zaprezentował na konferencji nową publikację "Gratias Domine – ekohomilie i ekokatechezy" zachęcając do zapoznania się z nią. Wskazał, iż jest ona publicznie dostępna i można ją pobrać w pliku PDF: ekomaika.pl/gratias-domine-ekohomilie-i-ekokatechezy

Reklama

Redaktor Ireneusz Korpyś z Tygodnika Katolickiego Niedziela stwierdził, że rolą mediów jest dotarcie do ludzi z rzetelną informacją, a przez to wywołanie dialogu ekologicznego i pokazanie katolickiej wizji ekologii.

Podziel się cytatem

Redaktor w swojej wypowiedzi również zaprezentował nowy film „GRATIAS DOMINE”, który w sposób ciekawy, interesujący, w bardzo nowoczesnej formie przybliża główne treści encykliki Laudato Si. Film jest powszechnie dostępny: ekomaika.pl.

Konferencja była ciekawym wydarzeniem, w którym uczestniczyło interesujące i kompetentne grono osób. Oprócz prelegentów w konferencji brali także udział wolni słuchacze. Nie zabrakło również głosów osób reprezentujących środowiska dużych firm, bowiem nie są im obce tematy ekologii. Spotkanie poprowadził ks. Zbigniew Kucharski – sekretarz Zespołu Laudato Si.

W listopadzie 2021 r. na Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski został powołany Zespół Laudato Si przy Radzie ds. Społecznych przy KEP. Przewodniczenie Zespołowi powierzono biskupowi zielonogórsko-gorzowskiemu Tadeuszowi Lityńskiemu.

Redaktor Naczelny

Ekologicznej Agencji Informacyjnej

Marek Staroń

2022-10-11 15:25

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łukasz Brodzik o EKOMAICE

[ TEMATY ]

EKOMAIKA

Karolina Krasowska

Łukasz Brodzik jest redaktorem Ekologicznej Agencji Informacyjnej EKOMAIKA

Łukasz Brodzik jest redaktorem Ekologicznej Agencji Informacyjnej EKOMAIKA

Dokładnie tydzień temu swoją działalność zainaugurowała Ekologiczna Agencja Informacyjna EKOMAIKA. O projekcie opowiada Łukasz Brodzik.

https://www.facebook.com/NiedzielaZielonogorskoGorzowskaAspekty/videos/914271159143914
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

O. Pasolini: zamiast sztucznych inteligencji Chrystus proponuje nam kochającą inteligencję Krzyża

2025-04-18 20:14

[ TEMATY ]

Watykan

krzyż

sztuczna inteligencja

o. Roberto Pasolini

Vatican Media

O. Roberto Pasolini

O. Roberto Pasolini

„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.

Wielki Piątek 2025
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję