Reklama

Kościół

Ks. Michał Olszewski SCJ nagrodzony za tworzenie różnorodnych form ewangelizacji

W Krakowie wręczono nagrody Homo Dei „Pro Redemptione”, które kapituła przyznała 4 czerwca w pięciu kategoriach. W uznaniu za tworzenie różnorodnych form ewangelizacji młodzieży nagrodzono ks. Michała Olszewskiego SCJ. Ponadto Pro Redemptione extra otrzymał abp Światosław Szewczuk – zwierzchnik Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-ukraińskiego, a w uznaniu za dorobek naukowy i świadectwo życia wyróżniono abp. Stanisława Gądeckiego – przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski.

[ TEMATY ]

ewangelizacja

Robert Krawczyk

Ks. Michał Olszewski SCJ

Ks. Michał Olszewski SCJ

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sercanin odbierając 9 listopada nagrodę powiedział, że przed jego nazwiskiem nie ma żadnych tytułów, które są wyrazem dorobku u pozostałych laureatów. – To dlatego, że wszystko, co udało mi się stworzyć, działo się dzięki konkretnej drużynie – mówił ks. Michał Olszewski SCJ. W tym kontekście dziękował swoim przełożonym oraz sercańskiej wspólnocie w Polsce, która umożliwiła mu, rozwijanie projektów związanych z Profeto. Szczególne podziękowania skierował do „ukochanego zespołu profeto”, bez którego nie byłoby możliwe stworzenie tylu przestrzeni przepowiadania słowa.

Ks. Michał Olszewski SCJ od samego początku pracy w parafii w Krakowie-Płaszowie zajmował się duszpasterstwem młodzieży. Odpowiedzialny za ruch sercańskiej młodzieży zorganizował wraz z gronem współbraci w krakowskich Łagiewnikach Ogólnopolskie Czuwanie Młodzieży, które zgromadziło ponad 1000 osób. Oprócz cotygodniowych spotkań prowadził dla młodzieży serie rekolekcji i wspólne wyjazdy. Młodych ludzi znajdował na blokowiskach, chodząc wieczorami po Płaszowie i szukając ich tam, gdzie spotykali się by pograć w piłkę, ale też zapalić papierosa, czy wypić piwo… wielu z nich po jakimś czasie trafiło do duszpasterstwa. Później przez 4 lata był formatorem sercańskich nowicjuszy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W grudniu 2011 r. poprowadził pierwsze internetowe rekolekcje pod nazwą „Ciemne noce Nikodema”. Odniosły one duży sukces i stąd powstał pomysł na portal profeto.pl, który stał się amboną słowa z myślą przede wszystkim o młodszych pokoleniach między 18. a 40. rokiem życia. – Zero newsów, żadnej polityki, tylko słowo… pisane, mówione i mnóstwo video – mówi ks. Michał Olszewski SCJ. Profeto wystartowało w listopadzie 2012 r. i w tym roku obchodzi swoje dziesięciolecie.

By jeszcze mocniej przyciągnąć młodych ludzi powstał pomysł na chrześcijańskie radio, które wystartowało w czerwcu 2014 r., ale znowu bez newsów i polityki, grające tylko nowoczesną muzykę z gatunku Christian Contemporary Music (CCM). To okazało się strzałem w dziesiątkę, szczególnie w momencie wprowadzenia aplikacji PROFETO, gdzie można w łatwy sposób dotrzeć zarówno do przestrzeni live jak i podcastów. Dzisiaj radia można słuchać w całej Małopolsce analogowo na 92.1 FM oraz 100.3 FM jak również w systemie cyfrowym DAB+ w kilkunastu lokalizacjach m.in. w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Rzeszowie czy Tarnowie. Ponadto w internecie Profeto przekroczyło w tym roku 1,5 mln odbiorców, z czego większość to osoby między 20. a 40. rokiem życia.

Reklama

Przez ostatnie dziesięć lat ks. Michał Olszewski SCJ wygłosił kilkaset serii rekolekcji w różnych parafiach na terenie Polski, w tym wiele serii dla młodych. Od wielu lat głosi także poza granicami Polski, szczególnie w USA. Jest entuzjastą nauczania papieża Franciszka, misjonarzem miłosierdzia i członkiem Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy KEP oraz członkiem Komisji Medialnej Konferencji Wyższych Przełożonych Instytutów Męskich. Wraz z Profeto od 2013 r. organizuje w wielu miejscach w Polsce spotkania ewangelizacyjne pod nazwą „Projekt ABBA” (wcześniej „Serce w Serce z Jezusem”), które są przestrzenią do głoszenia słowa, adoracji oraz modlitwy za chorych.

Wydaje też wiele książek i audiobooków, z których ostatni „Eucharystia - tajemnica Miłości” został w tym roku nagrodzony wyróżnieniem „Feniks” w kategorii multimedia.

Przed dwoma laty, wraz ze swoimi współpracownikami w Profeto, ks. Michał postanowił rozwinąć jedną z gałęzi działalności grupy, którą jest szeroko pojęta działalność pomocowa. Zainspirowani tym, co zostawił po sobie założyciel sercanów o. Leon Jan Dehon oraz tym, do czego zachęca papież Franciszek, powstał pomysł na centrum terapeutyczne. Ten najnowszy projekt pod nazwą „Archipelag - wyspy wolne od przemocy”, ma służyć wszystkim, którzy stali się ofiarami przemocy – zarówno domowej, społecznej, kościelnej, jak również cyberprzemocy. Szczególne miejsce w Archipelagu będą miały dzieci i młodzież. Zaprojektowane bowiem zostały dla nich przestrzenie związane z teatroterapią, muzykoterapią i arteterapią; specjalne miejsca do wspólnego spędzania czasu, terapii indywidualnej i grupowej oraz rozwijania pasji. Uruchomienie terapii planowane jest na styczeń 2024 r. Wtedy też zostanie otwarte całe centrum, które mieści się przy ulicy Dobrodzieja w Warszawie, w dzielnicy Wilanów.

Reklama

Ostatnim projektem ks. Olszewskiego, na etapie wdrażania, jest nowa stacja radiowa, która zaprojektowana jest pod wszystkie platformy ze stacjami radiowymi, a przeznaczona dla biegaczy. Cała w języku angielskim i ukierunkowana na cały świat, będzie proponować playlisty chrześcijańskiej muzyki specjalnie dobranej pod aktywność fizyczną z krótkimi jinglami opartymi o treści kerygmatu oraz wersetami z Biblii.

W pozostałych kategoriach, za długoletnią współpracę z kwartalnikiem „Homo Dei” nagrodzono ks. prof. Andrzeja Zwolińskiego, a Pro Redemptione extra przyznano o. Wojciechowi Bołozowi CSsR „za 25 lat posługi asystenta kościelnego kwartalnika „Homo Dei”. W uznaniu za troskę o formację kapłańską nagrodę odebrał ks. prof. Piotr Kulbacki, a wyróżnienie dla kapłana pracującego za granicą – ks. prof. Józef Grzywaczewski, który 30 lat posługiwał we Francji. Pro Redemptione extra otrzymał także abp Swiatosław Szewczuk – zwierzchnik Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-ukraińskiego, a w uznaniu za dorobek naukowy i świadectwo życia wyróżniono abp. Stanisława Gądeckiego – przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski.

Dotychczasowymi laureatami nagrody byli m.in.: o. Józef Augustyn SJ, prof. Krystian Wojaczek, ks. prof. Krzysztof Pawlina, o. dr Jordan Śliwiński OFMCap., o. prof. Jacek Salij OP, bp dr hab. Paweł Socha, ks. prof. Edward Staniek, ks. dr Krzysztof Wons SDS, o. prof. Celestyn Napiórkowski OFMConv., ks. prof. Dariusz Kowalczyk SJ, ks. prof. Marek Starowieyski, ks. dr Mirosław Cholewa, br. Benedykt Pączka OFMCap., ks. prof. Waldemar Chrostowski, bp Jan Sobiło, ks. prof. Helmut Sobeczko i bp prof. Janusz Mastalski.

Nagroda „Pro Redemptione” przyznawana jest od 2014 roku przez kapitułę w składzie: bp prof. Andrzej Czaja, ordynariusz diecezji opolskiej, o. dr Janusz Sok CSsR, prowincjał redemptorystów, o. dr Piotr Koźlak CSsR, dyrektor wydawnictwa „Homo Dei”, ks. dr hab. Bogdan Giemza SDS (PWT Wrocław), ks. prof. Piotr Mazurkiewicz (UKSW), s. dr hab. Agata Mirek (KUL), ks. prof. Bogusław Migut (KUL), prof. Eugeniusz Sakowicz (UKSW).

Pomysłodawcą nagrody jest wydawnictwo „Homo Dei” należące do Prowincji Polskiej Zgromadzenia Redemptorystów, specjalizujące się w szeroko rozumianej literaturze religijnej, kierując ją do szerokiego grona odbiorców ze szczególnym uwzględnieniem duchowieństwa.

2022-11-10 10:47

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wzmocnili swoją wiarę

W kościele pw. św. Floriana w Żywcu 20 listopada zakończyły się obejmujące dziewięć spotkań rekolekcje Seminarium Odnowy Wiary. Środowe spotkania przepełnione modlitwą i studiowaniem Pisma Świętego prowadził ks. Sebastian Rucki – opiekun wspólnoty Miłość i Łaska Chrystusa z Bielska-Białej. Podczas tych rekolekcji wykorzystywano techniki nowej ewangelizacji – nie zabrakło scenek z życia współczesnego, które miały pobudzać do refleksji.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego

2025-04-19 10:37

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję