Reklama

Mozart w grodzie nad Słupią

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Blisko trzy tysiące słupszczan 15 i 16 sierpnia oglądało w plenerze wielkie widowisko teatralno-operowe „Amadeusz”, opowiadające historię konfliktu między nadwornym kompozytorem na dworze cesarza Franciszka Józefa II - Włochem Antonio Salierim a Wolfgangiem Amadeuszem Mozartem, jednym z największych kompozytorów w historii. Na ile ten właśnie spór, a właściwie jego finał, odpowiada prawdzie historycznej - nie wiadomo. Faktem jest, że Mozart zmarł w wieku 35 lat w niejasnych okolicznościach, a 30 lat później Antonio Salieri przyznał się do jego zamordowania. Rzecz w tym, że kurował się wówczas w domu dla obłąkanych. Historię tę opowiada współczesny brytyjski pisarz i scenarzysta Peter Shaffer w dramacie „Amadeus”. Tekst brytyjskiego dramatopisarza posłużył za scenariusz twórcom plenerowego spektaklu przed słupskim ratuszem. Dla Nowego Teatru w Słupsku sztuka Petera Shaffera była wyzwaniem najwyższej próby. Zbigniew Kułagowski - reżyser spektaklu i jednocześnie dyrektor Nowego Teatru - akcję słupskiego „Amadeusza” skupił w równej mierze na konflikcie obu muzyków i na muzyce Mozarta, bogato ilustrującej spektakl. W jego realizację zaangażowano ponad 130 wykonawców. Wystąpiła Polska Filharmonia „Sinfonia Baltica” w Słupsku,10 aktorów, 17 solistów operowych, reprezentujących znane teatry operowe z kraju i z zagranicy, oraz chór i balet Opery Wrocławskiej. W tytułową rolę genialnego kompozytora Wolfganga Amadeusza Mozarta znakomicie wcielił się jeden z interesujących aktorów młodego pokolenia Marcel Wiercichowski z Krakowa. Postać Antonio Salieriego, jego zawistnego konkurenta, fenomenalnie kreował aktor Teatru Dramatycznego w Warszawie Krzysztof Bauman. Solistów operowych poprowadził jeden z największych obecnie śpiewaków na świecie, znakomity bas baryton Janusz Monarcha, z pochodzenia wrocławianin, który wielokrotnie zwyciężał w prestiżowych konkursach wokalnych, m.in. w Wiedniu, Atenach i Rio de Janeiro.
Balet Opery Wrocławskiej, według własnej choreografii, poprowadził jeden z najwspanialszych europejskich choreografów, laureat nagrody im. Siergieja Diagilewa - Alexandr Azarkevitch. Premiera „Amadeusza” przygotowana przez Nowy Teatr w Słupsku stanowi największe artystyczne przedsięwzięcie ostatnich lat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadomość, że Jezus mnie zna, jest pocieszająca

2024-04-15 14:16

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 10, 11-16.

Środa, 8 maja. Uroczystość św. Stanisława, biskupa i męczennika, Głównego Patrona Polski

CZYTAJ DALEJ

Urodziny Szarbela - dialog w cieniu cedrów

[ TEMATY ]

św. Charbel

Adobe Stock

8 maja 1828 r. w Bika Kafra w Libanie, urodził się Szarbel Makhlouf, właściwie Jusuf Antun Machluf − duchowny maronicki, mnich i pustelnik, święty Kościoła katolickiego.

O dialogu chrześcijan, sąsiedztwie z muzułmanami, śladach Chrystusa poza Ziemią Świętą i Pani Libanu – Tej, którą czczą chrześcijanie i muzułmanie - z biblistą i podróżnikiem ks. prof. Mariuszem Rosikiem rozmawia Agnieszka Bugała

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: diecezja sosnowiecka jest do obsiania, a nie do zaorania

2024-05-08 17:47

[ TEMATY ]

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

Abp Adrian Galbas

Dominik Pyrek/diecezja.sosnowiec.pl

„Diecezja sosnowiecka nie jest do zaorania, tylko do nieustannego obsiewania” - powiedział abp Adrian Galbas w środę podczas obrzędu kanonicznego objęcia diecezji sosnowieckiej przez bp. Artura Ważnego. Uroczystość oraz podpisanie stosownych dokumentów miało miejsce w katedrze w Sosnowcu.

Abp Adrian Galbas zaznaczył, że Kościół sosnowiecki ma przed sobą przyszłość, „choć niektórzy specjaliści od wszystkiego uważają, że tak nie jest”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję