Reklama

Paradyż: Sympozjum Historyczne

Wczoraj i dziś lokalnego Kościoła

Z okazji 30-lecia istnienia diecezji gorzowskiej (obecnie zielonogórsko-gorzowskiej) oraz 50-lecia obecności diecezjalnego Wyższego Seminarium Duchownego w Paradyżu 8 października odbyło się w gmachu seminarium sympozjum historyczne. Tematyka sympozjum obejmowała dzieje Kościoła od początków istnienia diecezji lubuskiej aż po współczesne wyzwania wynikające z integracji europejskiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jubileusz to okazja do spojrzenia w przeszłość, a zarazem dostrzeżenia nowych horyzontów przyszłości. Takiego spojrzenia dokonali uczestnicy sympozjum historycznego w Paradyżu. Okazją było 30-lecie istnienia diecezji i 50-lecie obecności Seminarium Duchownego w Paradyżu. Sympozjum rozpoczęło się uroczystą Mszą św. koncelebrowaną pod przewodnictwem bp. Pawła Sochy.
Po wprowadzeniu rektora ks. dr. Ryszarda Tomczaka jako pierwszy wygłosił wykład ks. prof. Anzelm Weiss z Wydziału Teologii KUL. W referacie pt. "Z przeszłości diecezji lubuskiej" skupił się na trzech zasadniczych punktach: literatura i przegląd źródeł, początki biskupstwa i zarys dziejów organizacji diecezji. Początki diecezji do tej pory budzą wiele wątpliwości, zwłaszcza określenie dokładnej daty powstania. Przypuszcza się, że diecezja powstała w latach 1123-1133, na co wskazuje zgodność z polityką prowadzoną przez księcia Bolesława Krzywoustego. Diecezja ze stolicą w Lubuszu składała się z 8 dekanatów, 174 parafii, z czego 166 powstało w XIII w. W 1506 r. biskupi lubuscy zostają kanclerzami uniwersytetu we Frankfurcie.
"Ks. prał. Zygmunt Szelążek - trzeci rządca diecezji gorzowskiej" - to temat drugiego referatu, wygłoszonego przez bp. dr. Pawła Sochę. Biskup przedstawił biografię ks. prał. Szelążka, który był rządcą ordynariatu gorzowskiego w latach 1952-56, ukazując jego troskę o diecezję, powiększenie liczby kapłanów oraz zatroskanie o seminarium duchowne. To on doprowadził do przeniesienia w 1952 r. Wydziału Filozoficznego do Paradyża.
Kolejny wykład to "Polityka władz partyjno-państwowych wobec Kościoła gorzowskiego w latach 1945-1956", który przedstawił dr Krzysztof Kowalczyk z Instytutu Politologii Uniwersytetu Szczecińskiego. Ukazał on chronologię wydarzeń, począwszy od zakończenia II wojny światowej. Do najważniejszych wydarzeń zaliczył: rok 1948 - nowa polityka wyznaniowa państwa, rok 1950 - upaństwowienie kościelnej Caritas, rok 1951 - usunięcie administratorów apostolskich, w końcu lata 1953-56 - apogeum represji, uwięzienie Prymasa, usunięcie religii ze szkół, i wreszcie rok 1956 - oczekiwana odwilż, uwolnienie Prymasa.
Dr Tadeusz Dzwonkowski, dyrektor Archiwum Państwowego w Zielonej Górze mówił nt. stanu źródeł dziejów Kościoła katolickiego na Ziemi Lubuskiej po II wojnie światowej. Zwrócił uwagę na zasadnicze trzy grupy źródeł, znajdujących się w archiwach państwowych: materiały Wydziału Administracyjnego Komitetu Wojewódzkiego (sprawozdania z konferencji, charakterystyki duchownych, akta dotyczące seminarium, akta księży); Kancelaria I Sekretarza (informacje o rządcach administracji, instytucji centralnych dot. Kościoła); Urzędy ds. wyznań (akta partyjne).
W wykładzie "Wkład Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo w proces formacji do kapłaństwa WSD w Paradyżu" ks. dr Stanisław Rospond z Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy w Krakowie mówił o znaczeniu zgromadzenia, wskazując ważniejsze sylwetki związane z naszą diecezją: ks. dr. Gerarda Dogiela - rektora seminarium w latach 1952-1971, ks. Ludwika Chodzidło - ojca duchownego oraz ks. prof. Aleksandra Usowicza - profesora seminarium.
Ostatni wykład pt. "Stan prawny Kościoła katolickiego na Ziemi Lubuskiej w kontekście integracji europejskiej" wygłosił ks. dr Tadeusz Stanisławski z Wydziału Prawa KUL. Przedstawił ogólny zarys stanu prawnego Kościoła, a zarazem ukazał wyzwania, przed jakimi staje Kościół u progu wejścia do Unii Europejskiej. Problemy te dotyczą regulacji prawnych, ewidencji nieruchomości, odpisów z ksiąg wieczystych, zawierania umów o pracę z różnymi pracownikami kościelnymi.
Na zakończenie sympozjum odbyła się dyskusja, w której podjęto zagadnienia przedstawione przez prelegentów. Nie do końca jednakże wyjaśniła ona całe spektrum spraw, które nurtują nie tylko historyków i czekają na wyjaśnienie. Wyrażono więc potrzebę zorganizowania kolejnego sympozjum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Włochy: Premier Meloni przyjęła kardynała Stanisława Dziwisza

2024-04-29 14:22

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Giorgia Meloni

W. Mróz/diecezja.pl

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Premier Włoch Giorgia Meloni przyjęła w swojej kancelarii, Palazzo Chigi, kardynała Stanisława Dziwisza - poinformował rząd w poniedziałkowym komunikacie. Spotkanie odbyło się w związku z obchodzoną w sobotę 10. rocznicą kanonizacji Jana Pawła II.

Rząd w Rzymie podkreślił, że w czasie spotkania szefowa rządu i emerytowany metropolita krakowski wspominali polskiego papieża 10 lat po jego kanonizacji.

CZYTAJ DALEJ

Włochy: Premier Meloni przyjęła kardynała Stanisława Dziwisza

2024-04-29 14:22

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Giorgia Meloni

W. Mróz/diecezja.pl

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Premier Włoch Giorgia Meloni przyjęła w swojej kancelarii, Palazzo Chigi, kardynała Stanisława Dziwisza - poinformował rząd w poniedziałkowym komunikacie. Spotkanie odbyło się w związku z obchodzoną w sobotę 10. rocznicą kanonizacji Jana Pawła II.

Rząd w Rzymie podkreślił, że w czasie spotkania szefowa rządu i emerytowany metropolita krakowski wspominali polskiego papieża 10 lat po jego kanonizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję