Reklama

Niedziela Łódzka

Abp Ryś: misja w Kościele jest tam, gdzie jest synodalność

Trwa drugi etap Synodu Biskupów poświęconego synodalności. Podstawą refleksji na poziomie poszczególnych kontynentów jest dokument roboczy opracowany na podstawie syntez etapu lokalnego, które napłynęły do Watykanu ze 112 episkopatów, z wszystkich Kościołów wschodnich, dykasterii Kurii Rzymskiej, zgromadzeń zakonnych oraz ruchów i stowarzyszeń kościelnych.

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

synodalność

Magdalena Pijewska/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kontynentalne zgromadzenie synodalne dla Europy odbędzie się w dniach 5-12 lutego 2023 roku w Pradze w Czechach. W spotkaniu weźmie udział ponad 200 osób: 156 delegatów konferencji episkopatów (przewodniczący danej konferencji i 3 inne osoby) i 44 gości zaproszonych przez Prezydium Rady Konferencji Biskupów Europy (CCEE) Każda konferencja episkopatu będzie mogła również wybrać 10 delegatów uczestniczących w obradach online.

Mówiąc o zależności istniejącej między misją i synodalnością, abp Grzegorz Ryś zaznacza, że „Kościół jest synodalny wtedy, gdy jest misyjny”. „Kiedy jako Kościół wiemy, że naszym głównym zadaniem jest misja, to jednocześnie układamy swoją rzeczywistość wewnątrz jako rzeczywistość głęboko wspólnotową, bo nikt nie jest w stanie wyjść z misją do świata w pojedynkę. Jak to robi w pojedynkę, to jest od razu skazany na porażkę. Natomiast anty-synodalny, czyli przede wszystkim klerykalny jest Kościół, który zamiast wychodzić do misji jest skoncentrowany na konserwacji, na zachowaniu swojego stanu aktualnego, zabezpieczaniu swoich praw, no i takiego status quo. Jak koncentrujemy się na zabezpieczeniu tego, co mamy, to wtedy najważniejszym pytaniem pozostaje pytanie o władzę, kto tu rządzi, kto ma tego pilnować i kogo od tej władzy trzeba na pewno odsunąć, no bo koncentrujemy się, żeby upilnować to, co jeszcze mamy. Misja jest tam, gdzie jest synodalność i odwrotnie, synodalność jest tam, gdzie jest misja. Ja tak odczytuję ten dokument jako przejaw ciągłości podczas tych dziesięciu lat pontyfikatu papieża Franciszka. Zaczął w [adhortacji apostolskiej] «Evangelii gaudium» od tej perspektywy Kościoła w misji i teraz dochodzimy z tym postulatem Kościoła w misji właśnie do Kościoła synodalnego” - podkreślił metropolita łódzki.

Abp Ryś przypomina, że efektem konsultacji kontynentalnych będzie dokument, zwany Instrumentum Laboris, który stanie się podstawą ostatniego etapu prac Synodu na poziomie całego Kościoła powszechnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-01-12 16:04

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Ryś do łodzian w rocznicę nominacji: za wszystko dziękuję

[ TEMATY ]

Łódź

abp Grzegorz Ryś

Piotr Drzewiecki

Abp Grzegorz Ryś

Abp Grzegorz Ryś

Po tym roku pobytu w Łodzi chciałbym powiedzieć łodzianom i wszystkim mieszkańcom archidiecezji łódzkiej "dziękuję". Dziękuję za przyjęcie mnie, za bycie razem i za wiele objawów życzliwości, a czasami za słowo krytyczne. Za wszystko dziękuję – mówi w wywiadzie dla archidiecezjalnego portalu abp Grzegorz Ryś.

W rok od nominacji na nowego metropolitę łódzkiego abp Ryś przyznał, że w ciągu minionego roku kilka razy rozmawiał z ludźmi, którzy przedstawiali mi się jako agnostycy. "Na ludziach, którzy są daleko od Kościoła, duże wrażenie zrobiło to, że biskup wsiadł do autobusu, który rozwozi zupę zimowymi wieczorami po mieście Łodzi. Innym ważnym spotkaniem było spotkanie z uchodźcami w Grotnikach. Te i inne wydarzenia odbijają się w sercach ludzi na duży dystans żyjących od Kościoła" – wspomina w wywiadzie metropolita łódzki.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję