Reklama

Polska

Niepojęte zmartwychwstanie... – rozmowa z abp. Alfonsem Nossolem

[ TEMATY ]

wywiad

zmartwychwstanie

www.diecezja.opole.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Na 100 proc. nie możemy nic powiedzieć, bo tutaj mamy do czynienia z wizją Bożą, a wizji Bożej nigdy do końca nie przenikniemy. Jedno jest pewne, że nie wolno nam ciała zmartwychwstałego utożsamiać z ciałem wskrzeszonym Łazarza” – podkreśla w rozmowie z KAI abp Alfons Nossol. Wszystko będzie całkowicie inne, bo wieczności sobie nie sposób wyobrazić - uważa emerytowany arcybiskup opolski, wybitny teolog.

Publikujemy treść rozmowy:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

KAI: Nasze ciała po zmartwychwstaniu będą podobne do ciała Chrystusa zmartwychwstałego. Będą odmienione, ale jednocześnie te same. Co możemy powiedzieć w tej sprawie tak na 100 proc.?

– Na 100 proc. nie możemy nic powiedzieć, bo tutaj mamy do czynienia z wizją Bożą, a wizji Bożej nigdy do końca nie przenikniemy. Jedno jest pewne, że nie wolno nam ciała zmartwychwstałego utożsamiać z ciałem wskrzeszonym Łazarza. Ciało Chrystusa zostało przemienione i dlatego też nie było związane już prawami natury, prawami fizyki. Mógł przechodzić przez ściany, mógł się zjawiać szybciutko. A o fakcie tego przemienienia Chrystusowego ciała zmartwychwstałego może najlepiej świadczy pierwsze spotkanie z Marią Magdaleną. Nie poznała Chrystusa… Myślała, że to ogrodnik. Dopiero, kiedy ją zawołał po imieniu: „Mario”, wtedy odpowiedziała: „Rabbuni – Mistrzu”.

Dlatego trzeba być bardzo ostrożnym, bo wyobraźnia mogłaby nas ponieść. Musimy stale o tym pamiętać, że mamy do czynienia z wizją Bożą, której sprecyzować, zmysłowo uściślić, właściwie nie jesteśmy w stanie.

KAI: Pan Jezus zmartwychwstały był odmieniony, ale apostołowie poznali Go po ranach. Czy zachowamy pamięć o naszych doczesnych wydarzeniach, o naszej historii, zranieniach, o tym, co wydarzyło się tutaj na ziemi?

– Wszystko, co tworzyło nasze „ja” w życiu ziemskim, które przecież jest wielkim darem Boga, należy już do istoty naszej osobowości. To zabierzemy przemienione z sobą ku wieczności i tym będziemy się mogli cieszyć. W świetle Bożej wizji wszystko będzie wyglądało inaczej. Nasze „ja” zostanie przemienione i będziemy mieli coś z samej istoty tych wydarzeń życiowych, doznań i tego wszystkiego, co decydowało o naszym większym uczłowieczeniu i upersonalnieniu.

KAI: Czy możemy się spodziewać, że jeżeli ktoś jest niepełnosprawny tutaj na ziemi, w jakiś sposób kaleką, jego ciało nie jest doskonałe, nie jest piękne, to w rzeczywistości wiecznej jego ciało będzie inne, doskonałe, sprawne i będzie się podobało?

– Wszystko, co jest ziemskie, co było martwe, skazane na śmierć, zostanie przemienione, ale to jednak będzie też nasze ciało. Te względy ziemskie, czysto ludzkie – ciało urodziwe, piękne, atrakcyjne – tych kategorii tam w wieczności stosować się nie będzie. Wieczność ma inne prawa, zwłaszcza, że w świetle wizji Bożej to przemienienie nabierze zupełnie innego znaczenia i ono nami w całej pełni zawładnie. Wtedy zrozumiemy, co to znaczy być naprawdę dzieckiem Bożym.

KAI: Będziemy jednak piękni… Piękny to znaczy młody? Atrakcyjny?

– To cechy czysto zmysłowe. Zmysły przemijają. Intensywność ludzkiego poznania jest bardzo cząstkowa i dlatego w wizji życia Bożego te elementy po odnowieniu nabiorą właściwszego znaczenia. Wizja Boża pozwoli na samą istotę tych doznań, które mieliśmy za życia, a dopiero odmienione właściwą swoją wartość będą mogły pokazać.

KAI: Zatem odmieni się nie tylko moje ciało fizyczne, ale także mój sposób postrzegania siebie i będę uważała, że jestem piękna. Już nie będzie tych niepotrzebnych kompleksów, nie będzie postrzegania negatywnego siebie, skupiania się na tym, co niedoskonałe…

– W świetle Boga, który jest miłością „ja”, „ty” nie będzie już odgrywało tej istotnej roli, jak za życia, bo te kategorie ograniczały nas i innych. Dlatego kategorie ziemsko-zmysłowego piękna i atrakcyjności w świetle życia Bożego po zmartwychwstaniu nie będą odgrywały specyficznej roli.

KAI: Pan Jezus chociaż nie podlegał prawom fizycznym, przenikał przez ściany, wszedł pomimo drzwi zamkniętych do wieczernika. Jednak spożywał posiłek z apostołami, zjadł razem z nimi rybę. Co stało się z ową rybą? Możemy przypuszczać, że stworzenie będzie miało udział w wieczności?

– W takie szczegółowe kwestie wchodzić nie powinniśmy. Całość tego przemienienia, płynącego ze zmartwychwstania, obejmuje integralną osobowość naszego „ja”. Takie szczegóły nie decydują o szczęściu życia wiecznego, realizującego się już zgodnie z wizją nieskończonego Boga, który jest miłością.

KAI: Ale stworzenie, przyroda, będzie miało udział w chwale wiecznej?

Reklama

– Stworzenie będzie odmienione. Będziemy patrzyli na wszystko oczyma i „zmysłami” przemienionymi. Dlatego nie będzie kategorii zła, dobra, brzydoty oraz piękna. Wszystko będzie w świetle Bożym wyglądało inaczej. W teologii musimy wystrzegać się wyobraźni, a przede wszystkim dotyczy to całej eschatologii. Jeżeli jesteśmy w stanie coś sobie wyobrazić z życia wiecznego, zmysłowo opisać, to możemy mieć pewność, że to nie jest to, o co w tej sprawie naszej wiary chodzi. Trzeba być bardzo ostrożnym. Za życia na ziemi nie jesteśmy w stanie myśleć bez wyobraźniowo, a tam w wieczności wyobraźnia przemieniona będzie odgrywała, miejmy taką nadzieję, zupełnie inną rolę.

KAI: Czyli te wszystkie wyobrażenia z dzieciństwa nieba w postaci chmurek, wielkiego błękitu, a także piekła jako kotła z ogniem tracą rację bytu, ponieważ rzeczywistość wieczna to będzie ten sam świat, tylko odmieniony i przemieniony…

– Aniołowie na chmurkach to wyobrażenia, które stracą moc, bo my już nie będziemy mieli własnych, wyprodukowanych wyobrażeń. W tej wizji uszczęśliwiającej integralnie wszystko będziemy oglądać, do czego za życia nie jesteśmy zdolni. Musimy tutaj poznawać „step by step”. Potem poznamy w całości tak, jak sami zostajemy przez Boga poznani.

KAI: Zatem jedno czego możemy być pewni to to, że będziemy wszyscy zaskoczeni, jak ta wieczność będzie wyglądała. Pewne przesłanki mamy. Możemy obserwować Chrystusa zmartwychwstałego, ale jednocześnie najwłaściwszą postawą jest nadzieja, że ta wizja szczęścia wiecznego będzie piękna i nas zaskoczy…

– Wszystko będzie całkowicie inne, bo wieczności sobie nie sposób wyobrazić. Wieczność jest nieskończoną miłością. Wieczność jest oglądem chwały, która nam przypadnie w udziale. Będzie nam umożliwiała całościowe poznawanie wszystkiego bez wiązania przyczyny ze skutkiem, z następstwami… Wtedy będziemy mieli wszystko zakotwiczone w całościowej wizji samego Boga w nieskończonej miłości.

KAI: I w takim zachwycie będziemy trwać całą wieczność. Będziemy mogli się komunikować i cieszyć się tym, że nasze ludzkie wyobrażenia tak naprawdę się nie spełniły.

– Wyobrażenia ludzkie są tak bardzo ograniczone, wartościowane i zróżnicowane przez ludzi. A wiekuista miłość i radość przypadnie wszystkim w udziale. Dlatego też każdy będzie wieczność przeżywał na swój sposób, ale ten sposób też już będzie odmieniony, bez ograniczeń, w oparciu o moc Bożej miłości. To, kim Bóg jest, czym jest ogląd wiekuistej chwały, to nasza wiara, a nie wiedza. W wieczności nasza wiedza i wiara będą utożsamione. Z tych wielkich trzech cnót boskich: wiary, nadziei i miłości przy bramie niebios zawracają wiara i nadzieja. Wiara kończy się oglądem. Nadzieja wypełnieniem. Jedynie miłość przekracza z nami próg wiekuistości, którą nazywamy życiem wiecznym. Niebo osiągniemy dzięki tajemnicy zbawienia naszego Pana Jezusa Chrystusa, Zbawiciela całej ludzkości i Odkupiciela całego świata.

2014-04-09 12:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadkowie Zmartwychwstałego – Jezus ukazuje się Piotrowi

2024-04-05 07:41

[ TEMATY ]

zmartwychwstanie

Świadkowie Zmartwychwstania

Adobe Stock

„Pan rzeczywiście zmartwychwstał i ukazał się Szymonowi!” (Łk 24, 34).

Wydawałoby się, że po ukrzyżowaniu i pogrzebie Jezusa, życie apostołów ulegnie zmianie. Już nie ma przy nich Mistrza, którego słuchali, za którym chodzili i którego podziwiali jak czynił cuda. Jego tragiczna śmierć napełniła ich smutkiem. Piotr czuje jeszcze wyrzuty, bo przecież wyparł się znajomości z Jezusem. Tomasz chodzi i rozważa wszystko co się stało. Miota się w tym wszystkim ze swoja wiara. Judasz dość boleśnie opuścił wspólnotę Dwunastu… Pozostali też próbują sobie układać codzienność. I mimo wszystko trwają jeszcze razem, chociaż nie ma z nimi Mistrza. Czy rzeczywiście nie ma? Pójdźmy razem z uczniami nad Jezioro Tyberiadzkie i zobaczmy, co się tam wydarzyło…

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

To praca jest dla człowieka

2024-04-29 15:37

Magdalena Lewandowska

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

W parafii Opatrzności Bożej na Nowym Dworze we Wrocławiu modlono się w intencji ofiar wypadków przy pracy.

Eucharystii, na którą licznie przybyły poczty sztandarowe i członkowie Solidarności, przewodniczył o. bp Jacek Kiciński. – Dzisiaj obchodzimy Światowy dzień bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy oraz Dzień pamięci ofiar wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Cieszę się, że modlimy się razem z bp. Jackiem Kicińskim i przedstawicielami Dolnośląskiej Solidarności – mówił na początku Eucharystii ks. Krzysztof Hajdun, proboszcz parafii i diecezjalny duszpasterz ludzi pracy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję