Reklama

Piękno, które istnieje

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podstawowa cecha festiwalu - wielokulturowość została zaznaczona już podczas liturgicznej inauguracji w Bazylice Jasnogórskiej. Niektóre elementy Eucharystii były wypowiadane po włosku, angielsku, rosyjsku, niemiecku, a część Mszy św. - celebrowana w języku łacińskim.

Słyszeć i rozumieć

W homilii wygłoszonej podczas liturgicznej inauguracji festiwalu ks. Piotr Zaborski, duszpasterz środowisk twórczych archidiecezji częstochowskiej, podkreślił, jak ważna jest rola muzyki, „abyśmy mogli słyszeć i rozumieć w różnych językach”. Nic bowiem nie przybliży tajemnicy zmartwychwstania lepiej niż to, co wielbi Boga. A muzyka właśnie oddaje uczucia. Piękno, które istnieje… Dopełnieniem Eucharystii było prawykonanie „Missa sollemnis” Stanisława Moryto, z udziałem Chóru Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, solistki Anny Lasoty (sopran) i Sekstetu Instrumentów Dętych Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina - pod dyrekcją ks. Kazimierza Szymonika.
Podczas festiwalu po raz pierwszy zabrzmiały także m.in. utwory Krzesimira Dębskiego „Ecclesiasticus 30”, Rolanda Freisitzera „Dies irae”, Pawła Łukaszewskiego „Miserere”oraz kompozycje laureatów Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra”: Emila Bernarda Wojtackiego (I nagroda), Łukasza Urbaniaka (II), Adrii Barbosy Torregrosy (III).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Świadectwo wiary

Reklama

Właściwie trudno odpowiedzieć na pytanie, które koncerty cieszyły się największym uznaniem. Publiczność bowiem wydawała się nie tylko wybierać zgodnie z artystycznym gustem, lecz także otwierała się na to, co nieznane i co może dać nowe spojrzenie na modlitwę, pochwałę Boga czy wyznawanie wiary. Nawet jeśli to „nowe” jest związane z odległą liturgią, jak w przypadku niezwykłego występu Chóru Staroobrzędowców Syberii. „To jest coś więcej niż koncert. To jest świadectwo żywej wiary” - usłyszała publiczność. Rzeczywiście, wykonawcy - osoby duchowne i świeckie, to śpiewacy prawosławnych parafii, a ich muzyka odzwierciedla dawną tradycję i ma tej tradycji służyć.
Wielu melomanów udało się na koncert „Muzyka włoskiego baroku” do kościoła Najświętszego Imienia Maryi, by słuchać utworów: Vivaldiego, Corellego, Scarlattiego, Subissatiego w interpretacji zespołu w międzynarodowym składzie, pod artystycznym kierownictwem pochodzącej z Częstochowy Judyty Wrony-Tupczyńskiej. Partie wokalne wykonali Polka Kinga Misiak (sopran) i kontratenor Sumihito Uesugi z Japonii.

Polska i wiele kultur

Jak co roku, program festiwalu przewidział prezentację polskiej muzyki. I tak czwartego dnia w kościele ewangelicko-augsburskim można było posłuchać m.in. utworów Szymanowskiego, Nowowiejskiego, natomiast 5 maja w Bazylice Jasnogórskiej w ramach „Koncertu muzyki ze zbiorów Jasnogórskich” zaprezentowano kilka nieznanych dotąd, przechowywanych w archiwach paulińskich, kompozycji nauczyciela Fryderyka Chopina - Józefa Elsnera, konfratra Klasztoru Jasnogórskiego, w 240. rocznicę jego urodzin. Wystąpili soliści, Chór (przygotowany przez Wandę Tchórzewską) i Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej - pod dyrekcją Tadeusz Karolaka.
XIX Festiwal uświetnił i ubarwił „Koncert muzyki cerkiewnej”, wykonany przez Narodowy Chór Akademicki „Dumka” pod kierunkiem Jewhenija Sawczuka (kościół Podwyższenia Krzyża), muzyka sakralna Iranu, wykonywana przez zespół „Mezrab” i Salara Aghili, a także udział żeńskiej Scholi Gregoriańskiej „Mediae Aetatis Sodalicium” z Bolonii, dyrygowanej przez Antonio Nino Albatrosa z Włoch.

Jan Garbarek - dialog

Wieczorne widowisko muzyczne w poniedziałek 4 maja nie wystarczy nazwać koncertem. Zarówno część w archikatedrze Świętej Rodziny w wykonaniu światowej sławy saksofonisty Jana Garbarka - muzyka z polskimi korzeniami, z udziałem kwartetu wokalnego z Wielkiej Brytanii „The Hilliard Ensemble” w składzie David James (kontratenor), Rogers Covey-Crump (tenor), Steven Harrold (tenor) i Gordon Jones (baryton) - jak i spektakl „Babel” na placu katedralnym to z pewnością ważniejsze i bardziej doniosłe wydarzenia w ramach festiwalu. „Officium” to tytuł albumu z muzyką średniowieczną, ilustrowaną saksofonowymi improwizacjami Jana Garbarka. Jego fragmenty zaproponowane polskiej publiczności to dowód na to, że sposobem na pokonanie barier kulturowych jest chęć i odwaga prowadzenia dialogu. To wrażliwość, uczuciowość i konsekwencja jednocześnie. Umiejętność izolowania się, a zarazem zachowania więzi i porozumienia z innymi. Niemożliwe, a w słuchanej muzyce, w dialogu wykonawców, w zespoleniu z barwą - nadzwyczajnie proste, choć niepowtarzalne…

Dotknąć obrazu

Doznania muzyczne nie były jednak jedynymi, które przeżywała tegoroczna publiczność „Gaude Mater”. Podobnie jak podczas poprzednich edycji, i ostatniej towarzyszyły spotkania, wykłady, seminaria i wystawy. Galeria Ośrodka Promocji Kultury przygotowała wernisaż wystawy malarstwa i rysunku Teresy Stankiewicz. Jej prace cechuje niezwykła prostota i nasycenie barwami. Wyraźne są inspiracje religijne („Wielkanoc”, „Zdjęcie z krzyża”, „Anioł ubogich duchem”). Za witraże i polichromie swojego autorstwa była wielokrotnie nagradzana. Na pytanie, co chciałaby powiedzieć o swoich obrazach, odpowiada: „Niech każdy po swojemu je zobaczy”.
Gościem festiwalu był także Leszek Mądzik, twórca „Teatru obrazu”, reżyser, scenograf, fotografik. W sali OPK odbyła się promocja ostatniego albumu artysty pt. „Leszek Mądzik. Teatr, scenografia, warsztaty, fotografia”.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kardynał-nominat Byczok: wzbogacę Kolegium Kardynalskie światłem ze Wschodu

2024-12-06 18:50

[ TEMATY ]

kardynał

Ukraina

kolegium kardynalskie

Vatican Media

Bp Mykoła Byczok

Bp Mykoła Byczok

W gronie kardynałów, których kreuje jutro papież Franciszek, znajduje się pochodzący z Ukrainy grekokatolicki biskup Mykoła Byczok. Jako ordynariusz eparchii Świętych Piotra i Pawła w Melbourne, odpowiada on za Ukraińców w Australii, Nowej Zelandii i Oceanii. Ma też związki z Polską, skończył bowiem seminarium redemptorystów w Tuchowie. „Wzbogacę Kolegium Kardynalskie światłem ze Wschodu” - podkreślił w rozmowie z Radiem Watykańskim.

Bp Byczok wyraził wdzięczność Polakom, za otwarcie serc i domów na doświadczonych wojną Ukraińców. „Pan Bóg to pamięta. My też będziemy pamiętać ofiarowaną nam pomoc i trzymać w naszych sercach ogromną wdzięczność. Będziemy prosić Pana Boga, żeby błogosławił waszemu narodowi” - wyznał. Pytany o to, co jego nominacja wniesie do Kolegium Kardynalskiego, podkreślił, że papież mianuje kardynała dla Kościoła powszechnego, jednak to, że jest z pochodzenia Ukraińcem, oznacza, że w tym nowym powołaniu będzie reprezentować również Kościół ukraiński, a nie tylko australijski, który obecnie jest miejscem realizacji jego powołania.
CZYTAJ DALEJ

Francja: pożar katedry Notre-Dame przywrócił wiarę strażakowi

2024-12-06 16:04

[ TEMATY ]

Francja

Notre‑Dame

strażak

©Mike Mareen – stock.adobe.com

Pożar katedry Notre-Dame w Paryżu wieczorem 15 kwietnia 2019 roku był wydarzeniem duchowym dla jednego ze strażaków uczestniczących w akcji ratunkowej i odmienił jego życie. Widok krzyża na ołtarzu pośród płomieni i poważnie zniszczonej katedry był dla niego znakiem nadziei, „jakby Bóg chciał nas w tej chwili pocieszyć. Jego obecność była zauważalna” - powiedział członek służb ratowniczych francuskiemu magazynowi „Famille Chrétienne” z 2 grudnia.

Rozmówca chciał zachować swoją anonimowość - w artykule nazywany jest „Matthieu”. Przyznał, że to przeżycie poruszyło go tak głęboko, że na nowo odnalazł wiarę. Już od chwili przybycia na miejsce pożaru widok był wstrząsający. „Przed katedrą zobaczyliśmy klęczących ludzi, którzy modlili się i śpiewali” - powiedział doświadczony strażak. Zwrócił uwagę, że wszyscy byli głęboko zszokowani, ale jednocześnie zjednoczeni i widać było, że znajdują pocieszenie w modlitwie.
CZYTAJ DALEJ

Bliskie jest już królestwo niebieskie

2024-12-06 20:50

[ TEMATY ]

adwent

rozważania

św. Ojciec Pio

Adwent z o. Pio

Red.

Pracy jest zwykle więcej niż mamy energii i sił. Teraz, w grudniu, gdy dzień jest tak krótki, jeszcze trudniej nam o mobilizację i zapał. Potrzeba nam pomocy z wysoka… Ale ona zaprasza nas do współpracy. To, co niebiańskie, w cudowny sposób przenika się z tym, co ziemskie i ludzkie.

„Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało”. Jezus przychodząc na ten świat, zstępując do nas, widzi bezkres ludzkiej nędzy, naszych potrzeb, widzi ogrom dzieła, jakie ma do wykonania. Nie realizuje go jednak sam. Wysyła swych uczniów, aby szli w Jego imię, głosili Jego Ewangelię, rozdawali hojnie Jego miłość. Kiedy już wstąpi do nieba, pośle ich z tym samym zadaniem na cały świat. Boża łaska przychodzi do nas przez ludzkie ręce i serca – przez tych, którzy oddadzą się cali Jezusowi, którzy zgodzą się być pomocnikami Boga.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję