Reklama

Kultura

Seria „Oczom wierzę – Caravaggio”: Narcyz

Jak wyglądał próg rozkwitu twórczości Caravaggio?, Gdzie wówczas żył i co tworzył? Kto interesował się jego twórczością?, Co myślał o sobie w głębi duszy?, Jak poprzez lepsze poznanie siebie możemy przybliżyć się do Boga? – to m.in. pytania, na które odpowiedzi padają w drugim odcinku serii „Oczom wierzę – Caravaggio”, poświęconemu dziełu „Narcyz”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedno z najważniejszych pytań, które stawiał sobie Caravaggio i które pewnie stawia sobie i wielu z nas dzisiaj jest również pytanie o to, kim tak naprawdę jestem? Kim tak naprawdę jestem w kontekście mojego życia? Kim tak naprawdę jestem w kontekście mojej wiary? Kim tak naprawdę jestem w kontekście tego, czym żyję i co swoim życiem tworzę? Caravaggio stworzył więc obraz „Narcyz”, w którym znaleźć można odpowiedzi na te i wiele innych życiowych pytań.

Dominikanie zapraszają do uważnego oglądania i przyglądania się przy okazji także swojemu wnętrzu!

Piotr Oleś OP – dominikanin, absolwent historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego i Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Dominikanów. Obecnie w trakcie pisania doktoratu z historii architektury na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Pasjonuje się chrześcijańską architekturą sakralną, ikonografią oraz ochroną zabytków, teologicznie interesuje go alegoria w pismach Ojców Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-04-24 09:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Seria „Oczom wierzę – Caravaggio”: Niewierny Tomasz

[ TEMATY ]

Caravaggio

"Oczom wierzę"

Mat.prasowy

Podobno Caravaggio mawiał, że na jego obrazy nie tyle się patrzy, co się je czuje. Patrząc na świętego Tomasza, wkładającego swój palec w świeżą ranę Chrystusa, nietrudno poczuć dreszcz i uczucie przeszywające bólu i dyskomfortu. O czym opowiada nam obraz „Niewierny Tomasz”?, Jakie jeszcze emocje w nas budzi?, Co może łączyć nas z niewiernym Tomaszem?

Piotr Oleś OP w szóstym odcinku serii „Oczom wierzę – Caravaggio” podpowiada, że może jest to opowieść zapraszająca? Zapraszająca wszystkich poszukujących do głębszego przyjrzenia się temu, w co tak naprawdę wierzę? Caravaggio, choć opowiada tutaj historię biblijną, to zapisał tutaj też moment swojego własnego zmagania z tym, czym jest sztuka, z tym, czym jest próba oddania sztuce tego, co oddać trudno. Jak to miał w zwyczaju, łamie przy tym wiele schematów. Po raz kolejny wywołuje oburzenie, ale pozostawia po sobie dzieło, które znacznie więcej mówi o Bogu niż niejeden komentarz do Ewangelii, który moglibyśmy znaleźć u mądrych uczonych Ojców Kościoła. Caravaggio mówi o czymś, czego być może sam doświadczył, o czymś, co jest zapisem nie tylko jego pragnienia, ale też opowieścią o spotkaniu z Chrystusem, który wiarę budzi, który do wiary zaprasza, ale też przede wszystkim z tym, który daje życie. To, co próbował oddać tutaj, to proces rodzącej się wiary, ale też zmagania się doskonałości z niedoskonałością tego, co ludzkie, z tym, co boskie.
CZYTAJ DALEJ

Strefy wolne od dzieci. Dlaczego normalizujemy takie postawy?

2025-01-12 20:01

[ TEMATY ]

dzieci

Fot.canva

Jako ludzie jesteśmy dziwni. Z jednej strony bowiem mamy możliwości, by robić rzeczy piękne, wzniosłe, bohaterskie, ubogacające świat wokół i świadczące o Bożej iskrze w nas, a z drugiej – jesteśmy zdolni do robienia największych głupot, od których „ręce opadają” i wkładania sobie samym „kijów w szprychy”.

Kiedy zajrzymy do Księgi Rodzaju i sprawdzimy, jakie były pierwsze słowa Pana Boga do człowieka, z zaskoczeniem możemy przeczytać, że powiedział On: „Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną” (Rdz 1,28). Rozumiecie – Bóg stworzył niebo i ziemię, puścił w ruch planety, porozpalał gwiazdy, poukładał je w galaktyki, powtykał gdzieniegdzie czarne dziury, rozpędził komety, plotąc za nimi warkocze, napełnił wodą zagłębienia na Ziemi i wybrzuszył Himalaje, potem stworzył rośliny i zwierzęta, tchnąc w nie życie, a na końcu człowieka, ukoronowanie stworzenia. Kosmiczny spektakl życia.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: dokument synodalny nie zmienia zasad przystępowania do Komunii św. wiernych innych wyznań

2025-01-13 19:47

[ TEMATY ]

Komunia św.

Kard. Grzegorz Ryś

BP KEP

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś

Dokument synodalny nie pozwala, aby małżeństwa mieszane wyznaniowo mogły przystępować do Komunii św. w Kościołach, do których przynależą - powiedział kard. Grzegorz Ryś. Zaznaczył, że rozmawiano o wymianie duchowych darów, to nie mówiono o "gościnności eucharystycznej".

W czasie poniedziałkowej konferencji w siedzibie KEP kard. Grzegorz Ryś został zapytany, czy w kontekście synodalnej decentralizacji i przekazywania kompetencji z góry na dół w Kościele katolickim zatwierdzono tzw. gościnność eucharystyczną, czyli że Kościoły lokalne mogą wydawać zgodę na udzielania Komunii św. wyznawcom innych wyznań chrześcijańskich.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję