Reklama

TRZY KRZYŻE. Rycina Rembrandta

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rembrandt to wnikliwy badacz otaczającego świata i człowieka. Był zadziwiającym psychologiem, znawcą duszy. Był też znawcą Biblii, a wydarzenia biblijne miały dla niego sens mistyczny.
Działo się to w XVII-wiecznej Holandii, w tym tyglu wielu zainteresowań religią i wśród wielu sekt; tam też Biblię znali niemal wszyscy na co dzień.
Ważny temat dla chrześcijanina - Ukrzyżowanie Rembrandt podejmował wielokrotnie, nie tylko w grafice, ale i w malarstwie olejnym. Jego poszukiwania twórcze w tym kierunku trwały niemal przez całe jego życie; aż powstało arcydzieło: rycina „Trzy Krzyże” - najwspanialsze dzieło w jego dorobku graficznym. Zostało uznane za najwspanialsze dzieło historii sztuki graficznej świata.
To rycina wielkoformatowa, w randze obrazu, wykonana techniką suchej igły na miedzianej płycie.
„Trzy Krzyże” to wielki dramat pasyjny o potężnej sile oddziaływania; wywołują to w dużej mierze efekty światła i cienia, owe „chiaroscuro”, stosowane mistrzowsko przez Rembrandta również w malarstwie.
Początkowo Rembrandt zamierzał pokazać tę scenę jako nokturn, ale ostatecznie podczas opracowywania miedzianej płyty powstały aż cztery wersje, różniące się natężeniem światła, nastrojem, dramaturgią.
Tylko osoba Zbawiciela ukazana jest zawsze centralnie i wydobyta mniej lub bardziej rozproszonym snopem światła, które spływa na Niego.
Na jednej z wersji ryciny Chrystus ukazany jest rozpięty na krzyżu, niezmiernie wychudły, z szeroko rozwartymi ramionami. Oblicze Chrystusa obrazuje stan agonii, oczy i usta są lekko uchylone; głowę okrywa ciężka korona cierniowa w formie szczelnej siatki (pierwowzór w rycinie Dürera). Ogarniają nas - jak w starej pieśni wielkopostnej - żal i skrucha; oto Bóg-Człowiek cierpiący za grzechy świata; przed Jego majestatem uginają się kolana.
Aby osiągnąć jeszcze większą głębię wyrazu, Rembrandt stosuje coraz bardziej eksperymentalne zabiegi na miedziorytniczej płycie - i w istocie osiąga w prezentowanym tu ostatnim, IV stanie potężny efekt, bardzo odmienny od poprzednich, też znakomitych.
Rembrandt był mistrzem grafiki, zgłębił jej techniki; przypomnijmy sobie też jego leciutkie rysunki piórem i inkaustem w kolorze sepii lub ołówkiem czy zwykłą kredką. Wszystkie - to ukończone dzieła. Bo wszystko, co stworzył, było darem Boga.
Ukazując z konieczności jedynie centralny fragment grafiki Rembrandta, wprowadzamy Państwa w niezmiernie ciekawą, a stosunkowo mało znaną dziedzinę sztuki. Wypada na koniec podkreślić, że u wielkich artystów, takich jak Rembrandt, Dürer czy Goya, twórczość graficzna jest związana z całym ich dorobkiem artystycznym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czego tak naprawdę Maryja oczekuje od nas wołaniem z Fatimy?

[ TEMATY ]

Fatima

Maryja

Karol Porwich/Niedziela

Zapewne każdy z nas słyszał o objawieniach Matki Bożej w Fatimie, ale czy tak naprawdę wiemy, co wtedy Maryja chciała nam przekazać? Czy orędzie fatimskie to tylko historia, wydarzenie, sensacja? Co ono oznacza dla mnie, dla mojego życia?

Dziś Fatima jest jednym z największych sanktuariów maryjnych świata. Rocznie odwiedza ją około 4 milionów pielgrzymów i turystów, przy czym największe nasilenie tego ruchu przypada na 13 maja i 13 października, w rocznicę rozpoczęcia i zakończenia objawień.

CZYTAJ DALEJ

Czy jestem świadomy tego, ile kosztowałem Jezusa?

2024-04-16 13:32

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Wtorek, 14 maja. Święto św. Macieja, apostoła

CZYTAJ DALEJ

Teologia? Czy warto ją studiować?

2024-05-14 19:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Karol Porwich/Niedziela

W Instytucie Teologicznym w Łodzi, uczelni afiliowanej do Akademii Katolickiej w Warszawie, studiują studenci motywowani potrzebą pogłębienia swojej wiedzy i wiary w Boga, nie wykluczając możliwości przyszłej pracy nauczyciela religii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję