Reklama

Gospodarka

Zachodniopomorskie/ Tunel w Świnoujściu łączący wyspy Wolin i Uznam - oficjalnie otwarty

Tunel pod Świną oficjalnie otwarto w piątek; kierowcy samochodów przejadą nim wieczorem. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że przeprawa, która łączy wyspy Wolin i Uznam, "kończy etap marzeń, a przenosi w realną, bezpieczną, od dawna wyczekiwaną rzeczywistość".

[ TEMATY ]

Wolin

tunel

Uznam

PAP/Marcin Bielecki

Metropolita szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga podczas otwarcia tunelu pod Świną w Świnoujściu.

Metropolita szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga podczas otwarcia tunelu pod Świną w Świnoujściu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tunel pod Świną połączył wyspy Uznam i Wolin. Dotychczas dostanie się do kurortu wymagało przeprawiania się promami, co powodowało często duże kolejki i opóźnienia. Przejazd tunelem o długości blisko 1,5 km trwa ok. 2 minut. Pierwsi kierowcy pojadą nową przeprawą wieczorem. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h; przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości.

"Dzisiejszy dzień, 30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski" - powiedział w piątek prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wicepremier Jarosław Kaczyński nawiązał natomiast do słów ś.p. prezydenta Lecha Kaczyńskiego, że Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. "Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań. Jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli na zachodzie Europy więcej historycznego szczęścia niż my" - mówił.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że to "kończy etap marzeń, a przenosi w realną, bezpieczną, od dawna wyczekiwaną rzeczywistość". "Wszędzie tam, gdzie samorząd chce współpracować z rządem Prawa i Sprawiedliwości, te zadania się udają. Bez względu na poglądy samorządów, mimo trudności i kłopotów, te zadania się udają" - powiedział.

"Mamy ambicje i te ambicje realizujemy; w części one są już zrealizowane" - dodał Adamczyk. "Teraz czas na zachodnią obwodnicę Szczecina (...) To musi zostać wykonane" - stwierdził. I podkreślił, że "to jest nasz obowiązek wobec Polski, to jest nasz obowiązek wobec polskiej gospodarki, wobec tych, którzy oczekują od nas wykonania zadań na najwyższym poziomie".

Reklama

Prezes firmy Gulermak Bulent Ozdemir przyznał, była to trudna technicznie budowa. Wyjaśnił, że ze względu na warstwy geologiczne, konieczne było kilkukrotne zatrzymywanie tarczy maszyny drążącej na kilka tygodni. Ryzykowne było także mrożenie gruntu, które umożliwiło wykop pod wyjścia ewakuacyjne. "Wykonaliśmy ten tunel w trakcie pandemii Covid-19 i wojny. Warunki rynkowe były naprawdę bardzo trudne" – wskazał.

W tunelu powstała jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Na całej długości jest zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 50 km/h, a jego przestrzegania będzie pilnował system odcinkowego pomiaru prędkości.

Po otwarciu tunelu kierowcy na rondzie w rejonie osiedla Łunowo łączącym DK93 i DK3 będą musieli zjechać na DK3, a nie tak jak wcześniej na DK93 w kierunku przeprawy Karsibór. Po około 6 kilometrach dojadą do ronda na wjeździe do tunelu (ulice Duńska i Fińska). Na tym odcinku powstaje droga ekspresowa S3, w wielu miejscach są tymczasowe organizacje ruchu i trzeba zachować szczególną uwagę. Od strony wyspy Uznam wylot z tunelu znajduje się na ulicy Karsiborskiej.

Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, a długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gulermak. Koszt budowy przekroczył 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.

Zachodnia obwodnica Szczecina będzie miała blisko 50 km, a w jej ciągu zaplanowano 5-km tunel pod Odrą. Będzie to drugi, obok zbudowanego pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce. 30 listopada 2022 r. w Ministerstwie Infrastruktury zawarto umowy na prace projektowe dla dwóch odcinków nowej trasy, która omija aglomerację szczecińską od zachodu i północy.(PAP)

Reklama

autorzy: Elżbieta Bielecka, Małgorzata Miszczuk

rbk/ emb/ maja/ wnk/ wkr/ misz/ pad/

2023-06-30 16:22

Ocena: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

[ TEMATY ]

Wolin

Świnoujście

tunel

Uznam

GDDKiA

Montaż maszyny TBM w Świnoujściu

Montaż maszyny TBM w Świnoujściu

Zaawansowanie montażu maszyny TBM do budowy tunelu w Świnoujściu wynosi już około 65 proc. W ukończonej w listopadzie ubiegłego roku komorze startowej po stronie wyspy Uznam znalazła się już cała głowica urabiająca. Pod koniec lutego mają rozpocząć się próby maszyny, a drążenie ma ruszyć w marcu.


Podziel się cytatem

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

CZYTAJ DALEJ

Z Biskupem Wojtyłą szła do chorych

Niedziela Ogólnopolska 16/2018, str. 14-16

[ TEMATY ]

wywiad

Hanna Chrzanowska

www.hannachrzanowska.pl

Kard. Karol Wojtyła z Hanną Chrzanowską i osobami chorymi

Kard. Karol Wojtyła z Hanną Chrzanowską i osobami chorymi

Hanna Chrzanowska uświadamia nam, że nasze życie to przede wszystkim służba drugiemu człowiekowi. Świadectwem życia wzywa nas do bezinteresownego otwarcia się na potrzeby bliźnich, zwłaszcza chorych i cierpiących – mówi dyrektor Domu Polskiego Jana Pawła II w Rzymie ks. Mieczysław Niepsuj, rzymski postulator procesu beatyfikacyjnego krakowskiej pielęgniarki, w rozmowie z Marią Fortuną-Sudor.

Maria Fortuna-Sudor: – Proszę powiedzieć, jak Ksiądz Dyrektor został postulatorem w procesie beatyfikacyjnym Hanny Chrzanowskiej.

CZYTAJ DALEJ

Wkrótce Dzień Dziecka w Rzymie

2024-04-28 16:13

Ewa Pankiewicz

Wy wszyscy, dziewczynki i chłopcy, będący radością waszych rodziców i rodzin, jesteście także radością ludzkości i Kościoła - napisał w orędziu do dzieci papież Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję