Reklama

Wiadomości

A. Rytel: uczniowie muszą znać możliwości technologii, aby później odnaleźć się na rynku pracy

Technologie zmienią szkołę - będziemy mogli robić rzeczy ciekawiej, wydajniej i bardziej nowocześnie. Uczniowie muszą znać ich możliwości, aby później odnaleźć się na rynku pracy - powiedział PAP pełnomocnik szefa MEiN i wicedyrektor programu GovTech Polska Antoni Rytel.

[ TEMATY ]

szkoła

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wraz z początkiem nowego roku szkolnego uczniowie IV klas szkół podstawowych otrzymają bezpłatne laptopy, a nauczyciele dofinansowanie w wysokości 2,5 tys. zł na zakup sprzętu komputerowego. Podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli jest kolejnym etapem w unowocześnieniu procesu dydaktycznego w polskich szkołach.

"Prowadziliśmy konsultacje w kwestii standardów, jakie ten sprzęt ma spełniać. To była bardzo długa dyskusja i myślę, że udało nam się osiągnąć dobry kompromis, natomiast nie jesteśmy w stanie wyręczyć we wszystkim ostatecznych beneficjentów" - przyznał Rytel. Podkreślił, że korzystanie z technologii to odpowiedzialność, a zadaniem szkoły jest rozwijanie tej umiejętności, dlatego właśnie laptopy będą własnością samych zainteresowanych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przyznał, że zainteresowanie ze strony szkół, tym jak wykorzystać nowe możliwości, jest już bardzo duże. "Dostajemy masę pytań, co robić, jest zapotrzebowanie na materiały dydaktyczne, również w naszych serwisach internetowych odwiedzin jest dużo więcej niż było" - zauważył.

"Sposób na odpowiedziane korzystanie z technologii cyfrowych to, żeby uczeń nie musiał szukać w internecie zasobów edukacyjnych, tylko żeby miał je wszystkie w jednym miejscu" - zaznaczył pełnomocnik szefa MEiN. Wskazał, że temu służą m.in. - obecnie tylko pilotażowo - wirtualne laboratoria przyszłości, które zapewniają uczniom w jednym miejscu dostęp do oprogramowania edukacyjnego. "Będziemy chcieli rozwijać ten program. Myślę, że bardzo dobrze będzie się komponował z tym, że każde dziecko będzie miało dostęp do sprzętu elektronicznego" - powiedział.

Rytel podkreślił, że ideą edukacji jest przygotowanie do dorosłego życia w społeczeństwie. "Naszą rolą jest to, aby wyposażyć młodzież w te umiejętności, które będą im potrzebne. "Gospodarka przyszłości będzie coraz bardziej opierała się o nowoczesne technologie. My chcemy dać im świadomość narzędzi, które są dostępne" - wyjaśnił.

Reklama

"Absolwent musi być świadomym obywatelem, który powie: decyduję się użyć do tej czynności np. sztucznej inteligencji, ponieważ wiem, jakie są możliwości, szanse i zagrożenia konkretnego rozwiązania. Właśnie taki absolwent jest najbardziej pożądanym kandydatem na rynku pracy" - przyznał. "Ostatecznie to on będzie kształtował gospodarkę przyszłości, my możemy go tylko wyposażyć w narzędzia, które są dostępne, tak, aby mógł odnaleźć się na rynku" - dodał.

Pełnomocnik szefa MEiN zaznaczył, że pandemia spowodowała zmianę w mentalności i podejściu do pewnych procesów. Jego zdaniem nie oznacza to jednak, że należy wszystko cyfryzować i przechodzić na zdalne nauczanie. "Nie chcemy tego, ponieważ wiemy, że taka forma nauczania nie jest skuteczna. Widzimy natomiast, że rośnie zainteresowanie, zaciekawienie technologiami i w związku z tym rośnie wiedza o nich" - podkreślił.

Zauważył, że pandemia była okazją dla wielu do tego, żeby po raz pierwszy zetknąć się z technologią. "Najtrudniejszy jest pierwszy krok i nauczenie się czegoś po raz pierwszy, to jest przełamanie pewnych nawyków. To wystąpiło w wyniku wymuszonych okoliczności, ale sprawiło to, że zainteresowanie technologiami jest większe" - powiedział.

Przypomniał, że nauczyciel ma dowolność w sposobie prowadzenia zajęć i może zdecydować czy i jak wykorzystać technologie cyfrowe na lekcjach. "My wierzymy, że jeśli będziemy odpowiednio docierać do uczniów, nauczycieli i rodziców, to będziemy w stanie zachęcić ich do korzystania z technologii w sposób odpowiedzialny" - wskazał Rytel.

"Nie można stawiać tezy, że zawsze cyfrowo zawsze oznacza: lepiej" - podkreślił. Zastrzegł, że podejście do wartości etycznych i wychowawczych, które są obecne w szkołach się nie zmieni. Technologia może jedynie pomóc ich przekazywaniu. "Technologie zmienią szkołę w taki sposób, że będziemy mogli robić rzeczy ciekawiej, wydajniej i bardziej nowocześnie" - powiedział.

Reklama

"Warto zwrócić uwagę na to, jak te procesy wyglądały wcześniej" - dodał i zaznaczył, że wprowadzenie do szkół komputerów czy pojawienie się wyszukiwarek internetowych nie sprawiło, że ludzie przestali umieć pisać - tak samo będzie ze sztuczną inteligencja. "Jedyne co ona zmieni to podejście do czynności, które są wykonywane" - podsumował.

Autorka: Delfina Al Shehabi

del/ agz/ dki/

2023-08-16 07:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pod sztandarem bł. Jana Pawła II

Tuż przed urodzinami bł. Jana Pawła II, 16 maja, w Bełżycach odbył się 6. Zjazd Rodziny Szkół Papieskich Archidiecezji Lubelskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele 17 placówek oświatowych noszących imię Papieża Polaka. Gospodarzami zjazdu współorganizowanego przez Wydział ds. Wychowania Kurii Metropolitalnej w Lublinie była parafia pw. Nawrócenia św. Pawła w Bełżycach oraz Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II

W spotkaniu wzięła udział społeczność papieskiej szkoły oraz mieszkańcy Bełżyc, a także delegacje kilkunastu szkół z terenu naszej archidiecezji. Najpierw wszyscy uczestniczyli w Mszy św. pod przewodnictwem bp. Mieczysława Cisło. Do koncelebry stanęli także, m.in.: ks. dr Ryszard Lis, ks. prał. Czesław Przech oraz ks. prof. Krzysztof Guzowski z KUL, który w 1987 r. z rąk Ojca Świętego Jana Pawła II przyjął święcenia kapłańskie. Ksiądz Biskup serdecznie witany przez dzieci i miejscowego proboszcza ks. Jarosława Orkiszewskiego został przedstawiony zgromadzonym jako przyjaciel młodzieży, wychowawca kolejnych kapłańskich pokoleń i wierny strażnik papieskiego nauczania. Zwracając się do uczestników Eucharystii, bp Cisło dziękował przedstawicielom papieskich szkół za tworzenie „żywych pomników ludzkich serc”. - Najpiękniejszym utrwaleniem dziedzictwa bł. Jana Pawła II są żywe pomniki ludzkich serc. Papieskie szkoły przez was tworzone, podobnie jak hospicja, świetlice dla ubogich dzieci, noclegownie i inne instytucje służące człowiekowi, są takimi żywymi pomnikami, z których Jan Paweł II byłby dumny - mówił Ksiądz Biskup.

CZYTAJ DALEJ

Jak udzielić pasterskiego wsparcia

2024-04-27 12:45

[ TEMATY ]

warsztaty

Świebodzin

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

dekanalny ojciec duchowny

Archiwum organizatora

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

W sobotę 27 kwietnia w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie odbyły się warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych, które poprowadził ks. dr Dariusz Wołczecki. Tematem ćwiczeń było, jak rozmawiać, żeby się spotkać relacyjnie i udzielić pasterskiego wsparcia.

Dekanalny ojciec duchowny jest kapłanem wybranym przez biskupa diecezjalnego spośród księży posługujących w dekanacie, który troszczy się o odpowiedni poziom życia duchowego kapłanów. Spotkanie rozpoczęło się wspólną modlitwą brewiarzową i wzajemnym podzieleniem się dylematami i radościami płynącymi z posługi dekanalnego ojca duchownego.

CZYTAJ DALEJ

Prawdziwy cytat "GW"

2024-04-27 17:54

MW

15 kwietnia, a jeszcze wcześniej w wydaniu papierowym “Niedzieli Wrocławskiej” ukazał się artykuł krytykujący pomysły ustaw o liberalizacji aborcji. W artykule została zawarta wypowiedź wrocławskiego lekarza, która po decyzji naszej redakcji, została zacytowana anonimowo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję