Czy jest szansa, żeby współcześni młodzi ludzie uwierzyli w Boga i w to, że Kościół jest również dla nich? Taką szansę stwarza YOUCAT. To jedyny w swoim rodzaju katechizm przeznaczony specjalnie dla młodych.
YOUCAT jest przykładem twórczego dialogu między Kościołem tradycyjnym a Kościołem młodych, nierzadko zagubionych w dzisiejszym świecie i poszukujących sensu życia. Po raz pierwszy w taki sposób Kościół stara się wyjść do młodzieży i odpowiedzieć na trudne i kontrowersyjne pytania przez nią postawione. Czy taki krok przyniesie „sukces” duszpasterzom i katechetom, którzy zaproponują YOUCAT młodym? Na razie chyba za wcześnie o tym dyskutować. Obiecujące jest jednak to, że katechizm wyjaśnia wiele wątpliwości dotyczących wiary, moralności, seksualności, miejsca i roli młodych w Kościele i świecie. Daje także trafne wskazówki i odpowiedzi na pytania o to, jak żyć i jak być szczęśliwym.
YOUCAT powstał pod patronatem kard. Schönborna, metropolity Wiednia. Początkowo przygotowywany był z myślą o młodzieży niemieckojęzycznej. Szybko jednak zyskał akceptację Stolicy Apostolskiej i samego Benedykta XVI. Papież napisał słowo wstępne do katechizmu i wyraził pragnienie, aby stał się on lekturą młodzieży na całym świecie. W zespole pracującym nad katechizmem znaleźli się kapłani, osoby konsekrowane, teolodzy i wychowawcy. Jednak największy wkład w jego powstanie wnieśli ludzie młodzi, którzy sami redagowali pytania, sprawdzali, czy język tekstu jest zrozumiały, dobierali fotografie, oceniali grafikę. Owocem ich pracy i zaangażowania jest katechizm niecodzienny w swoim stylu i formie.
Trafne odpowiedzi, życiowe komentarze, dogodny format, młodzieżowy język, dynamiczna grafika i kolorowe zdjęcia to cechy charakterystyczne katechizmu młodych. Ponadto na marginesach znajdują się fragmenty Biblii, wyjaśnienia trudniejszych pojęć oraz cytaty świętych, autorytetów życia publicznego, uczonych, pisarzy i myślicieli. Wszystko to sprawia, że YOUCAT przyciąga uwagę i zachęca młodzież do lektury treści, na które wcześniej być może nie zwróciłaby uwagi. Z pewnością nie będzie to kolejna książka mówiąca o kwestiach wiary w sposób dalece odbiegający od życia. Należy mieć nadzieję, że młodzież przyjmie YOUCAT jako swój podręcznik wiary i życia. Jest on niewątpliwie kopalnią wiedzy i może stać się dla młodych cennym przewodnikiem.
Wydawcą polskiej wersji językowej katechizmu jest Edycja Świętego Pawła.
EDYCJA ŚWIĘTEGO PAWŁA
ul. Św. Pawła 13/15, 42-221 Częstochowa
tel. (34) 362-06-89, fax (34) 362-09-89
szefpromocji@edycja.pl www.edycja.pl www.bhero.pl www. magazynfamilia.pl www.dzienpanski.pl
Dusze czyśćcowe, płaskorzeźba z kościła Herz Jesu w Wiedniu
Każdy z nas ma chwile, w których zadaje sobie pytanie: co będzie po śmierci? Od razu niebo, a może najpierw czyściec? Jeśli tak, to jak tam jest? To aż tak bolesna rzeczywistość? Poznaj kilka cytatów z Dzienniczka św. Faustyny mówiących o wizji czyśćca.
Ujrzałam Anioła Stróża, który mi kazał pójść za sobą. W jednej chwili znalazłam się w miejscu mglistym, napełnionym ogniem, a w nim całe mnóstwo dusz cierpiących. Te dusze modlą się bardzo gorąco, ale bez skutku dla siebie, my tylko możemy im przyjść z pomocą. Płomienie, które paliły je, nie dotykały się mnie. Mój Anioł Stróż nie odstępował mnie ani na chwilę. I zapytałam się tych dusz, jakie ich jest największe cierpienie? I odpowiedziały mi jednozgodnie, że największe dla nich cierpienie to jest tęsknota za Bogiem. Widziałam Matkę Bożą odwiedzającą dusze w czyśćcu. Dusze nazywają Maryję „Gwiazdą Morza”. Ona im przynosi ochłodę. Chciałam więcej z nimi porozmawiać, ale mój Anioł Stróż dał mi znak do wyjścia. Wyszliśmy za drzwi tego więzienia cierpiącego. [Usłyszałam głos wewnętrzny], który powiedział: Miłosierdzie moje nie chce tego, ale sprawiedliwość każe (Dz. 20).
Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy
i mity.
Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór
króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został
kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską
swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii
przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert.
Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na
temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w.
Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie
jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza
w Kościele wschodnim.
Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej
matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich
polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski
głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”.
Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia
jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię.
Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu,
że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem
do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
W centrum w Rzymu w rejonie alei przy Koloseum zawalił się w poniedziałek fragment średniowiecznej wieży, w której prowadzono prace remontowe i konserwacyjne. Włoskie media podały, że czterech robotników zostało rannych, w tym jeden ciężko.
Runęła zbudowana w 1238 roku wieża Torre dei Conti, znajdująca się w pobliżu alei Fori Imperiali i uważana za jedną z najbardziej imponujących i dobrze zachowanych budowli z czasów średniowiecza.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.