Reklama

Savoir-vivre

Sposób jedzenia ziemniaków i warzyw

Niedziela Ogólnopolska 51/2011, str. 48


Rys. K. Nita-Basa

<br>Rys. K. Nita-Basa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza zasada, która bezwzględnie obowiązuje w tej kwestii, głosi, że gotowanych, smażonych, duszonych ziemniaków (także frytek) i innych warzyw nigdy nie kroimy nożem. Zawsze dzielimy je widelcem.
Warto zaznaczyć, że powinno się tak przygotowywać ziemniaki i warzywa do gotowania, aby potem ci, którzy je jedzą, nie musieli ich dzielić. Należy zatem tak podzielić surowe jeszcze warzywa, by potem były „na jeden raz” (np. kalafiory należy podzielić na małe różyczki).
Obecnie dopuszcza się krojenie ziemniaków nożem jedynie w Niemczech, ale i tam procedura taka ma wielu, i to znaczących, przeciwników. Jeden z największych niemieckich specjalistów od savoir-vivre’u przy stole Herman Bareiss w swojej pracy pt. „O zachowaniu się przy stole” pisze: „Ta bulwiasta roślina z rodziny psiankowatych jest bowiem dużo bardziej interesująca smakowo i pod względem konsystencji, gdy kroi się ją widelcem”.
Są od tego, oczywiście, pewne wyjątki, które pojawiają się, gdy podzielenie warzywa samym widelcem nastręcza znacznych trudności. Gdy otrzymamy jako oddzielne danie - gorącą przystawkę - gotowany kalafior w całości i chcemy zjeść jego głąb, musimy użyć noża.
Noża używamy też np. do krojenia szparagów, mających często włókniste nitki uniemożliwiające podzielenie ich widelcem.
Na naszych stołach pojawiają się też warzywa nietypowe. Coraz częściej można kupić w Polsce świeże karczochy, które jemy gotowane. Procedura ich jedzenia jest dwuetapowa. Na początku odrywamy palcami zewnętrzne listki i maczamy je w sosie (potem obmywamy palce w miseczce z wodą). Następnie, posługując się nożem i widelcem, przystępujemy do jedzenia tzw. dna karczocha, do którego docieramy, odkrawając nożem części niejadalne.
Noża jako narzędzia do krojenia używamy również przy spożywaniu takich sałatek z cykorii, w których występują jej całe liście.
I na koniec jedna ciekawostka. Wśród naszych zachowań przy stole pojawiają się zachowania, które są powszechnie uznawane za naganne, kompromitujące. Do takich zachowań, co podkreśla wiele podręczników savoir-vivre’u, należy spożywanie zielonego groszku w taki sposób, że jego ziarnka nabija się na widelec. Zielony groszek wolno jeść tylko w jeden sposób: nagarniając nożem ziarnka na widelec jak na łopatkę.

www.savoir-vivre.com.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Nowy początek!

2025-11-29 08:23

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

MK

Co gdyby znany z dzieciństwa czekoladkowy Kalendarz Adwentowy przenieść w sferę duchową?
Portal niedziela.pl oraz Niezbędnik Katolika na czas Adwentu przygotował specjalny internetowy kalendarz adwentowy.
Kalendarz Adwentowy to cykl rekolekcyjny, w którym każdego dnia, odkrywając kolejne okienko kalendarza, będziecie odkrywać nowe materiały pomocne w duchowym wzroście.
Oprócz tego każdego dnia będzie czekało na Was: słowo dnia, refleksja, wyzwanie i modlitwa.
Całość ubogaci rozważanie ks. Krzysztofa Młotka.
Przeżyjmy ten wyjątkowy czas razem.
Niech to będzie nowy początek!

1 30 listopada 2 1 grudnia 3 2 grudnia 4 3 grudnia 5 4 grudnia 6 5 grudnia 7 6 grudnia 8 7 grudnia 9 8 grudnia 10 9 grudnia 11 10 grudnia 12 11 grudnia 13 12 grudnia 14 13 grudnia 15 14 grudnia 16 15 grudnia 17 16 grudnia 18 17 grudnia 19 18 grudnia 19 grudnia 21 22 23 24 25 Promuj akcję na swojej stronie internetowej
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Odwołane rekolekcje o Eucharystii

2025-12-18 16:10

[ TEMATY ]

rekolekcje

Jasna Góra

BPJG

Zaplanowane spotkanie na Jasnej Górze (27-28 grudnia) nie odbędzie się!

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy w ostatni weekend stycznia 2026 r - informuje BP Jasnej Góry.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję