Reklama

Bez prawa nie ma praw

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prawo kanoniczne jest terminem technicznym używanym w podwójnym znaczeniu. W pierwszym - jest zespołem norm, jakimi rządzi się Kościół katolicki, spośród których część jest pochodzenia Bożego, a część kościelnego. Zebrany został przede wszystkim w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. W drugim znaczeniu prawo kanoniczne jest dyscypliną naukową, zwaną kanonistyką, oznaczającą metodyczne, logiczne i systematyczne poznawanie ustaw kościelnych.

Prawo kanoniczne

Reklama

Realizacja obydwu znaczeń, czyli procesy stosowania i poznawania prawa, w dużej mierze zależy od nauczania, sposobu wykładania tej dziedziny wiedzy i od powagi studiów kanonistycznych. Nie można pominąć także historycznego wkładu prawa kanonicznego w europejską kulturę prawną oraz akceptacji autonomicznego, kościelnego porządku prawnego przez współczesne państwa i społeczność międzynarodową. Prawo kanoniczne, jako dyscyplina naukowa, wykładane jest w ośrodkach uniwersyteckich całego świata, nie tylko na uczelniach kościelnych, ale także państwowych. W Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II studium prawa kanonicznego funkcjonuje od początku jego istnienia. Od 1918 r. wychowuje i kształci polską młodzież, spośród której wiele osób, takich jak kard. Stefan Wyszyński, należy do grona jego wybitnych absolwentów. Dlatego też należy „rozumieć i (…) kochać prawo kanoniczne, biorąc pod uwagę jego istotną konieczność i formy praktycznego zastosowania: społeczeństwo bez prawa byłoby społecznością pozbawioną praw. Prawo jest warunkiem miłości” (Benedykt XVI, List do seminarzystów, 18 października 2010 r.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Konkurs kanonistów

Nie inaczej jak tylko z miłości do prawa kanonicznego można odczytywać ideę, jaka kierowała organizatorami drugiej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Prawa Kanonicznego, jak również studentami - zawodnikami biorącymi w nim udział.
Tegoroczny finał konkursu odbył się 21 marca 2012 r. w Auli Jana Pawła II Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Reprezentacja Instytutu Prawa Kanonicznego na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL-u, w składzie: Magdalena Lenart, Sylwia Tyl, Paweł Zając, zajęła pierwsze miejsce, tym samym powtórzyła sukces sprzed roku. W klasyfikacji indywidualnej spośród wszystkich uczestników biorących udział w konkursie zwycięstwo odniosła studentka KUL-u - Magdalena Lenart, drugie miejsce zajął Paweł Zając (KUL), trzecie - Grzegorz Marciniak (UKSW).
Organizatorami konkursu były: Wydział Prawa Kanonicznego UKSW, Koło Naukowe Cywilistów WPK UKSW oraz Koło Naukowe „Utriusque Iuris” WPK UKSW. Patronat nad konkursem sprawowali: Rada Prawna Konferencji Episkopatu Polski, Rektor UKSW, Dziekan WPK UKSW oraz Stowarzyszenie Kanonistów Polskich.
Uprawnione do udziału w konkursie były uczelnie państwowe oraz prywatne, prowadzące naukę prawa kanonicznego w randze katedry, instytutu lub wydziału, reprezentowane przez wyłonioną w drodze eliminacji na poziomie danej uczelni reprezentację, którą stanowili świeccy studenci oraz ich opiekunowie. Do finału zakwalifikowały się drużyny z następujących ośrodków naukowych: UKSW (Adrianna Rzeszot, Grzegorz Marciniak, Radosław Zawadzki, ks. dr hab. Henryk Stawniak, prof. UKSW - opiekun); Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (Malwina Głażewska, Ewelina Rzeczuch, Joanna Rybicka-Ziarko, dr Justyna Krzywkowska - opiekun) oraz KUL-u (Magdalena Lenart, Sylwia Tyl, Paweł Zając, mgr lic. Anna Słowikowska - opiekun).

Finał konkursu

Materiałem obowiązującym podczas finału konkursu była Księga IV Kodeksu Prawa Kanonicznego - Uświęcające zadanie Kościoła: kanony wprowadzające oraz część I: Sakramenty (kan. 834-1165). Konkurs składał się z trzech etapów.
Największą liczbę punktów w klasyfikacji drużynowej uzyskała reprezentacja IPK KUL, zajmując tym samym pierwsze miejsce w II Ogólnopolskim Konkursie Prawa Kanonicznego, drugie miejsce zajęli studenci Wydziału Prawa Kanonicznego z UKSW, natomiast trzecie - studenci z UWM.
Organizatorzy konkursu wyznaczyli precyzyjne cele dla podejmowanego dzieła. Wśród nich wymienili: pogłębianie wiedzy z zakresu prawa kanonicznego, rozwijanie u studentów umiejętności rozwiązywania problemów, szerzenie świadomości prawnej oraz integrację środowisk akademickich. Dobrana na tegoroczną edycję problematyka sakramentów, przez które wyraża się i wzmacnia wiara, oddawany jest Bogu kult i dokonuje się uświęcenie człowieka, pozostaje w korelacji z papieskim wezwaniem: „Prawo kanoniczne jest ukierunkowane na zbawienie dusz i ma na celu przede wszystkim to, aby dzięki łasce Bożej, którą człowiek otrzymuje w sakramentach, ludzie żyli jako święci i jako święci umierali” (Pius XII, 24 czerwca 1939 r.).

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

O. Pasolini: trzeba wyruszyć w drogę, by spotkać Boga

2025-12-19 17:03

[ TEMATY ]

Watykan

adwent

cykl adwentowy

O. Pasolini

@VATICAN MEDIA

Była to trzecia, ostatnia, medytacja o. Pasoliniego w tym Adwencie

Była to trzecia, ostatnia, medytacja o. Pasoliniego w tym Adwencie

O potrzebie wyjścia z utartych schematów, gotowości na spotkanie i zmiany perspektywy w misji Kościoła mówił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFMCap. Trzeciej medytacji adwentowej w Auli Pawła VI wysłuchał także Papież Leon XIV.

Tematem rozważania była „powszechność zbawienia”, rozumiana jako zaproszenie do przyjęcia Chrystusa jako „światła, które należy przyjąć, poszerzyć i ofiarować światu”. Jak podkreślił kaznodzieja, Chrystus jest „światłem prawdziwym”, zdolnym „oświetlić, wyjaśnić i ukierunkować całą złożoność ludzkiego doświadczenia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję