Reklama

Niedziela Przemyska

Dar Bożego Miłosierdzia

Rok Wiary ogłoszony przez Ojca Świętego Benedykta XVI jest dla każdego człowieka wierzącego szczególną okazją do pogłębienia wiary i zbliżenia się do Boga. Ojciec Święty poprzez Penitencjarię Apostolską dał wiernym możliwość uzyskania odpustu zupełnego po spełnieniu określonych warunków

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czasie trwania Roku Wiary tj. (…) do 24 listopada 2013 r. wierni mogą zyskać odpust zupełny, dany przez miłosierdzie Boże, od kary doczesnej za swoje grzechy, który będą mogli ofiarować również za dusze wiernych zmarłych. Odpustu tego mogą dostąpić ci, którzy są prawdziwie skruszeni, czyli należycie oczyszczeni w sakramencie pokuty i szczerze pragną być wolni od przywiązania do jakiegokolwiek grzechu” - czytamy w dekrecie abp. Józefa Michalika („O możliwości uzyskania łaski odpustu zupełnego w Roku Wiary w archidiecezji przemyskiej”), skierowanego do wiernych diecezji 16 października br., u progu Roku Wiary.

Poznawanie artykułów Wiary

Odpusty na Rok Wiary można zyskać w różny sposób. Penitencjaria Apostolska wyznaczyła cztery sposoby. Odpust można zyskać biorąc udział w co najmniej trzech konferencjach misji świętych, lub uczestnicząc w trzech wykładach na temat dokumentów Soboru Watykańskiego II czy też Katechizmu Kościoła Katolickiego, wygłaszanych w jakimkolwiek kościele lub stosownym miejscu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wyznanie wiary w świętym miejscu

Reklama

Drugim sposobem uzyskania odpustu jest pielgrzymka do bazylik papieskich. Mogą to być cztery bazyliki większe, które znajdują się w Rzymie, ale także bazyliki mniejsze na terenie archidiecezji przemyskiej: Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela i Wniebowzięcia NMP w Przemyślu, Bazylika NMP Bolesnej w Jarosławiu, Bazylika Trójcy Przenajświętszej w Krośnie, Bazylika Zwiastowania Pańskiego w Leżajsku, Bazylika Ducha Świętego w Przeworsku oraz Bazylika Wniebowzięcia NMP w Starej Wsi. Odpust uzyskać można także w kościołach kolegiackich związanych od wieków z szerzeniem nauki chrześcijańskiej: pw. Przemienienia Pańskiego w Brzozowie oraz pw. Bożego Ciała w Jarosławiu. Miejscami, w których wierni mogą dostąpić odpustu w archidiecezji przemyskiej są także sanktuaria: Męki Pańskiej i NMP w Kalwarii Pacławskiej, NMP w Borku Starym (Ojcowie Dominikanie), NMP Nieustającej Pomocy w Domaradzu, NMP Bolesnej w Haczowie, NMP w Hyżnem, NMP Bieszczadzkiej w Jasieniu, NMP Królowej Nieba i Ziemi w Jaśliskach, NMP Matki Pocieszenia w Jodłówce, NMP Szkaplerznej w Łańcucie, NMP Matki Pięknej Miłości w Polańczyku, NMP Matki Pocieszenia w Sanoku (Ojcowie Franciszkanie), NMP Matki Dobrej Nadziei w Tuligłowach, NMP Pocieszycielki Strapionych w Wielkich Oczach, NMP Matki Nowego Życia w Zagórzu, św. Michała Archanioła i bł. Bronisława Markiewicza w Miejscu Piastowym, św. Jana z Dukli w Dukli (Ojcowie Bernardyni), św. Józefa Sebastiana Pelczara w Korczynie, św. Andrzeja Boboli w Strachocinie oraz świątynie wskazane przez Metropolitę: pw. Podwyższenia Krzyża w Klimkówce - ze względu na kult Krzyża Pańskiego jako znaku wiary, pw. Narodzenia NMP w Krośnie (Ojcowie Franciszkanie) - ze względu na kult obrazu NMP Obrończyni Wiary, pw. św. Doroty w Markowej - ze względu na heroiczne świadectwo wiary Sług Bożych Rodziny Ulmów. By uzyskać odpust należy w tych wskazanych miejscach wziąć udział w nabożeństwie, bądź pomodlić się, a na zakończenie pobożnie odmówić „Ojcze nasz”, Wyznanie Wiary, i wezwanie do Matki Bożej lub świętych.

Publiczne wyznanie wiary w uroczystej celebracji

W każdym kościele i kaplicy odpustu mogą dostąpić wierni, którzy zgromadzą się na uroczystej Eucharystii lub Liturgii Godzin i odmówią w niej Wyznanie Wiary w jakiejkolwiek uznanej formie w następujące, wyznaczone przez Metropolitę Przemyskiego dni Roku Wiary: 8 grudnia 2012 - uroczystość Niepokalanego Poczęcia NMP, 25 grudnia 2012 - uroczystość Narodzenia Pańskiego, 6 stycznia 2013 - uroczystość Objawienia Pańskiego, 11 lutego 2013 - wspomnienia Matki Bożej z Lourdes, 22 lutego 2013 - święto Katedry św. Piotra, 19 marca 2013 - uroczystość św. Józefa Oblubieńca NMP, 8 kwietnia 2013 - uroczystość Zwiastowania Pańskiego, 3 maja 2013 - uroczystość NMP Królowej Polski, Głównej Patronki Archidiecezji, 7 czerwca 2013 - uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa, 29 czerwca 2013 - uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła, 6 sierpnia 2013 - święto Przemienienia Pańskiego, 15 sierpnia 2013 - uroczystość Wniebowzięcia NMP, 14 września 2013 - święto Podwyższenia Krzyża Świętego.

Odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych

Odpustu może także dostąpić wierny w dniu dowolnie wybranym podczas Roku Wiary za pobożne nawiedzenie kaplicy chrzcielnej lub innego miejsca, w którym otrzymał chrzest i w którym odnowi przyrzeczenia chrzcielne.

„Odpust zupełny mogą uzyskać także osoby, które z poważnych przyczyn nie mogą spełnić wyżej wymienionych warunków (na przykład mniszki klauzurowe, osoby chore, starsi, więźniowie), jeśli będą jednoczyć się duchowo, na przykład podczas transmisji telewizyjnych lub radiowych z uroczystości Roku Wiary pod przewodnictwem Ojca Świętego lub biskupa diecezjalnego i odmówią Ojcze nasz, Wyznanie Wiary oraz inne modlitwy odpowiadające celom Roku Wiary, ofiarowując jednocześnie swoje cierpienia czy też trud własnego życia” - wyjaśnia w dekrecie abp Józef Michalik.

Troska o zyskanie odpustu zupełnego jest okazją do pogłębienia wiary oraz dawania świadectwa chrześcijańskiego życia. Zechciejmy z niej skorzystać.

2012-12-31 00:00

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zainaugurowaliśmy Rok Święty 2025. Jak uzyskać odpust zupełny?

[ TEMATY ]

odpusty

rok jubileuszowy

Rok Święty 2025

Karol Porwich/Niedziela

29 grudnia zainaugurowane zostały diecezjalne obchody Roku Świętego 2025. W archidiecezjach w Polsce wyznaczono Kościoły Jubileuszowe, w których aż do 28 grudnia 2025 r. można uzyskać łaskę odpustu zupełnego. W jaki sposób? Podpowiadamy.

Odpust, według Kodeksu prawa kanonicznego (kan. 992), „to darowanie przed Bogiem kary doczesnej za grzechy, odpuszczone już co do winy. Otrzymuje je wierny, odpowiednio przygotowany i po wypełnieniu określonych warunków, przez działanie Kościoła, który jako sługa odkupienia autorytatywnie rozporządza i dysponuje skarbcem zadośćuczynień Chrystusa i świętych”. Co to oznacza w praktyce? – Każdy grzech pociąga za sobą dwie rzeczy: winę oraz karę. Wina zostaje zgładzona raz z celebracją sakramentu pokuty i pojednania. Kiedy przystępujemy do spowiedzi, otrzymujemy rozgrzeszenie, to dokonuje się przebaczenie naszych grzechów i zgładzenie winy. Natomiast pozostaje jeszcze ta kara doczesna. Odpusty dotyczą właśnie jej – tłumaczy ks. Krzysztof Porosło w podcaście „Pielgrzymi nadziei. Podcast na Rok Święty”.
CZYTAJ DALEJ

Wielka Sobota - cisza i oczekiwanie

[ TEMATY ]

Wielka Sobota

Fot. Monika Książek

Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Dla uczniów Jezusa był to dzień największej próby. Według Tradycji apostołowie rozpierzchli się po śmierci Jezusa, a jedyną osobą, która wytrwała w wierze, była Bogurodzica. Dlatego też każda sobota jest w Kościele dniem maryjnym. Wielkanoc zaczyna się już w sobotę po zachodzie słońca.

Tradycją Wielkiej Soboty jest poświęcenie pokarmów wielkanocnych: chleba - na pamiątkę tego, którym Jezus nakarmił tłumy na pustyni; mięsa - na pamiątkę baranka paschalnego, którego spożywał Jezus podczas uczty paschalnej z uczniami w Wieczerniku oraz jajek, które symbolizują nowe życie. W zwyczaju jest też odwiedzanie różnych kościołów i porównywanie wystroju Grobów.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję