Reklama

Głos z Torunia

Dokonania naukowe i twórczość artystyczna

Wystawa monograficzna Leonarda Torwirta pt. „Leonard Torwirt (1912-1967) Malarz, Konserwator”, zorganizowana z okazji setnej rocznicy jego urodzin, to kolejna z cyklu prezentacji wybitnych osobowości artystycznych Torunia i regionu, zasłużonych dla lokalnego środowiska kulturalnego i naukowego

Niedziela toruńska 48/2012, str. 4-5

[ TEMATY ]

historia

film

Archiwum rodzinne

Anna i Leonard Torwirtowie

Anna i Leonard Torwirtowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Twórczość, a przede wszystkim działalność naukowa i dydaktyczna Leonarda Torwirta jako konserwatora dzieł sztuki, cenione nie tylko w ośrodkach, z którymi był związany (Wilno, Toruń), ale znaczące w skali ogólnopolskiej, do tej pory nie doczekały się szerszego naukowego opracowania i nigdy nie były prezentowane szerszej publiczności.

Leonard Torwirt był malarzem i konserwatorem dzieł sztuki, wykładowcą na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, a po wojnie należał do grona organizatorów i pierwszych pracowników Sekcji, a potem Wydziału Sztuk Pięknych UMK. Kierował pracownią, a potem Katedrą Technologii i Technik Malarskich. Wprowadził interdyscyplinarny system kształcenia konserwatorów dzieł sztuki, współtworząc znaną i cenioną w Polsce i na świecie tzw. toruńską szkołę konserwacji. Prowadził badania naukowe z zakresu technologii i technik malarskich, a wyniki jego badań i doświadczeń były pionierskie w tej dziedzinie. Brał czynny udział w prestiżowych pracach konserwatorskich, był także konsultantem prac konserwatorskich przy najcenniejszych dziełach sztuki w Polsce, takich jak: „Dama z łasiczką” L. da Vinci, „Sąd Ostateczny” H. Memlinga, „Panorama Racławicka” J. Styki i W. Kossaka. Znakomicie również wykonywał kopie, z których najbardziej znane są kopie obrazu Matki Bożej Częstochowskiej i portretu Mikołaja Kopernika znajdującego się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na wystawie monograficznej Leonarda Torwirta, oprócz prac ze zbiorów Anny Torwirt, córki artysty, znalazły się kompozycje pochodzące z kolekcji Muzeum Okręgowego w Toruniu oraz Muzeum Teatralnego w Warszawie. Prezentujemy obrazy olejne, tempery i akwarele Leonarda Torwirta (głównie o tematyce pejzażowej) i Anny Torwirt (przeważnie postacie i portrety) - żony, z którą od czasów wojny zawsze razem pracował przy realizacjach konserwatorskich i z którą stanowili nierozłączny zespół. Pokazane są także projekty scenograficzne artysty i wykonane przez niego kopie. W formie projektów lub zdjęć będzie można obejrzeć wykonane przez Annę i Leonarda Torwirtów obrazy, ołtarze i dekoracje wnętrz kościelnych oraz prace konserwatorskie w wielu kościołach polskich. Wystawa jest doskonałą okazją do popularyzacji wiedzy na temat konserwacji i restauracji dzieł sztuki, dziedziny, która za sprawą pionierskiej działalności artysty stała się jedną z wizytówek Torunia. W celu przybliżenia widzowi charakteru pracy konserwatora dzieł sztuki i jego warsztatu, oprócz prezentacji dokonań artystycznych i naukowych Leonarda Torwirta, na ekspozycji znalazła się także zaaranżowana pracownia artysty konserwatora.

Wystawie towarzyszy obszerny, bogato ilustrowany katalog. Jest to pierwsza tak szeroko zakrojona prezentacja sylwetki i dokonań Leonarda Torwirta. Katalog jest jednocześnie istotnym źródłem dotyczącym rozwoju polskiej konserwacji i restauracji dzieł sztuki, a także kolejnym przyczynkiem na temat związków powojennego Torunia z tradycją wileńską. Wydawnictwo to, a także wystawa monograficzna są bardzo istotne dla naszego miasta, UMK i środowiska artystycznego w regionie. Cieszymy się, że możemy zaprezentować szerokiej publiczności dokonania naukowe i twórczość artystyczną Leonarda Torwirta, ojca toruńskiej konserwacji, z której marki i sukcesów jesteśmy tak dumni.

Wystawę można oglądać od 29 listopada do lutego 2013 r. w Ratuszu Staromiejskim, w Sali Wystaw Czasowych (II piętro)

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

Film Martina McDonagha (znanego z „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj” i oscarowego „Sześciostrzałowca”) jest tak ekscentryczny, jak jego tytuł: „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”. Małoletnia córka Mildred Hayes (w tej roli Frances McDormand) została zgwałcona i zamordowana przez nieznanych sprawców. Dochodzenie padło, nie złapano winnych, zebrany materiał DNA nie pasował do nikogo. Matka, mająca żal do policjantów i całego świata, dokonuje prowokacji: są nią tytułowe trzy billboardy. Mają wzbudzić w nieudolnych i bezczynnych policjantach poczucie winy i wstydu, zmusić ich do działania. Czy zmuszą, czy obwinianie miejscowego szeryfa coś da? Czy efekty prowokacji będą takie, jak przewidywała jej autorka? Martin McDonagh lubi grać, drażnić się z widzem i jego emocjami, np. każąc nam się śmiać, kiedy nie wypada. Bohaterowie filmu są niejednoznaczni, choć początkowo wydają się wyraziści. Jak to ludzie: nie są tylko dobrzy czy źli. Nawet najgorsi okazują się bardzo ludzcy. W rolach głównych znani i lubiani: Woody Harrelson, Sam Rockwell, Peter Dinklage i inni.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Maryja, ekspert od szczęścia. Diecezjalny dzień skupienia dla kobiet, cz. 1

2024-04-20 13:09

Marzena Cyfert

Adriana Kwiatkowska i s. Maria Czepiel poprowadziły spotkanie ze słowem Bożym

Adriana Kwiatkowska i s. Maria Czepiel poprowadziły spotkanie ze słowem Bożym

W kościele Najświętszej Maryi Panny na Piasku trwa diecezjalny dzień skupienia dla kobiet. Wpisuje się on w przygotowania do Synodu Archidiecezji Wrocławskiej. Na spotkanie przybyły kobiety z całej archidiecezji.

Otwarcia spotkania dokonali bp Jacek Kiciński, bp Maciej Małyga i ks. Krystian Charchut, proboszcz parafii Najświętszej Maryi Panny na Piasku. S. Maria Czepiel, elżbietanka i Adriana Kwiatkowska podzieliły się z zebranymi słowem Bożym, które przez kilka dni medytowały. Był to fragment Ewangelii mówiący o nawiedzeniu św. Elżbiety przez Maryję (Łk 1, 39-56).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję