Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Jedynie Pan jest Bogiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dzisiejszym czytaniu z Księgi Powtórzonego Prawa Mojżesz przypomina narodowi wybranemu, że jedynie Pan jest Bogiem („poznaj dzisiaj i rozważ w swym sercu, że Pan jest Bogiem, a na niebie wysoko i na ziemi nisko nie ma innego”), a zarazem zwraca Izraelitom uwagę na to, kim On jest dla nich. Mają oni przypomnieć sobie to wszystko, czego doświadczyli w czasie cudownego wyjścia z Egiptu. To wtedy Bóg okazał się dla nich Wybawicielem („...jak to wszystko, co tobie uczynił Pan, Bóg twój, w Egipcie na twoich oczach?”), to wtedy Pan udowodnił, że jest ich Bogiem, a nie Bogiem dalekim czy obcym, a także że jest zawsze po ich stronie. Bóg wkroczył w ich historię nie po to, by się pochwalić swoją mocą, lecz by okazać Izraelowi swoją pomoc i zbawienie. Według słów Mojżesza, żaden inny bóg nie uczynił tego, co Jahwe wobec Izraela, żaden inny bóg nie okazał swej mocy w obronie narodu, który sobie wybrał. Dlatego tylko On może być nazwany Bogiem, innych przecież nie ma.

W wezwaniu „poznaj” tekst hebrajski używa terminu da`at (wiedza, zrozumienie, mądrość, rozeznanie, umiejętność), by zaznaczyć, że chodzi tu nie tylko o poznanie intelektualne, ale także o miłość do Boga, bojaźń i posłuszeństwo wobec Niego. Brak tej wiedzy prowadzi przecież do bałwochwalstwa, do odejścia i odwrócenia się od Boga. Chodzi tu zatem o osobową i egzystencjalną relację z Bogiem. Jeśli naród wybrany zapomni, co Bóg uczynił dla niego, wówczas osłabi więź z Tym, który aktywnie wszedł w jego historię. Stąd po przypomnieniu, że Pan jest Bogiem, Mojżesz wzywa: „strzeż Jego praw i nakazów”. Użyty w tekście hebrajskim termin szmr – strzec wskazuje na fakt, że przestrzeganie przykazań nie może być jedynie suchym wypełnieniem zobowiązań, ale musi być osobistym zaangażowaniem, ponieważ jest ono niezbędne do tego, by strzec Bożych nakazów. Termin ten bowiem zawiera ideę doglądania czegoś, zwracania bacznej uwagi, by tego nie stracić, bycia czujnym oraz uważnego wypełniania obowiązków. To ma być właściwa odpowiedź człowieka na okazaną Bożą miłość. Do tego, by Izraelici byli wierni Bogu i strzegli Jego przykazań, Mojżesz różnie ich zachęca i motywuje: odwołuje się do doświadczenia historycznego (wyzwolenie z niewoli egipskiej), przypomina błogosławieństwa (powodzenie i długie życie) oraz wskazuje na Boże obietnice (potomstwa i posiadania ziemi). To nic innego jak wezwanie do autentycznej wiary – uznania w Panu jedynego Boga, który stał się nam bliski. Wiara bowiem to nie tylko uznanie, że Bóg jest, ale to przede wszystkim przyznanie, że On jest Kimś ważnym w moim życiu, to doświadczenie bliskości Boga – dlatego św. Tomasz, nazywany przez nas Niewiernym (niedowiarkiem), gdy dotknął ran Zmartwychwstałego, nazwał Go swoim Panem i swoim Bogiem. Mamy doświadczać bliskości Boga i Jego miłości – tak jak Izraelici podczas wyjścia z Egiptu i jak Tomasz, gdy dotykał ran Jezusa. Z kolei, by Bogu odpowiedzieć na Jego wyjątkową miłość, starajmy się zachować Jego przykazania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-05-21 13:57

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odrośl sprawiedliwa

Niedziela Ogólnopolska 29/2024, str. 21

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Grażyna Kołek

Pierwsze czytanie dzisiejszej Liturgii Słowa pochodzi z pierwszej części Księgi Jeremiasza obejmującej rozdziały 1-25, na które składają się prorockie wyrocznie skierowane przeciw Judzie i Izraelowi. Napiętnowane zostają w nich bałwochwalstwo, łamanie przymierza i niesprawiedliwość postępowania. Zapowiedź kary dotyczy także przywódców politycznych i religijnych Jerozolimy, którzy nie wypełnili powierzonej im misji zgodnie z Bożym zamysłem i doprowadzili lud do odstępstwa od wiary w prawdziwego Boga. Ten dramat powszechnej niewierności spotyka się z odpowiedzią, której pośrednikiem staje się prorok zapowiadający sąd i sprawiedliwą karę. Prorockie wyrocznie nie ograniczają się jednak tylko do napiętnowania ludzkiej niewierności oraz zapowiedzi sądu i kary. Jeremiasz zapowiada Bożą interwencję, która przewyższy ludzką słabość i grzech. Sam Bóg stanie po stronie swojego ludu, ujmie się za nim, okazując dobroć i miłosierdzie.
CZYTAJ DALEJ

Czego uczy mnie dzisiejszy opis ukrzyżowanego Chrystusa?

2025-11-20 08:00

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Vatican Media

Ostatnia niedziela roku liturgicznego, nazywana Niedzielą Chrystusa Króla, opisuje scenę ukrzyżowania Jezusa. To musi dziwić. Nie widzimy Chrystusa królującego w chwale, potężnego, wszechmogącego, Sędziego żywych i umarłych, ale ukrzyżowanego.

Gdy ukrzyżowano Jezusa, lud stał i patrzył. A członkowie Sanhedrynu szydzili: «Innych wybawiał, niechże teraz siebie wybawi, jeśli jest Mesjaszem, Bożym Wybrańcem». Szydzili z Niego i żołnierze; podchodzili do Niego i podawali Mu ocet, mówiąc: «Jeśli Ty jesteś Królem żydowskim, wybaw sam siebie». Był także nad Nim napis w języku greckim, łacińskim i hebrajskim: «To jest Król żydowski». Jeden ze złoczyńców, których tam powieszono, urągał Mu: «Czyż Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas». Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież – sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił». I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa». Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze Mną w raju».
CZYTAJ DALEJ

„Pokażcie jak kochacie Papieża!” Kościół Libanu czeka na Leona XIV

2025-11-24 11:18

[ TEMATY ]

podróż apostolska

podróż

Papież Leon XIV

Leon XIV

wizyta Leona XIV w Turcji

Leon XIV w Libanie

Leon XIV w Turcji

Vatican Media

Maronicki arcybiskup Bejrutu Paul Abdel Sater

Maronicki arcybiskup Bejrutu Paul Abdel Sater

Przed historyczną podróżą apostolską Leona XIV do Libanu maronicki arcybiskup Bejrutu, Paul Abdel Sater, z nadzieją oczekuje na zbliżającą się wizytę Papieża. Podkreśla stałą bliskość Ojca Świętego z krajem i mówi, że sama jego obecność będzie ogromnym wsparciem dla ludności.

Podczas gdy Liban nadal zmaga się z kolejnymi kryzysami społeczno-ekonomicznymi i politycznymi, które trwają od dziesięcioleci, mieszkańcy przygotowują się na przyjęcie Papieża Leona XIV w dniach 30 listopada - 2 grudnia. Oczekuje się, że ta historyczna wizyta, następująca bezpośrednio po podróży apostolskiej Papieża do Turcji, przyniesie nową nadzieję długo cierpiącej ludności i ponownie skieruje uwagę świata na Liban.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję