Reklama

Pamiętajmy o naszych kapłanach

Niedziela przemyska 17/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Żyjemy w czasach, w których zniszczono niemal wszystkie autorytety, w czasach kiedy młodemu człowiekowi trudno odnaleźć właściwą drogę do godnego, uczciwego życia. Jest to tym bardziej trudne, jeśli w jego otoczeniu zabraknie ludzi, którzy powinni wskazywać mu właściwą drogę. Wychowanie z szacunkiem dla rodziców, wychowawców czy też kapłanów, nie zawsze jest popularne. Dlatego tym bardziej warto przedstawiać sylwetki ludzi, którzy swoim życiem świadczyli o wielkiej wierze, oddanej posłudze drugiemu człowiekowi, swojemu narodowi i ojczyźnie. Wśród takich jest wielu kapłanów, a jednym z nich był zmarły ponad rok temu proboszcz parafii Zwiastowania Pańskiego, przy Bazylice Ojców Bernardynów w Leżajsku - o. Leopold Stefan Soszka, franciszkanin, wcześniej ksiądz diecezjalny i proboszcz parafii św. Mikołaja w Lublinie. O tej niezwykłej postaci pisałem w wydaniu ogólnopolskim Niedzieli z 4 kwietnia br. Dzisiaj pragnę przybliżyć Drogim Czytelnikom tę sylwetkę na podstawie Jego posługi kapłańskiej, jako proboszcza parafii klasztornej.
Mając tak duże zasługi dla Kościoła w Polsce, jak i na Ukrainie, nie spoczywa na laurach a wręcz odwrotnie - wyposażony w tak bogate doświadczenie duszpasterskie i posiadający ogromną wiedzę historyczną, z dużym zapałem od pierwszych dni zostania proboszczem tej niezwykłej parafii zaczyna pracę jako wielki duszpasterz, patriota i Polak, a nade wszystko niezwykły człowiek, który nigdy nie przechodzi wobec drugiego obojętnie. Zawsze uśmiechnięty, wsłuchujący się w problemy potrzebujących, życzliwy, doradzający i pocieszający. Gorliwy kapłan, wspaniały kaznodzieja. W swoich homiliach zawsze zwracał uwagę na wartości chrześcijańskie w każdej rodzinie, wspólnocie i ojczyźnie oraz potrzebę ich podtrzymywania. Jego homilie poznają nie tylko wierni odwiedzający Bazylikę Leżajską, ale również z sąsiednich i odległych parafii, gdzie niemal przez cały Adwent i okres Wielkiego Postu głosił rekolekcje i Misje święte. Oprócz tych licznych obowiązków podejmuje się wraz ze swoimi współbraćmi w zakonie wielu innowacji w parafii, np. wprowadza wspólną dla obu leżajskich parafii procesję Bożego Ciała, jak też nabożeństwo za zmarłych w uroczystość Wszystkich Świętych. Z Jego inicjatywy w Leżajsku organizowany jest Diecezjalny Kongres Rodzin, współorganizuje spotkania z Radiem Maryja. Wspólnie z jednym z ordynatorów leżajskiego szpitala jest inicjatorem nadania tej placówce patronki - Matki Bożej Pocieszenia. Za Jego proboszczowania Bazylika Mariacka przeżywa wielkie uroczystości: w 1998 r. - 400-lecie obecności obrazu Matki Bożej Pocieszenia - główna uroczystość z udziałem Księdza Prymasa Józefa Glempa, w 2000 r. - Rok Jubileuszowy, gdzie przed Bazyliką Leżajską, jako kościołem stacyjnym, wznosi się pomnik Papieża Jana Pawła II, rok 2002 - wielki jubileusz 250-lecia koronacji cudownego obrazu Matki Bożej Leżajskiej z udziałem kard. Henryka Gulbinowicza. Równocześnie od 1999 r. w Bazylice rozpoczyna się remont zabytkowych organów. W czasie każdych wydarzeń o. Leopold jak zawsze zaangażowany i w pełni oddany Bogu, współbraciom i wiernym. Ponadto organizuje spotkania opłatkowe pracowników samorządu terytorialnego, służby zdrowia, nauczycieli i wychowawców. W tym też czasie kilkakrotnie wyjeżdża na Ukrainę, gdzie w Kamieńcu bierze udział w konsekracji przyjaciela bp. Bronisława Biernackiego i w jego ingresie w Odessie, jak też w ingresie bp. Stanisława Padewskiego w Charkowie.
Dla szerszego naświetlenia Jego zaangażowania w pracę na Ukrainie, jak też w szerzeniu tam kultury polskiej niech świadczą Jego opowieści i zapiski: „Wracałem z ZSRR ze sprawozdaniem dla Księdza Prymasa S. Wyszyńskiego z rocznej działalności wszystkich księży katolickich na terenie ZSRR. Miałem to wszystko zapisane na kartce, którą włożyłem pomiędzy mnóstwo pocztówek, specjalnie w tym celu kupionych. Kontrolę graniczną przeszedłem bez przeszkód i już odetchnąłem. Ale wtedy pociąg z Ukrainy już w Polsce na krótko wjeżdżał na teren ZSRR. Zwykle było tak, że ruscy bojcy wskakiwali na stopnie wagonów i pilnowali, żeby nikt nie wysiadł, a raczej pewnie, żeby nikt stamtąd nie wsiadł do pociągu. Stawali tylko wtedy, kiedy jakiś żartowniś wyrzucił np. pudełko zapałek, wtedy musieli to dokładnie sprawdzić. A tu pociąg staje. Bojcy wchodzą do wagonu i każą mi wysiadać na rewizję. Ktoś dał im jakiś cynk. Prowadzą mnie do budynku i kobieta jakaś przeprowadza rewizję. Modlę się o ratunek, w wielkim strachu, nie o siebie przecież, ale o tych wszystkich księży katolickich, którzy zostaną zesłani do łagrów, a cała ich praca zostanie przerwana. Modlę się, truchleję i patrzę jak ta kobieta sięga po plik pocztówek. Ona je przekłada, a ja patrzę wraz z nią. Przełożyła bardzo starannie wszystkie, a tu żadnej kartki nie ma. Zwolnili mnie, wróciłem do pociągu i cały czas siedzę osłupiały. Nie mogę przecież zajrzeć teraz do bagażu. Kartkę zgubiłem? Gdzie? To przecież jeszcze gorzej. Kto ją znajdzie? Na dworcu złapałem taksówkę i do domu. Pocztówki! Przekładam jedną po drugiej! Kartka jest jakby nigdy nic! A przecież nie tylko celniczka, ale i ja jej nie widziałem! Nie czuję się godny mówić, że to był cud, ale może tamci księża w ZSRR byli tego cudu godni”.

* * *

„Zacząłem jeździć na Ukrainę w 1967 r. Na zaproszenie do osoby, która była niby moją ciotką. Moje duszpasterstwo odbywało się przy pomocy ciągnika, roweru, czasem w kufajce i walonkach, czasem w ukraińskiej koszuli. Miałem np. odwiedzić z Panem Jezusem bardzo zasłużoną dla Kościoła, umierającą staruszkę, której wcale nie znałem. Jak wejść jako bliski krewny na salę szpitalną i nie pomylić się? A jeśli przenieśli ją na inne łóżko? Nie przenieśli. Witałem się głośno, później coraz ciszej, żeby uśpić uwagę sąsiadek. Wreszcie zza gazety szepnąłem, słuchałem i cały czas gadałem, zza gazety udzielałem rozgrzeszenia i w jakimś momencie zza pazuchy wyciągnąłem Hostię. Podałem szybko do ust, plotąc cały czas o tych krowach, krewnych i gospodarce. Miałem wcześniej przemyślany każdy ruch i każde słowo, żeby nikt się nie zorientował. Kiedy wychodziłem płakała ze wzruszenia i z radości”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z listów Księdza

Reklama

Bar, 4.08.1990 r.
„... We czwartek z ks. Bronisławem (obecnie biskupem w Odessie) pojechaliśmy samochodem do Kijowa na tzw. mały kongres działaczy Polaków z Ukrainy. Spotkanie było w Konsulacie Polskim. Działaczy polskich i delegatów z różnych ośrodków Ukrainy było około 40 osób, w tym kilku księży (...) Mówiono o planach na przyszły rok festiwalu kultury polskiej w Kijowie, nauczaniu języka polskiego (...) Zabrałem głos i ja. Powiedziałem: żeby praca zrzeszenia na rzecz Polonii objęła szerokie masy Polaków i nabrała wyrazu musi nastąpić tu sojusz niemal małżeński, z miłości i rozsądku, Kościoła i kół zrzeszenia (...) Dodałem, że trzeba być dumnym, będąc Polakiem. Polska nie ma w swej historii czarnych plam, nikogo w swych granicach nie skrzywdziła i nikomu piędzi ziemi nie zabrała. Chętnie chroniła w swych granicach, sama będąc katolicką, inne religie i wyznania, jak Żydów, których bito na zachodzie Europy lub innowierców. Polska kilka razy uratowała Europę, Kościół i ich kulturę (pod Legnicą, Wiedniem, Cud na Wisłą) a ideologia komunistyczna załamała się też w Polsce. Wróciliśmy do Baru o godz. 0:40. Dwie noce zarwane, a takich wypadów jest więcej.

Bar, 12.10.1990 r.
(...) Ostatnio w Kijowie w Konsulacie RP odbyła się piękna uroczystość inicjująca powstanie Fundacji Ochrony Zabytków i Kultury Polskiej (...) To był moment na miarę historii w dziejach Polaków na Ukrainie i Kościoła na Ukrainie. Z wielką uwagą śledzę wydarzenia w Polsce. Jedne rokują dobrze, ale więcej jest takich, które napawają pesymizmem. I tu też nie jest za wesoło (...)”.

Po zakończeniu pracy proboszcza w parafii klasztornej w Leżajsku o. Soszka zostaje przeniesiony do klasztoru w Jelnej. Ujawniona w tym czasie choroba nowotworowa szybko postępuje. Przyjmuje ją ze spokojem, jako wolę Bożą. Klasztor w Jelnej, to ostatni przystanek Jego ziemskiej pielgrzymki, to ostatnie spotkania z przyjaciółmi, z którymi świadomie żegnał się: „do zobaczenia po drugiej stronie życia”. Odszedł do Pana 14 marca 2003 r.
Opowiadał mi ks. Soszka, że kiedy na 25-lecie kapłaństwa cały rocznik udał się z pielgrzymką do Rzymu, Ojciec Święty przygarnął Go i powiedział: „Synu, budujesz mi Kościół, dziękuję Ci”. Myślę, że Pan Bóg przygarnął Go teraz i mówi Mu: Synu, budowałeś mi kościoły materialne i Kościół duchowy, dziękuję Ci.
Wspomnienie to niech będzie wyrazem wdzięczności śp. o. Leopoldowi Soszce za Jego wzorową posługę duszpasterską i wyjątkowo godną naśladowania postawę patriotyczną podczas Jego pobytu na ziemi leżajskiej.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Rozpoczęła się peregrynacja relikwii świętego Carlo Acutisa

2025-10-01 11:41

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

peregrynacja relikwii

ks. Emil Dudek

św. Carlo Acutis

ks. Aksel Mizera

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Relikwie świętego Carlo Acutisa podczas spotkania młodych Lite for Life w Wambierzycach

Relikwie świętego Carlo Acutisa podczas spotkania młodych Lite for Life w Wambierzycach

Święty Carlo Acutis to młody człowiek, który swoim krótkim życiem pokazał, że świętość jest możliwa także w XXI wieku. Wyróżniała go niezwykła dojrzałość wiary i konsekwencja w codziennych wyborach. Nie uciekał od świata młodych, ale potrafił odnaleźć w nim głębię – grał w gry komputerowe, korzystał z internetu, miał przyjaciół. A jednocześnie żył tak, jakby codziennie chciał zostawić po sobie ślad miłości Boga. To właśnie jego świadectwo stało się punktem odniesienia dla rozpoczętej w diecezji świdnickiej peregrynacji relikwii.

28 września w kolegiacie Matki Bożej Bolesnej i Świętych Aniołów Stróżów w Wałbrzychu zainaugurowano czas nawiedzenia relikwii świętego nastolatka. W związku z tym wydarzeniem przez całą niedzielę kazania głosił ks. Aksel Mizera, wikariusz parafialny. Jego słowa, pełne odniesień do życia Carlo, wybrzmiały szczególnie mocno.
CZYTAJ DALEJ

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję