Reklama

Tamto nawiedzenie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ucieszyła się bardzo Elżbieta, gdy Maryja przekroczyła próg jej domu, świadczą o tym słowa Ewangelii: „Wydała ona okrzyk i powiedziała: Błogosławiona jesteś między niewiastami” (Łk 1,42). Podobnie jak wtedy, tak i dziś, a także w latach 70. w znaku Jasnogórskiej Ikony nawiedzała Maryja diecezje, parafie i rodziny. Żyliśmy wtedy jako naród w zupełnie innej rzeczywistości, w innym ustroju, w innych warunkach. Nawiedzenie przypadło na schyłkowe lata panowania Gomułki, gdy prowadzono ostrą walkę z Kościołem. Wtedy tylko partia komunistyczna (PZPR) miała monopol władzy i wszelakimi możliwymi sposobami narzucała wszystkim Polakom „jedyny słuszny światopogląd marksistowski”. Przy pustych sklepach, olbrzymich kolejkach i dokuczliwych brakach prawie wszystkiego, nie żałowano pieniędzy i sił na narzucanie materializmu szczególnie młodemu pokoleniu. Kościół mobilizował wszystkie siły, aby bronić młodzież przed ateizmem i zepsuciem, a starsze pokolenie przed utratą wiary oraz sowietyzacją, która czyniła z człowieka jakiegoś duchowego karła niezdolnego do samodzielnego działania i krytycznego myślenia. Działalność ta spotykała się z nienawiścią rządzących i wszelkimi utrudnieniami. Sytuacja społeczno-polityczna stawała się coraz trudniejsza, ludzie myślący mieli dość marksizmu, partii, biedy, kolejek, ateizmu i drożyzny. Robotnicy polscy buntowali się przeciw władzy ludowej, która nie tolerowała sprzeciwu, w niektórych miastach polała się krew. W tej trudnej dla narodu sytuacji potrzebny był jakiś ratunek. Prymas Tysiąclecia kardynał Wyszyński wiedział, gdzie można go znaleźć. Tak jak nasi przodkowie szukał go u Matki. Z jego inicjatywy Obraz Matki Bożej Częstochowskiej rozpoczął peregrynację po Polsce, najpierw nawiedzając stolice diecezji, potem wszystkie parafie. Lud polski w zdecydowanej większości garnął się do Matki, wiedząc, że pocieszy, że umocni i do serca przytuli. Uroczystości nawiedzenia stały się wielkimi manifestacjami, głosem bezsilnego narodu, który chciał na cały świat wyśpiewać: „Jestem, pamiętam i czuwam!”. Przez nachalną propagandę prasową, telewizyjną, radiową i głoszoną w szkołach próbowano nawiedzenie ośmieszyć, a ludzi od uroczystości odciągnąć. Stosowano też zastraszanie i działania administracyjne. Wszystkie te metody zawiodły, a przed Obrazem gromadziły się liczne tłumy ludzi, którzy przedtem odprawiali rekolekcje lub misje, jednając się z Bogiem i ludźmi. Spowiedź przedłużała się nieraz do późnych godzin nocnych, przychodzili wtedy ludzie, którzy już dawno stracili więź z Bogiem, nie odmówili jednak Matce. Władza nie mogła się pogodzić z takim stanem rzeczy, postanowiono przerwać nawiedzenie, aresztując obraz Matki Bożej. Zapomniano tylko, że Bożego działania nie da się aresztować, ani zamknąć. Nawiedzenie trwało dalej już bez Obrazu, ale z symbolami pustej ramy, świecy i Ewangelii. Nie można było ucałować wizerunku Czarnej Madonny, ale każdy czuł Jej obecność i otwierał przed Nią swoje serce.
W roku 1971, zaraz po święceniach kapłańskich, miałem zaszczyt brać udział w nawiedzeniu dekanatu tomaszowskiego, pracując w parafii Susiec. Jakże wielkie tłumy ludzi witały wtedy Matkę Bożą, gdy diecezja lubelska przejęła symbole nawiedzenia, ile było wtedy spowiedzi i modlitwy. Powitaliśmy uroczyście Maryję, ale także gorąco witaliśmy Prymasa Wyszyńskiego i Kardynała Wojtyłę. Ksiądz Prymas prawie zawsze przemawiał, słuchali go wszyscy jak zahipnotyzowani, przerywając niekiedy jego kazanie oklaskami i śpiewem. Kardynał Wojtyła najczęściej był głównym celebransem i człowiekiem z różańcem w ręku. Mimo utrudnień ze strony władz, ludzie dekorowali domy, ulice i pomagali w budowie dużego podium na zewnątrz świątyń, które nie były w stanie pomieścić wszystkich wiernych. Nawet w zimie przy dwudziestostopniowym mrozie budowano ołtarze polowe, przy których nieraz kilka godzin lud i duchowieństwo trwali na modlitwie.
Aby odciągnąć ludzi od tych uroczystości organizowano równolegle imprezy państwowe, urządzano różne wycieczki, wywożono młodzież do lasu lub do innych miejscowości. Nawet podczas wakacji dzieciom i młodzieży przebywającym na zorganizowanych koloniach nie pozwalano na jakikolwiek udział w uroczystościach nawiedzenia. Susiec jest piękną miejscowością turystyczną, w tym czasie posiadały tam ośrodki wypoczynkowe różne instytucje państwowe, np. kolej, bank i itp. W ośrodku bankowym położonym przy drodze do Paarów wypoczywała młodzież i dzieci z Tomaszowa Lubelskiego, opiekunką całej grupy była nauczycielka z Tomaszowa, osoba głęboko wierząca. Swoich dwóch synów licealistów oddelegowała do parafii Susiec, aby pomagali księdzu przy budowie polowego ołtarza, sama zaś chciała w jakiś sposób uczestniczyć w susieckich uroczystościach. Niestety, w dniu tym przez cały dzień miała „gości” z Tomaszowa, którzy dopilnowali, aby nikt do kościoła nie poszedł. Jakoś nie zorientowali się, że w Suścu nawiedzenie będzie trwało dwa dni, na drugi dzień symbole nawiedzenia zostały przewiezione do kaplicy w Paarach. Procesja przechodziła obok ośrodka wypoczynkowego. Wtedy jakby spod ziemi na płocie ukazał się duży napis: „Witaj, Matko”, a wszystkie dzieci stały w szeregu, śpiewając pieśń maryjną. Można sobie wyobrazić wściekłość władz, pogróżki w stosunku do pani A. Trzeba też odnotować fakt, że pani A. już nigdy nie została zaproszona jako wychowawczyni obozu letniego dzieci czy młodzieży.
Tamto nawiedzenie było wielką manifestacją, która była wtedy bardzo potrzebna. Dawało ono ludziom siłę i nadzieję, umacniało wiarę. Dawało też radość tak jak w wypadku nawiedzenia Elżbiety przez Maryję. Były to przecież czasy, gdy wmawiano, że religia to przeżytek, że wierzący to ludzie zacofani i prostacy. Zebrane tłumy przeczyły temu, co głosiła oficjalna propaganda. Nie przypadkiem ludzie śpiewali czasem kilkakrotnie: „My chcemy Boga... w szkole... pracy” itd. Owoce nawiedzenia to liczne spowiedzi, nawrócenia, pokuta i zrozumienie, jak wielkiego zła dopuszczają się Polacy przez aborcję. To nadzieja, że może być lepiej, że będziemy wolni. Myślę, że owocem tamtego nawiedzenia jest też nasz wielki rodak Jan Paweł II.
Dziś parafie naszej diecezji znowu nawiedza ta sama Matka, tym razem w wizerunku Jasnogórskiej Ikony. Nie ma już PRL-u, nie ma też PZPR-u, jest jednak lęk przed przyszłością, świat staje się areną wzmożonej walki zła z dobrem. „Coraz bardziej wpływowe stają się siły, które chcą redukować ludzkość do szarej masy, zdolnej tylko do produkowania i konsumpcji, z krótką przerwą na rozrywkę, po której człowiek jest już tylko „pustym workiem” (kazanie Biskupa Wielgusa). Jest ciągle bieda, brak nadziei na lepsze jutro, bezrobocie, są liczne rozwody, jest walka z rodziną i lansowanie sposobu życia niezgodnego z naturą i Przykazaniami, jest dalej alkoholizm, narkotyki i ogromny chaos moralny. Nie walczy się już administracyjnie z Bogiem jak dawniej, ale ruguje się wartości ewangeliczne z wszelkich dziedzin życia, lansując pogląd, aby żyć tak, jakby Boga nie było. I znowu przychodzi Matka, „która wszystko rozumie” i znowu powie: „Uczyńcie wszystko, co wam powie mój Syn”. A na owoce nawiedzenia trzeba poczekać, jakie one będą, wie o tym dziś tylko Bóg.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Wytrwajcie w miłości mojej!

2024-05-03 22:24

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Agata Kowalska

Wytrwajcie w miłości mojej! – mówi jeszcze Jezus. O miłość czy przyjaźń trzeba zabiegać, a kiedy się je otrzymuje, trzeba starać się, by ich nie spłoszyć, nie zmarnować, nie zniszczyć. Trzeba podjąć wysiłek, by w nich wytrwać. Rzeczy cenne nie przychodzą łatwo. Pojawiają się też niezmiernie rzadko, dlatego cenić je trzeba, kiedy się wreszcie je osiągnie, trzeba podjąć starania, by w nich wytrwać.

Ewangelia (J 15, 9-17)

CZYTAJ DALEJ

Odpustowy weekend u franciszkanów [zaproszenie]

2024-05-04 08:48

ks. Łukasz Romańczuk

ks. Mariusz Szypa wypowiada słowa aktu zawierzenia

ks. Mariusz Szypa wypowiada słowa aktu zawierzenia

Franciszkanie Konwentualni z ul. Kruczej we Wrocławiu zapraszają na dwa wydarzenia, które będą miały miejsce w kościele pw. św. Karola Boromeusza. W sobotni wieczór będzie można posłuchać koncertu organowego, a w niedzielę sumie odpustowej będzie przewodniczył bp Maciej Małyga.

4 maja o godz. 19:00 rusza cykl koncertów organowych „Franciszkańskie Wieczory Muzyczne: Mater Familiae” w Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej przy ul. Kruczej we Wrocławiu. Jest to okazja do promocji muzyki sakralnej, a także kultu maryjnego. Pierwszy koncert zagra Tadeusz Barylski, który przez wiele lat posługiwał jako organista w kościele na Kruczej, a także w sanktuarium św. Antoniego w Dąbrowie Górniczej. Podczas koncertu zagra m.in utwory: Johanna Sebastiana Bacha – Fantazja G-dur, Improwizację: Fantazja Regina Coeli czy Bogurodzicę. Koncert rozpocznie obchody odpustu ku czci Matki Bożej

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję