Reklama

Bo potrzebujemy przyjaźni

Niedziela małopolska 3/2012

MARIA FORTUNA-SUDOR: - W jakich okolicznościach w pracy Księdza pojawiła się działalność na rzecz ekumenizmu?

KS. INF. JERZY BRYŁA: - W latach 60. nawiązałem kontakt z parafią prawosławną, z ks. mitratem Eugeniuszem Lachockim, z którym się zaprzyjaźniliśmy i wzajemnie sobie pomagaliśmy. Na przykład kierowałem do niego jego wiernych, którzy przybywali z zagranicy i chcieli się wyspowiadać, a trafiali do mnie. Gdy on przebywał w szpitalu, to prosił, żeby wyspowiadać jego głuchoniemych z Kościoła prawosławnego, aby mogli pójść do ślubu w stanie łaski uświęcającej.

- Od tamtego czasu w Krakowie pojawiło się wiele inicjatyw ekumenicznych.

- Trudno wymienić wszystkie, ale Kraków od lat jest otwarty na ekumenizm. Cieszące się zainteresowaniem nabożeństwa ekumeniczne w Kościele krakowskim datują się od lat 60. XX wieku, gdy biskupem był ks. Karol Wojtyła. Wtedy dominikanie zapraszali do siebie duchownych obrządku ormiańskiego czy grecko katolickiego. Gdy byłem proboszczem w parafii na Salwatorze, także organizowaliśmy nabożeństwa ekumeniczne dla braci odłączonych, w tym szczególnie dla Kościoła prawosławnego. Przychodzili do nas z ks. Witoldem Maksymowiczem. Wspólnie urządzaliśmy Nieszpory kolędowe, nasze chóry śpiewały kolędy przeplatane modlitwami, które prowadzili duchowni - przedstawiciele różnych wyznań. Do tej pory te nabożeństwa odbywają się w wybranych krakowskich świątyniach, również na Salwatorze, gdzie obecny proboszcz ks. prał. Stefan Misiniec zaprasza parafię prawosławną z ks. Jarosławem Antosiukiem. Przykładem zaangażowania na rzecz ekumenizmu w ostatnim czasie może być Orszak św. Mikołaja połączony z ekumenicznym nabożeństwem z udziałem wiernych i duszpasterzy trzech parafii - prawosławnej, ewangelicko-augsburskiej i katolickiej. To cenna inicjatywa p. Jacka Michalskiego i ks. dr. Tadeusza Noska, proboszcza parafii św. Mikołaja.

Reklama

- Czym jest ekumenizm dla współczesnych chrześcijan?

- Będąc na zastępstwie w szwajcarskiej parafii Cressier k. Neuchâtel, usłyszałem, że gdyby w czasie II wojny światowej nie została powołana Ekumeniczna Rada Kościołów, to po wojnie Szwajcaria byłaby katolicka. Przed 1939 r. było nobilitacją zostać katolikiem, należeć do Kościoła powszechnego, który ma znaczenie na całym świecie. Gdy zaczęła się ekumenia, nastąpił indyferentyzm. Ważne okazało się bycie chrześcijaninem. To wiąże się z przesłaniem, że mamy ze sobą żyć w zgodzie i w miłości wzajemnej.

- Dlaczego należy szukać porozumienia między chrześcijanami?

- Odpowiedź na to pytanie jest wkładana w usta mówiących o podziale jako o grzechu zgorszenia. To się daje zauważyć na misjach, gdzie przyjeżdża misjonarz katolicki, protestancki, prawosławny i każdy głosi Chrystusa jakby innego. Wtedy ze strony ewangelizowanych pojawia się słuszne pytanie: „To jak to jest?”. To ważne, żeby zanikły podziały niosące niechęć. Chociaż w Kościele katolickim jesteśmy przekonani, że posiadamy Prawdę autentycznego Kościoła Chrystusowego. Przykładem może być prof. John Henry Newman, który przeszedł na katolicyzm. On stwierdził, że wśród religii objawionych najbardziej autentyczne jest objawienie Chrystusa, a wśród Kościołów chrześcijańskich z nauką Chrystusa zgodne jest nauczanie Kościoła katolickiego. Ale ludzie potrzebują przyjaźni. Nie możemy podkreślać, że wyznawca prawosławny czy protestant jest inny. Nie należy wobec nich okazywać niechęci czy wręcz wrogości ani z tego powodu się uprzedzać. Bo chociaż wiara dzieli, to miłość łączy. Poza tym od każdego możemy się czegoś nauczyć.

- Czego katolicy mogą się uczyć od protestantów?

- Chociażby skupienia i modlitwy np. przed jedzeniem. Oni potrafią zatrzymać się na moment i oddać medytacji, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, po co żyję. Umieją też dziękować Panu Bogu za otrzymane dary. U nas w mało której rodzinie się ten zwyczaj praktykuje. W ogóle protestanci potrafią się modlić swoimi słowami.

Reklama

- A od prawosławnych?

- Np. bardzo uroczystej obrzędowości. Dalej - zamiłowania do nauk Ojców Kościoła, których czczą i kultywują. Ponadto wielkiego szacunku dla Eucharystii. U nich nie wolno udzielić Komunii św. komuś, kto w danym dniu w czasie Mszy św. nie przyjdzie do spowiedzi. Po Ewangelii i kazaniu jest taka chwila, kiedy ich kapłan spowiada. Tylko ci, którzy się wyspowiadają, przyjmują Komunię św.

- Jak zaakceptować przedstawicieli innych chrześcijańskich wyznań i równocześnie pozostać katolikiem?

- Ekumenia z natury swojej polega na tym, że nie przeciągamy z wyznania do wyznania. W czasie nabożeństw ekumenicznych zależy nam na oddaniu czci Panu Jezusowi, który jest inspiracją poszczególnych wyznań chrześcijańskich. Tej zasady przestrzegamy. Cała kultura ekumenizmu polega na tym, żeby szanować przedstawicieli innych Kościołów chrześcijańskich.

* * *

Ks. inf. Jerzy Bryła przez 30 lat był proboszczem parafii pw. Najświętszego Salwatora w Krakowie. 24 lata pracował w zarządzie Międzynarodowego Koła Ekumenicznego dla Duszpasterzy Głuchych; pełnił funkcję opiekuna do spraw religijnych przy Światowym Związku Głuchoniemych. Został wydelegowany przez kard. Karola Wojtyłę, a następnie kard. Franciszka Macharskiego do spraw łączności z Radą Ekumeniczną w Krakowie, przez wiele lat uczestniczył, wspólnie z ks. Andrzejem Bradeckim, w ekumenicznych sympozjach. Po wydelegowaniu przez kard. Stanisława Dziwisza na uroczystość odsłonięcia pomnika Tolerancja na jerozolimskim wzgórzu Armon Ha-Natziv, zaangażował się w pracę na rzecz dialogu między monoteistycznymi religiami: judaizmem, chrześcijaństwem i mahometanizmem.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Sejmie projekt ustawy „Stop aborcji 2021”

2021-09-22 14:54

[ TEMATY ]

aborcja

pro‑life

Karol Porwich/Niedziela

130 tys. podpisów zebrali autorzy projektu ustawy "Stop aborcji 2021". Zgodnie z wniesionym dziś do Sejmu projektem, dzieci poczęte będą chronione na podstawie tych samych przepisów, co inni ludzie, ponieważ dziecko poczęte jest człowiekiem - poinformowała odpowiedzialna za inicjatywę ustawodawczą Fundacja Pro-prawo do życia.

Autorzy projektu i podpisani pod nim obywatele uważają, że prawna ochrona życia dzieci poczętych jest w Polsce fikcją. Wskazują m.in. na wadliwe zapisy kodeksu karnego powodujące, że "co roku tysiące dzieci w Polsce są bezkarnie zabijane".

CZYTAJ DALEJ

Akt oskarżenia za znieważenie wizerunku Matki Boskiej

2021-09-22 15:06

[ TEMATY ]

Matka Boża

profanacja

Uczestnik demonstracji publicznie znieważył przedmiot czci religijnej poprzez przedstawienie go w sposób posiadający wyraźne konotacje seksualne. Mężczyzna miał na sobie koszulkę z obustronnym nadrukiem przedstawiającym obraz Matki Boskiej Częstochowskiej z bananem umieszczonym w ustach. Dodatkowo, wizerunek zestawiony był z logotypem ruchu LGBT.

Prawnicy Ordo Iuris reprezentują w tym postępowaniu oskarżycieli posiłkowych – byłą radną Annę Kołakowską oraz pedagoga i muzyka dr. Andrzeja Kołakowskiego. Zdaniem Instytutu, ocena wspomnianych czynów jest jednoznaczna - podlegają one odpowiedzialności karnej. W świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, wolność słowa wiąże się z odpowiedzialnością, także z poszanowaniem wolności wyznania. Z uwagi na pojawiających się naśladowców, kolejne akty profanacji czy inne przejawy dyskryminacji oraz szydzenia z katolików, podjęcie adekwatnej reakcji karnej jest niezbędne.

CZYTAJ DALEJ

Francuska batalia przeciwko transpłciowej indoktrynacji dzieci

2021-09-23 15:16

[ TEMATY ]

gender

Magdalena Pijewska

Francuscy lekarze, sędziowie, adwokaci, intelektualiści, nauczyciele i rodzice wystosowali apel zdecydowanie sprzeciwiający się transpłciowej indoktrynacji dzieci. Piszą w nim o „kradzieży dzieciństwa” i „robieniu towaru z ciała” nieletnich coraz częściej indoktrynowanych do zmiany płci. Mediom zarzucają, że świadomie promują ideologię gender, mimo iż znane są jej zgubne skutki.

„Nie możemy dłużej milczeć, wobec tego, co uważamy za poważne wypaczenie w imię emancypacji «dziecka transpłciowego» (które twierdzi, że nie urodziło się we «właściwym ciele»). Radykalne dyskursy legitymizują żądania zmiany płci na podstawie zwykłej percepcji, przedstawianej jako prawda. Ale dzieje się to za cenę dożywotniego leczenia, a nawet zabiegów chirurgicznych (usunięcie piersi lub jąder) na ciałach dzieci i młodzieży” – piszą sygnatariusze apelu. Wskazują, że ideologiczna indoktrynacja, której współwinne są też media, przyczynia się do gwałtownego wzrostu liczby dzieci i nastolatków pragnących zmienić płeć. Jako przykład podają region Ile-de-France, gdzie dekadę temu takich próśb było dziesięć rocznie, a obecnie jest dziesięć miesięcznie. Wskazują, że takie dzieci stają się ofiarami na całe życie: stają się dożywotnimi niewolnikami środków hormonalnych sprzedawanych przez firmy farmaceutyczne oraz kolejnych operacji w pogoni za chimerycznym marzeniem o wymarzonym ciele.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję