Audycja biblijna: autorzy i kierownicy duchowi czytają przypowieść o synu marnotrawnym
Jezuita o. Józef Augustyn i ks. prof. Edward Staniek – emerytowany już wykładowca patrologii i homiletyki – to dwaj autorzy, których interpretacje przypowieści o synu marnotrawnym przytacza bp Roman Pindel w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej.
Jak wyjaśnia autor programu, o. Augustyn swą psychologiczną interpretację przypowieści ubiera w formę medytacji. Jej celem jest przeżycie u uczestnika bezwarunkowej miłości Boga Ojca. Jednocześnie jezuita odwołuje się do słynnego obrazu Rembrandta ukazującego niezwykły portret ojca witającego powracającego syna.
Według biblisty, w swoim wykładzie „autor łączy tezy – wynikające bardziej z teologii biblijnej niż z egzegezy konkretnego tekstu – z doświadczeniem ludzkim i pragnieniami człowieka”. „Jednozdaniowy komentarz bywa punktem wyjścia do rozważań natury ogólnoludzkiej. Fakt wybiegnięcia ojca naprzeciw powracającego syna jest komentowany w sposób egzystencjalny i odwołujący się do ludzkiego doświadczenia” – zaznacza.
Z kolei w odniesieniu do rozważań ks. prof. Stańka, biskup zwraca uwagę na wielką wierność i dociekliwość wobec tekstów biblijnych. „Zaś w przedstawieniu rezultatu odczytania ukierunkowanego na sens moralny zachwyca niezwykła klarowność wywodów i oczywistość w przedstawianiu wniosków” – stwierdza i tłumaczy, w jaki sposób znany rekolekcjonista z obrazu i symbolu stołu czyni klucz do swej wielopiętrowej interpretacji przypowieści.
Reklama
„W tym odczytaniu przypowieści ks. Stańka zwraca uwagę takie przedstawienie sensu wyrazowego, aby ono mogło służyć wyborom zgodnym z duchem Ewangelii, zgodnym z fragmentami, które się czyta i wykłada. Nietrudno też dostrzec w takiej interpretacji ogromny wpływ Ojców Kościoła” – konkluduje.
Powrót syna marnotrawnego, Szkoła neapolitańska, ok. 1664
Przypowieść o synu marnotrawnym – o ojcu i dwóch synach – jej sensie i przesłaniu, stanowi przedmiot analizy biskupa Romana Pindla w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Hierarcha przygląda się fragmentowi Ewangelii św. Łukasza (Łk 15,11-32) i zauważa, że każdy tekst wymaga odpowiedniego klucza, polegającego na określeniu jego rodzaju literackiego i właściwego sposobu interpretacji.
„Inaczej przecież podchodzi się do opowiadania, do zachowanej kroniki, poezji czy mitu” – stwierdza i proponuje użycie „takich porównań, zestawień i opowiadań, jakie używał Jezus w swoim nauczaniu”. „Przypowieść o ojcu i o dwóch synach, jak możemy też określić nasz tekst, stanowi barwne opowiadanie o wydarzeniach, które mogły mieć kiedyś miejsce. Jednak nawet gdyby ta przypowieść nie była oparta na faktach z życia jakiejś konkretnej rodziny, to jednak tak przedstawione w niej wydarzenia zawierają przesłanie, jakie jest zawarte w tym tekście i możliwe do ustalenia dzisiaj dla nas. Jest też tekstem natchnionym przede wszystkim przez Ducha Świętego” – dodaje.
Już po raz 72. obchodzimy Światowy Dzień Trędowatych. Celem corocznej inicjatywy podejmowanej w ostatnią niedzielę stycznia jest przypomnienia o wciąż trwającym dramacie ludzi chorych na trąd oraz o roli, jaką w ciągu wieków odegrał i nadal odgrywa w niesieniu pomocy ludziom dotkniętym tą najstarszą i najstraszniejszą chorobą Kościół katolicki. Dziś na świecie żyje około 4,5 miliona ludzi, ale okaleczenie chorobą powoduje, że nie są zdolni do samodzielnej egzystencji i dlatego wymagają opieki.
Inicjatorem ustanowienia tego szczególnego dnia był sługa Boży Raoul Follereau (1903-1977), francuski podróżnik, pisarz i dziennikarz, zwany "apostołem trędowatych", który walczył z wszelkimi formami marginalizacji i niesprawiedliwości. Ten francuski myśliciel i filantrop zafascynowany postacią św. Karola de Foucauld, w 1943 roku wraz s siostrą Eugenią Ravasio rozpoczął światowa akcję na rzecz osób chorych na trąd. Jeżdżąc po świecie wygłaszał płomienne konferencje. Budził ludzkie sumienia i w ten sposób gromadził środki na budową wiosek, w których trędowaci mogli znaleźć opiekę i normalnie żyć. Dziś takie wioski można spotkać niemal na całym świecie.
O tym, że doświadczając bycia ubogim, więźniem, niewidomym, uciśnionym, człowiek odkrywa, że „rok łaski” jest także dla niego, mówił Papież przed niedzielną modlitwą Anioł Pański.
Ojciec Święty rozważając niedzielną Ewangelię, wskazał, że Pan Jezus w synagodze w Nazarecie ogłosił nastanie „roku łaski Pana”. Jest to radosna informacja dla wszystkich, a w szczególności dla ubogich, więźniów, niewidomych oraz uciśnionych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.