Reklama

Kochali Krzemieniec

Niedziela Ogólnopolska 37/2011, str. 36-37

wikipedia.pl

Juliusz Słowacki - wieszcz narodowy

Juliusz Słowacki - wieszcz narodowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Miejsce urodzin Juliusza Słowackiego - wołyński Krzemieniec, położony w malowniczym krajobrazie u stóp Góry Królowej Bony, nad srebrną Ikwą, pełen uroku, od wieków odznaczał się bogatym życiem kulturalnym, rozwojem szkolnictwa i nauki. Pielęgnował swą chlubną historię i tętnił polskością.

Ziemia pamiątek

W 1805 r. Tadeusz Czacki - historyk, pedagog i polityk - w gmachach klasztoru pojezuickiego oraz pobazyliańskiego kolegium, wzniesionego w XVII wieku przez Jeremiego Wiśniowieckiego, otworzył słynne Liceum Krzemienieckie, zwane powszechnie Wołyńskimi Atenami, Oxfordem lub Wołyńską Sorboną. Wspomagał go w tym dziele ks. Hugo Kołłątaj, uznany za jednego z najświatlejszych ludzi epoki, współtwórca Konstytucji 3 Maja, porównywany do kard. Richelieu i Cromwella - wielkich europejskich mężów stanu.
W Liceum Krzemienieckim działały pracownie przedmiotowe, a liczącą ponad 30 tys. tomów wielojęzyczną bibliotekę stanowiły cenne zasoby, oparte na 15-tysięcznym księgozbiorze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. W szkole wykładali wybitni naukowcy, m.in.: Euzebiusz Słowacki, Joachim Lelewel, Józef Korzeniowski, matematyk Józef Czech, dramaturg i poeta Alojzy Feliński, historyk Józef Uldyński, filolog klasyczny i leksykograf Alojzy Osiński, chemik i mineralog Stefan Zienowicz, znawca filozofii i literatury powszechnej Michał Wiszniewski, świetny portrecista Józef Pitschmann, artysta malarz Bonawentura Klembowski czy Austriak Willibald Besser - zamiłowany przyrodnik, twórca ogrodu botanicznego, gromadzącego ponad 8 tys. gatunków i odmian, 12 tys. różnych roślin - ok. 800 drzew i krzewów. Niestety, w odwecie za powstanie listopadowe placówkę zamknięto, a cały ruchomy dobytek, łącznie z ogrodem botanicznym, wywieziono do Kijowa celem wyposażenia tamtejszego Uniwersytetu św. Włodzimierza. Urządzono przy tym prawdziwe widowisko: wykopano skrupulatnie wszystkie rzadkie okazy, opatrując każdy łacińską nazwą, i długim szeregiem furmanek, prowadzonych przez oficera na koniu z obnażonym pałaszem oraz pobrzękującą dzwonkami kibitkę, w konwoju uzbrojonych żołnierzy przetransportowano etapami do miejsca przeznaczenia. W murach szkoły umieszczono prawosławne seminarium duchowne, a później rosyjskie gimnazjum żeńskie.
Krzemieniecki ośrodek wykształcił wielu wspaniałych ludzi, o znanych powszechnie nazwiskach, takich jak: Antoni Malczewski, Juliusz Słowacki, Stanisław Worcell, Tomasz August Olizarowski, Aleksander Mickiewicz (brat Adama).
Przez kilka lat mieszkał tam z rodziną dorastający Zygmunt Feliński. Wtedy też nawiązała się przyjaźń jego matki Ewy z Salomeą Słowacką-Bécu, owocująca później serdeczną więzią ich synów: Zygmunta Szczęsnego i poety Juliusza.
Liceum Krzemienieckie dążyło do integracji różnych grup narodowych - polskiej, ukraińskiej, żydowskiej czy rosyjskiej - w obrębie jednej społeczności we wspólnej ojczyźnie. Uznawano prawo każdej nacji do własnego języka, obyczajów i religii. Tak było również w wolnej Polsce, kiedy to niezwykłą świetność przywróciły uczelni lata międzywojenne, a Józef Piłsudski specjalnym dekretem wznowił jej działalność w maju 1920 r.
Wówczas Krzemieniec na nowo uzyskał miano Wołyńskich Aten, będąc wielokulturowym kompleksem zakładów edukacyjnych, posiadającym oprócz gimnazjum i liceum ogólnokształcącego liceum rolnicze i leśne oraz pedagogiczne ze szkołą ćwiczeń, przedszkola, internaty męskie i żeńskie, muzeum, własną gazetę („Życie Krzemienieckie”), teatr, ognisko muzyczne, świetnie wyposażoną czytelnię i bibliotekę, dostępną też dla mieszkańców i czytelników z całej Polski, obsługującą ponad tysiąc osób miesięcznie (można było wypożyczyć jednorazowo pięć książek). W pobliskich miejscowościach działały szkoły zawodowe: ogrodnicze, stolarskie i mechaniczne, a także trzy uniwersytety ludowe. Prowadzono kursy dla nauczycieli różnych przedmiotów, warsztaty artystyczne, szkolenia szybownicze, narciarskie i pływackie na Ikwie, a niebawem w wybudowanym basenie. Aktywnie działało harcerstwo. Bywali tam znani twórcy, jak Zofia Kossak, Maria Dąbrowska, Helena Boguszewska, Jan i Hanna Cybisowie, Władysław Lam. Wszystko zniszczyła II wojna światowa i podwójna okupacja, likwidując zbrodniczo wszystkie wybitne miejscowe osobowości oraz dokonując totalnej dewastacji całego mienia. Podaje się, że zginęło stukilkudziesięciu wychowanków szkoły: w walkach 1939 r., w partyzantkach, z rąk banderowców, jako jeńcy Kozielska, Ostaszkowa i Starobielska, zamęczeni w łagrach, obozach zagłady i gettach lub rozstrzelani przez NKWD i Niemców.

Śladami przeszłości

Piękną, lecz szczególnie tragiczną postacią związaną z Krzemieńcem jest Zygmunt Jan Rumel (1915-43) - poeta, harcerz, sportowiec, aktor sceny szkolnej, maturzysta z 1935 r., mieszkający w okresie nauki na stancji w rodzinnym dworku Słowackiego; działacz absolwenckiego Koła Krzemieńczan, magister filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Publikował liczne artykuły w „Życiu Krzemienieckim” oraz w jego dodatku „Droga Pracy”. Pragnął integracji społecznej, narodowościowej i życzliwej współegzystencji ludności całego Wołynia, intensywnie w tej sprawie pracując. Uczestnik kampanii wrześniowej, żołnierz konspiracji oraz od 1941 r. komendant VII Okręgu Batalionów Chłopskich (ps. Krzysztof Poręba). Postanowił podjąć pojednawcze rozmowy z wołyńskim dowództwem UPA, by zahamować rozlew krwi i zacząć wspólną walkę przeciw Niemcom. W mundurze polskiego oficera, bez broni, z białą chorągiewką parlamentariusza, razem z dwoma towarzyszami udał się do kwatery Ukraińców. Wszyscy trzej zostali skatowani i w nocy z 10 na 11 lipca 1943 r. niedaleko wsi Kustycze rozerwani przez rozpędzone konie. Dotąd nie wiadomo, gdzie pochowano ich szczątki. Nazajutrz rozpoczął się główny etap gigantycznej rzezi wołyńskiej - planowanego ludobójstwa polskiej ludności kresowej.
O Krzemieńcu pamiętali na emigracji jego dawni miłośnicy. Maria Danilewicz-Zielińska (1907 - 2003), absolwentka UW, pisząca przed wojną prace o dziejach i życiu literackim Krzemieńca, po 1945 r. zamieszkała za granicą, pisarka, historyk literatury polskiej, wieloletnia dyrektor Polskiej Biblioteki w Londynie. Dzieło to jako następny dyrektor przez 27 lat kontynuował Zdzisław Jagodziński (1927 - 2001) pochodzący z Białokrynicy k. Krzemieńca, uczeń liceum i harcerz, zesłaniec do Kazachstanu, następnie żołnierz Armii Andersa. Wspólnie z Haliną Czarnocką, ocalałą z niemieckich obozów wdową po kuratorze szkoły wywiezionym na Syberię i zaginionym, archiwistką biblioteki, członkiem Rady Narodowej przy Rządzie RP na Uchodźstwie, redagowali „Biesiadę Krzemieniecką”, upowszechniając zasługi wybitnych ludzi polskiego Wołynia.
Matką krzemienieckich Polaków nazwano zmarłą w wieku 98 lat Irenę Sandecką (1912 - 2010), wytrwale pielęgnującą pamięć o chlubnej przeszłości tej ziemi. W okresie wojny pomagała Polakom atakowanym przez nacjonalistów ukraińskich: ocaliła od rzezi jedną z wsi, organizując dla mieszkańców eskortę złożoną z niemieckich żołnierzy. Wywiozła do Krakowa kilkadziesiąt bezdomnych dzieci, uratowanych z pogromów, których rodziców zamordowano. Przez 30 lat prowadziła chór i była organistką w miejscowym kościele, po kryjomu ucząc młodzież języka polskiego i religii oraz przygotowując do I Komunii św. wiele kolejnych grup. Jej dom służył za mieszkanie dla posługujących w parafii księży: Jakuba Macyszyna i Bronisława Mireckiego. Współorganizowała, również w Krzemieńcu, Muzeum Słowackiego i opiekowała się grobem jego matki na cmentarzu Tunickim. Zbiorek poezji Ireny Sandeckiej pt. „Wiersze spod Góry Bony” wydał w 95. rocznicę jej urodzin Mariusz Olbromski - eseista, poeta, animator kultury.
O polskich Kresach i o Krzemieńcu pisało i nadal pisze bardzo wielu autorów, m.in. Stanisław Sławomir Nicieja, Jarosław Marek Rymkiewicz, Zbigniew Sudolski, Kazimierz Banach, Andrzej Szmyt, Ryszard Przybylski, Władysław i Ewa Siemaszkowie, ks. Władysław Knapiński, ks. Witold Kowalów, Marek A. Koprowski, Bożena Górska, Urszula i Stanisław Makowscy, Witold Żółkiewski. Nie sposób ich wszystkich wymienić. W kościele parafialnym zachowała się, umieszczona w 100. rocznicę urodzin Słowackiego (1909), wykonana w Paryżu przez znanego artystę Wacława Szymanowskiego, osadzona w marmurze, sporządzona z brązu monumentalna płaskorzeźba. W półokrągłej wnęce widnieje zadumana, z głową wspartą na ręku, siedząca postać poety. Z tyłu osłania ją skrzydlaty rycerz - symbol geniuszu, może Króla Ducha? Na płycie czytamy słowa: „Niech żywi nie tracą nadziei”…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Strefa Gazy/ Flotylla Sumud ogłosiła stan wyjątkowy z obawy przed interwencją Izraela

2025-10-01 20:36

[ TEMATY ]

strefa gazy

pixabay.com

Alarm

Alarm

Izraelska marynarka wojenna rozpocznie przechwytywanie łodzi z flotylli Global Sumud w ciągu godziny. Na pokładach jednostek ogłoszono stan wyjątkowy - poinformowali w środę organizatorzy akcji, cytowani przez agencję Reutera.

Flotylla poinformowała, że w jej okolicy dostrzeżono 20 izraelskich okrętów wojennych. Dodano, że okręty zbliżyły się na odległość ok. 3 mil morskich. Flotylla ogłosiła wcześniej, że znajduje się mniej niż 80 mil morskich (ok. 148 km) od blokowanej Strefy Gazy.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Piotrków Tryb.: Na szlaku Kościołów Jubileuszowych

2025-10-02 09:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marianna Struginska-Felczynska

Uczestnicy pielgrzymki do Kościołów Jubileuszowych Piotrkowa Trybunalskiego

Uczestnicy pielgrzymki do Kościołów Jubileuszowych Piotrkowa Trybunalskiego

Wierni parafii Matki Bożej Dobrej Rady w Zgierzu wraz z proboszczem ks. Krzysztofem Nowakiem i przedstawicielami Akcji Katolickiej ze Zgierza wyruszyli w pielgrzymkę jubileuszową do Piotrkowa Trybunalskiego i Smardzewic. Rok Jubileuszowy, przeżywany w całym Kościele pod hasłem „Pielgrzymi nadziei”, stał się dla wiernych okazją do modlitwy i odkrywania duchowego dziedzictwa regionu.

Pielgrzymi rozpoczęli dzień od Mszy Świętej w Bazylice św. Jakuba Apostoła, gdzie mogli podziwiać bezcenne dzieła sztuki, w tym obraz „Zaśnięcie NMP” z początku XVI wieku. Następnie odwiedzili Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia u ojców Bernardynów – barokową świątynię, w której znajduje się słynący łaskami obraz namalowany na miedzianej blasze w 1625 roku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję