Pierwszy post w social mediach Leon XIV zamieścił już w piątym dniu pontyfikatu. Było to przesłanie pokoju: „Niech pokój będzie z wami wszystkimi!”, wypowiedziane z Loggii Błogosławieństw Bazyliki św. Piotra tuż po wyborze. Od tej pory papieskie wpisy (na X) opatrzone zdjęciami lub filmikami (na Instagramie) pojawiają się codziennie, niekiedy po kilka jednego dnia. Wprawdzie obecność Stolicy Apostolskiej na platformach takich jak X (dawniej Twitter) oraz Instagram była zapoczątkowana za pontyfikatu Benedykta XVI, a później kontynuowana przez papieża Franciszka, to jednak Leon XIV zdobył – zaledwie po dwóch miesiącach pontyfikatu! - rekordową, większą niż jego poprzednicy, liczbę obserwujących: na Instagramie jest to 12,6 mln, a na platformie X ponad 53 mln.
Profil na X jest prowadzony w dziewięciu językach, z czego w ciągu niespełna doby największym zainteresowaniem cieszyły się: hiszpański (18,6 mln) i angielski (18,5 mln), następnie włoski (5,2 mln), portugalski (5 mln) i francuski (1,8 mln). Po polsku i łacinie konto zgromadziło po milionie obserwujących. Ponad pół miliona osiągnęły kanały po niemiecku (679 tys.) i arabsku (558 tys.). Na Instagramie natomiast, papież publikuje swoje przekazy co najmniej w trzech językach lub więcej, w zależności od postów, zazwyczaj po angielsku, hiszpańsku i włosku, niekiedy dochodzą także – albo stosowane są wymiennie - języki: portugalski i niemiecki; nie ma wersji polskiej. Świadczy to z całą pewnością o medialnym potencjale tego pontyfikatu. Leon XIV najwyraźniej rozumie, że media społecznościowe, będące współcześnie jednym z najpotężniejszych narzędzi komunikacji masowej, odgrywają ważną, żeby nie powiedzieć zasadniczą, rolę w przekazie papieskim. To w sieci bowiem są zgromadzeni ludzie, do których ma trafić przesłanie Ewangelii formułowane przez Kościół. Tam są też odbiorcy, którzy w żaden inny sposób nie dowiedzieliby się o tym, co głosi papież, bo tych ludzi nie ma w Kościele. Dlatego ogromną wartość stanowi publikowanie postów przez papieża w social mediach.
Warto dodać w tym kontekście, że kluczowym momentem w kształtowaniu komunikacyjnej tożsamości pontyfikatu Leona XIV było jego przemówienie skierowane do dziennikarzy, (wygłoszone 12 maja 2025 roku w Sali Klementyńskiej Pałacu Apostolskiego). W swoim wystąpieniu papież zaapelował tam o „rozbrojenie słów”, wzywając przedstawicieli mediów do odpowiedzialnego korzystania z języka w celu budowania pokoju i przeciwdziałania polaryzacji społecznej. Słowa te, zaczerpnięte od papieża Franciszka, który podkreślał konieczność „rozbrajania komunikacji z agresji”, nabrały nowego znaczenia w kontekście błyskawicznie rozwijających się mediów cyfrowych, a także sztucznej inteligencji, gdzie dynamika interakcji sprzyja eskalacji konfliktów i dezinformacji. Leon XIV podkreślił, że „słowa mogą być jak broń, która rani, lub jak mosty, które łączą”, wskazując na dualny charakter języka w przestrzeni cyfrowej. Jego apel stał się nie tylko moralnym wezwaniem, ale również praktycznym drogowskazem dla twórców treści w mediach społecznościowych, w tym na platformach X i Instagram, które papież aktywnie wykorzystuje w swojej misji.
Pomóż w rozwoju naszego portalu