Reklama

Prawnik wyjaśnia

Co oznacza dyspensa od święceń?

Niedziela Ogólnopolska 42/2021, str. 57

Bożena Sztajner/Niedziela

Spotkałam się z opinią, że ksiądz, który porzuci sutannę, może po uzyskaniu zwolnienia od papieża wziąć ślub kościelny. Czy to prawda?

Odpowiedź eksperta
Kilka tygodni temu pisałem o wdowcu, który został księdzem, a teraz otrzymałem pytanie odnoszące się do podobnej, lecz odwrotnej sytuacji – księdza, który porzuciwszy stan duchowny, związał się z kobietą i założył rodzinę. Pierwszą sprawą, którą należy poruszyć, jest to, że żyjemy w czasach rozmaitych kryzysów związanych z wiernością swojemu powołaniu, zatem to, co jest widoczne w przypadku rozpadających się małżeństw i rodzin, nie omija także osób duchownych. Nie jestem w stanie odpowiedzieć, ilu księży porzuca stan duchowny – nie jest to zresztą problem obecny w zadanym przez czytelniczkę pytaniu. Nie chcę też wchodzić w rozmaite przyczyny takiego stanu rzeczy.

Odnośnie do meritum pytania – warto wspomnieć, że w Kodeksie prawa kanonicznego wymienione są trzy sposoby utraty stanu duchownego. Pierwszym z nich jest orzeczenie nieważności święceń, które jednak jest stosowane bardzo rzadko. Drugi polega na wymierzeniu kary w postaci wydalenia ze stanu duchownego – kara taka jest najwyższa w porządku prawnym Kościoła i dotyczy najpoważniejszych przestępstw w rozumieniu prawa kanonicznego. Trzeci sposób to droga dyspensy, czyli łaski ze strony Stolicy Apostolskiej. Ponieważ w przypadku wydalenia ze stanu duchownego i reskryptu Stolicy Świętej utrata stanu duchownego nie niesie ze sobą dyspensy od obowiązku celibatu, należy o taką prosić biskupa Rzymu.

„Zwolnienie”, które pojawiło się w pytaniu, nazywa się zatem dyspensą i istotnie taka sytuacja jest możliwa. Należy pamiętać, że prośba o dyspensę jest podwójna – uprasza się o zwolnienie ze wszystkich obowiązków wynikających z przyjętych święceń wraz z dyspensą od celibatu. Postępowanie jest dwuetapowe: pierwszy przeprowadza się na poziomie lokalnym – diecezjalnym, a następnie akta przesyłane są do Stolicy Apostolskiej, konkretnie do Kongregacji ds. Duchowieństwa, i tam następuje weryfikacja przypadku na poziomie apostolskim. Gdy kongregacja uzna, że dany przypadek należy przedstawić Ojcu Świętemu, ten może udzielić łaski w postaci dyspensy. Po tych wszystkich czynnościach informuje się petenta, że może zawrzeć sakramentalny związek małżeński.

2021-10-12 12:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Msza św. krok po kroku

Rozumienie znaków i symboli, gestów i postaw pozwala nam świadomie i owocnie uczestniczyć we Mszy św.

Każdy, kto poważnie traktuje swoje chrześcijaństwo, wie, że we Mszy św. należy uczestniczyć. Ale nie wszyscy zadają sobie pytanie, czym owo uczestnictwo jest i co należy zrobić, aby stało się ono świadome, czynne i owocne, czyli właśnie takie, jakie powinno być. Na pewno odpowiednie uczestnictwo nie ogranicza się jedynie do wypełnienia pierwszego przykazania kościelnego, czyli do fizycznej obecności w kościele w każde niedzielę i święto nakazane. Aby prawdziwie uczestniczyć we Mszy św., nie wystarczy także być tylko skupionym i pobożnym oraz gorliwie się modlić. To zbyt mało, a nawet można powiedzieć, że nie do końca o to by chodziło. Warto więc przyglądnąć się naszemu uczestnictwu we Mszy św. i spróbować odnaleźć, co w niej jest naprawdę ważne.

CZYTAJ DALEJ

Co naprawdę świętujemy?

W Boże Narodzenie warto odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: Dlaczego Syn Boży stał się człowiekiem? Po co nastąpiło Wcielenie? Po co żłóbek i kolędy?
Po co przygotowania i karp, i choinki?

W wyznaniu wiary mówimy: „On to dla nas, ludzi, i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba. I za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy”. Jezus przychodzi do człowieka, staje się człowiekiem dla nas i dla naszego zbawienia, abyśmy mieli uczestnictwo w życiu Bożym. Słowo stało się ciałem, aby nas zbawić, to znaczy, aby nas zjednoczyć z Bogiem, aby dać nam możliwość zamieszkania z Nim w wieczności, co więcej – abyśmy mogli lepiej wniknąć w Bożą miłość.

CZYTAJ DALEJ

Hebrajski komentarz do niedzielnej Ewangelii

2022-12-04 08:46

[ TEMATY ]

KUL

rozważanie

Centrum Heschela KUL

„Nawrócić się” – ma dwa różne znaczenia w Biblii. Hebrajskie „Szuw” oznacza zawrócić ze złej drogi i zwrócić się ku Bogu. Zaś greckie „metanoeite” tłumaczy się dosłownie „zmieńcie myślenie” – pisze w komentarzu na II Niedzielę Adwentu biblista ks. dr Paweł Rytel-Andrianik, wicedyrektor Centrum Heschela KUL.

Kiedy mówimy słowo „nawrócenie”, to w danym języku ma ono zdefiniowane znaczenie. W Biblii jest większe bogactwo znaczenia tego słowa, ponieważ zawiera ono w sobie zarówno znaczenie z języka hebrajskiego jak i greckiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję