Reklama

Kultura

Naczynia z czasów Wieczernika i nie tylko

Kto zajrzy do Muzeum Diecezjalnego w Kielcach – nie pożałuje.

Niedziela Ogólnopolska 29/2022, str. 54

[ TEMATY ]

muzeum

TD.

Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów Jana Brueghela Starszego

Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów Jana Brueghela Starszego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szklane i gliniane naczynia z czasów Chrystusa, które mogły się znaleźć na Ostatniej Wieczerzy, i prześliczny, na co dzień niedostępny obraz Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów Jana Brueghela Starszego to prawdziwe perły wystawy Ars Eucharistica. Sztuka w służbie Eucharystii.

Co łączy obraz znakomitego artysty z przedmiotami z czasów pierwszych chrześcijan? – Idea odkupienia przez mękę i śmierć Chrystusa – mówi ks. dr Paweł Tkaczyk, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Kielcach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawa stanowi artystyczne dopełnienie zakończonego w czerwcu III Kongresu Eucharystycznego Diecezji Kieleckiej, a tym samym większą niż zazwyczaj koncentrację Kościoła kieleckiego wokół tajemnicy Eucharystii, co nie oznacza, że wciąż nie jest ona godna uwagi. Walor religijny ekspozycji łączy się z artystycznym przekazem prezentowanych eksponatów.

Z epoki Chrystusa

Opowieść o wielkiej tajemnicy wiary chrześcijańskiej rozpoczynają eksponaty z epoki Chrystusa, udostępnione dzięki współpracy kieleckiego muzeum diecezjalnego z warszawską galerią Prima Porta.

Doskonale zachowany hełm rzymskiego legionisty – rzadkość w zbiorach muzealnych i hasta – włócznia, analogiczna do tej, którą przebito bok Jezusa, sprzęty wymienione w Biblii w kontekście ukrzyżowania, jak np. rzymskie kości do gry czy gwoździe, przemawiają do wyobraźni i przenoszą w godzinę Męki.

Reklama

W klimat Ostatniej Wieczerzy przenoszą z kolei przedmioty, których używano w czasie spożywania posiłków, np. terakotowy talerz, kubki do picia wina, szklany puchar, lampki oliwne. Robią one duże wrażenie w zestawieniu z dziełami sztuki współczesnej, takimi jak np. niewielka drewniana rzeźba przedstawiającą Ostatnią Wieczerzę, która należała do bp. Czesława Kaczmarka.

Ciekawym eksponatem jest krzyż procesyjny z czasów Cesarstwa Bizantyjskiego; sacrum Eucharystii przywołuje monstrancja z Węgleszyna, są i hafty winnego grona na ornatach z różnych epok, a wśród nich – ornat gotycki z XVI wieku.

Wyjątkowa okazja

To dzieło, wokół którego koncentruje się muzealna opowieść o Eucharystii: pełen symboliki XVII-wieczny obraz Jana Brueghela Starszego (1568 – 1625) Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów. Na co dzień obraz nie jest dostępny dla zwiedzających, ponieważ przechowywany jest w klauzurowym klasztorze Sióstr Norbertanek w Imbramowicach, więc to jedyna okazja, aby go zobaczyć.

Wiodącym przesłaniem prezentowanego obrazu jest odkupienie przez mękę i śmierć Chrystusa. W centrum kompozycji znajduje się Madonna, która wręcza podtrzymywanemu przez siebie Dzieciątku kiść winnego grona – symbol ofiary i zbawczej męki Zbawiciela. Kompozycje Brueghela Starszego, który malował na dworach królów i książąt, a dzięki malarskiej finezji zwany był Aksamitnym, cechują bogactwo symboliki i szczegółów, wytworny styl i świeżość kolorytu.

Kielecką wystawę wzbogacają dzieła wypożyczone z imbramowickiego klasztoru, jak np. Chrystus w Emaus (naśladownictwo Caravaggia, Włochy, I poł. XVII wieku) czy oryginalna zasłona na monstrancję.

Ekspozycję uzupełniają dzieła współczesnych polskich artystów, którzy wiarę w żywą obecność Chrystusa w sakramencie Eucharystii wyrażają swoją twórczością malarską. Prace tych artystów wypożyczone zostały z miechowskiego Biura Wystaw Artystycznych „U Jaksy”.

Wystawę można oglądać do końca października.

2022-07-12 12:47

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ze skarbca sztuki KUL-u

Mało znane, lecz cenne dzieła sztuki ze zbiorów Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II można podziwiać na wystawie „Ex Thesauro Universitatis”, zorganizowanej przez Muzeum Okręgowe w Sandomierzu pod honorowym patronatem bp. Krzysztofa Nitkiewicza. Na wystawie w Zamku Kazimierzowskim prezentowanych jest 220 eksponatów z zakresu malarstwa, rzeźby oraz rzemiosła artystycznego od XVI do XX wieku. Wśród obrazów malarzy holenderskich i flamandzkich, włoskich, francuskich i niemieckich zwraca uwagę otwierający ekspozycję obraz „Ecce Homo” z ok. 1574 r. oraz „Polowanie” z 1646 r. Barokowe rzeźby sakralne przedstawiają m.in. aniołów i świętych oraz Ewę przy drzewie poznania dobra i zła. Malarstwo polskie ukazuje sceny religijne, nawiązuje też do wydarzeń z okresu powstania styczniowego. Podziwiać można m. in. obrazy Jacka i Rafała Malczewskich, Józefa Mehoffera, Jerzego Kossaka, Józefa Rapackiego, Zygmunta Ajdukiewicza, Stanisława Kamockiego, Stanisława Czajkowskiego, Władysława Skoczylasa, Antoniego Michalaka i Jerzego Nowosielskiego. Po raz pierwszy zostały pokazane prace malarskie Józefa Flecka oraz kilka kobierców i tkanin, pochodzących z terenu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej. Na wystawie znalazły się też cenne dzieła z porcelany z manufaktur w Miśni i Berlinie.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Otwarcie wystawy czasowej „Na szlaku Tysiąclecia. Chrobry I i II w Powstaniu Warszawskim”

2025-04-18 22:25

Muzeum AK

    W samo południe we wtorek 15 kwietnia w Muzeum Armii Krajowej w Krakowie odbył się wernisaż wystawy czasowej „Na szlaku Tysiąclecia. Chrobry I i II w Powstaniu Warszawskim”.

Ekspozycja została przygotowana z okazji obchodów 1000-lecia Korony Polskiej. Prezentuje dzieje dwóch oddziałów walczących w Powstaniu Warszawskim: Batalionu „Chrobry I” oraz Zgrupowania „Chrobry II”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję