Reklama

Sens i tajemnica Niepokalanego Poczęcia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Adwent jako szczególny czas oczekiwania na przyjście Mesjasza domaga się jednocześnie głębszej refleksji nad tajemnicą i wielkością Bogurodzicy. Matka Zbawiciela zajmuje bardzo ważne miejsce w religii chrześcijańskiej. Jej obraz nie jest jednak jednorodny we wszystkich gałęziach chrześcijaństwa, co zauważymy śledząc eklezjologiczny aspekt nauki o Maryi, tj. mariologii. Poznanie źródeł (odnoszących się do wymiaru maryjnego) różnic dogmatycznych dzielących katolików i prawosławnych, pozwala lepiej zrozumieć istotne fundamenty naszej wiary. W tej materii nauki obu wyznań pozostają zgodne co do dwóch dogmatów: pierwszym - określającym Maryję jako Matkę Boga, drugim mówiącym o Dziewictwie Maryi. Trzeci dogmat, „O Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny” - nie został przyjęty przez prawosławie i stanowi różnicę między obu wyznaniami.
Pierwszy dogmat określający Maryję jako Matkę Boga przyjęto na soborze w Efezie w 431r. Odtąd Maryja jest nieprzyjaciółką węża, Siedzibą Boskiej Mądrości. Chrześcijańska myśl teologiczna podkreśla w ten sposób wyjątkowość Maryi: „Już z samego założenia i stworzenia jest Ona Matką Boga. Jej Boskie Macierzyństwo nie jest wydarzeniem, godnością. Jest ono całym Jej ustrojem, jest Nią sama. Ona jest Matką Boga, jak człowiek jest człowiekiem czy anioł - aniołem. Ona jedna stanowi osobną hierarchię, osobny porządek przewyższający nieskończenie wszystkie inne”. Dogmat ten łączy wszystkich chrześcijan i stanowi punkt wyjściowy dogmatyczno-liturgicznej ewolucji kultu maryjnego.
Drugim dogmatem maryjnym jest Jej nieustające dziewictwo, które ostatecznie wyrażone zostało na pierwszym soborze laterańskim w 1123 r.
Maryja określana jest mianem „zawsze Dziewicy”, „Przeczystej Dziewicy”, albo „Cudownej Panienki”. Owa „przejrzystość” Maryi uświęca Jej istotę, pozwala Jej triumfować nad złem, chroni Ją od nieczystych mocy. Dzięki temu dla całego Kościoła staje się Ona ożywczym pocieszeniem. Teologia prawosławna wyznając wieczne dziewictwo Maryi nie uznaje jednocześnie wyłączenia Jej spod grzechu pierworodnego, które wprowadza rzymski dogmat Niepokalanego Poczęcia ogłoszony w grudniu 1854 r. Prawosławie uważa, że Maryja posiada grzech pierworodny jak cała ludzkość. Jej ludzka natura, Jej ciało jest skażone grzechem i dopiero Syn, którego urodzi, będzie mógł odkupić grzech swojej Matki.
Inaczej kwestię tę rozpatruje mariologia katolicka. Bezgrzeszność Maryi pozostaje zdaniem Kościoła katolickiego w ścisłej harmonii z poprzednimi dogmatami, uzupełnia je i jest ich naturalną interpretacją. Potwierdzeniem słuszności tego zapisu są słowa pozdrowienia anielskiego skierowane do Maryi w czasie Zwiastowania: „Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą, błogosławionaś Ty między niewiastami”. Jak pisze A. Nicolas w swej książce Życie Maryi, Matki Bożej: „Maryja posiadała łaski w takiej obfitości, że żadne słowo nie mogło godniej i ściślej wyrazić tego dostatku niż określenie: pełnia. To, co innym zostało dane w miarę, Ona otrzymała bez miary.(...) W chwili, gdy Anioł pozdrowił ją jako «łaski pełną», posiadała Ona niewątpliwie pełnię. Już ta pełnia przekracza świętość, wszystkich świętych i Aniołów”. Dzięki temu, że Maryja została wybrana na Matkę Boga - stała się niejako ośrodkiem całego stworzenia, w związku z czym musiała zostać wyposażona we wszystkie doskonałości, także w wolność od przyrodzonej zmazy grzechowej. Dzięki owej bezgrzeszności, Maryja może pomagać nam osiągnąć doskonałość na ziemi.
Pochylając się nad Tajemnicą Niepokalanego Poczęcia i znaczeniem tego dogmatu dla katolików, możemy świadomie przeżyć okres adwentowego oczekiwania, zrozumieć sens narodzin Mesjasza i lepiej przygotować się do duchowego odrodzenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: +2 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krzyż to nie koniec – o cierpieniu i Wielkim Piątku w świetle życia i nauczania św. Jana Pawła II

2025-04-18 11:39

[ TEMATY ]

krzyż

Wielki Piątek

św. Jan Paweł II

arch. KUL

„Nie lękajcie się przyjąć Chrystusa i Jego krzyża” — te słowa, wypowiedziane przez Jana Pawła II w homilii na rozpoczęcie pontyfikatu 22 października 1978 roku, zapowiadały kierunek jego całego życia i nauczania. Krzyż nie był dla niego symbolem klęski, lecz drogą do miłości. A Wielki Piątek — nie końcem, ale tajemniczym przejściem w stronę zmartwychwstania.

Wielki Piątek to dzień ciszy. Milkną organy w kościołach, gasną światła, a ołtarz zostaje ogołocony — jakby cały świat na chwilę wstrzymał oddech wobec niewypowiedzianej tajemnicy krzyża. To dzień, który stawia pytania, ale nie zawsze udziela odpowiedzi. Św. Jan Paweł II swoim życiem i nauczaniem pokazał, że właśnie w cierpieniu można odnaleźć sens, nadzieję i głębię człowieczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Teraz odbywa się sąd nad nami

2025-04-18 23:05

Biuro Prasowe AK

    - Teraz odbywa się sąd nad Polską. Głównym prześladowanym i najbardziej zagrożonym jest bowiem dzisiaj małe, niewinne i bezbronne dziecko, które zabija się śmiertelnym uderzeniem w jego serce. Zabija się je dosłownie i w przenośni – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski w Wielki Piątek podczas Drogi Krzyżowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Arcybiskup powiedział do zebranych, że Chrystus, zawieszony między ziemią a niebem, osądził cały świat w imię Krzyża, który stał się najgłębszym, wzruszającym i przejmującym wyrazem miłości miłosiernej Boga do ludzi. Chwila, w której Zbawiciel wypowiedział ostatnie słowa, stała się momentem ostatecznej klęski ojca wszelkiego kłamstwa, zła i śmierci. – Pokonując szatana, sprawcę wszelkiego kłamstwa i grzechu, zawieszony na Krzyżu Jezus osądził również wszystkich świadomych i mniej świadomych współpracowników oraz współuczestników dzieła szatana. Odbywając sąd nad światem, Jezus odbył także sąd nad tymi, którzy Go sądzili. Sąd Najwyższej Prawdy – powiedział metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję