Reklama

„Takie będą Rzeczypospolite...”

„Edukacja szansą rozwoju społecznego” - to temat XIX Ogólnopolskiej Konferencji, zorganizowanej na Jasnej Górze w ramach wspierania polityki prorodzinnej samorządu terytorialnego. „Edukacja i wychowanie młodego pokolenia to fundamenty, na których budowana jest pomyślność każdego społeczeństwa” - podkreślił w czasie obrad prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona. Konferencja, zorganizowana przez Ligę Krajową, Ligę Miejską i Ligę Wiejską, pomogła w zdiagnozowaniu współczesnych problemów polskiej edukacji i wskazaniu środków zaradczych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobrze się stało, że obecne przepisy sprzyjają małym placówkom oświatowym” - powiedział ks. Stanisław Gancarek, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich. Dzięki zapisom ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą prowadzić szkoły publiczne na równi z samorządami terytorialnymi. Na równych też zasadach otrzymują dotacje. Umożliwiło to rozwój szkolnictwa katolickiego, a także powoływanie wielu małych szkół w tych środowiskach, zwłaszcza wiejskich, które nie chciały pogodzić się z likwidacją niektórych szkół prowadzonych przez samorządy. „Małe szkoły są szansą dla rozwoju środowiska lokalnego i dobrej edukacji” - podkreślił ks. Gancarek.
Jak głęboko uzasadnione jest to stwierdzenie, uczestnicy konferencji mogli się przekonać, zwiedzając Katolicką Szkołę Podstawową oraz Gimnazjum Katolickie w Częstochowie. Obie placówki są nowocześnie wyposażone, pracują w oparciu o starannie przemyślany program i mają dobraną kadrę pedagogiczną. „Celem naszej pracy - powiedziała s. Irena Makowicz USJK, dyrektor obu szkół - jest wszechstronny rozwój dziecka, zbudowany w oparciu o wartości ewangeliczne. Służy temu starannie realizowany program nauczania, liczne wyjazdy o charakterze poznawczym, zajęcia pozalekcyjne, np. warsztaty plastyczne, choreograficzne, teatralne, zajęcia sportowe. Zdecydowaliśmy się na szkołę stawiającą wysokie wymagania. Dotyczy to zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Ta praca wydaje owoce. W ubiegłym roku szkolnym uczniowie Gimnazjum Katolickiego osiągnęli najwyższe w Częstochowie wyniki na egzaminie przeprowadzanym na zakończenie gimnazjum” - mówi Siostra Dyrektor.
Poważnym problemem władz samorządowych jest edukacja dzieci niepełnosprawnych i upośledzonych umysłowo. Z referatu przedstawionego przez Krystynę Prażmowską - konsultantkę Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Częstochowie oraz Krystynę Skalik - dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Częstochowie wynika, że w Częstochowie istnieje sieć placówek kształcenia specjalnego od przedszkola po szkołę zawodową. Przybywa klas integracyjnych. Dla kadry pedagogicznej pracującej z osobami niepełnosprawnymi, która musi posiadać szczególnie wysokie kwalifikacje, systematycznie organizowane są kursy. Odbywają się także szkolenia katechetów i wykłady dla kleryków.
W drugim dniu konferencji dominowała tematyka osobowego wzoru nauczyciela oraz problem coraz częściej obserwowanej w szkołach agresji. Pierwszy z tych tematów przedstawił br. Romuald Rybicki ze Zgromadzenia Braci Szkolnych - autor wydanej niedawno w Bibliotece „Niedzieli” książki pt. Wprowadzenie do pedagogiki chrześcijańskiej. Brat Romuald przypomniał m.in. zasadę, zgodnie z którą, mówiąc o kształtowaniu osobowości wychowanka, należy pamiętać o permanentnej formacji osobowości wychowawców. Dotyczy to zarówno rodziców, jak i nauczycieli i katechetów.
Przykład skrajnego zachowania uczniów toruńskiej szkoły wobec nauczyciela był punktem wyjścia referatu bp. Antoniego Długosza. Zwrócił on uwagę na etiologię agresywnych zachowań, które zawsze wiążą się z wysokim stopniem niedojrzałości moralnej, psychicznej i duchowej danej osoby. „Tylko człowiek przeżywający osobisty kryzys, ktoś bardzo niespokojny, cierpiący i nieradzący sobie z życiem może stać się agresywny. Natomiast dojrzały i szczęśliwy człowiek nie będzie zachowywał się w sposób agresywny” - powiedział bp Antoni Długosz.
Wszystkie wątki dyskusji znalazły podsumowanie i dopełnienie w trzecim dniu konferencji, w referacie wygłoszonym przez ks. dr. Kazimierza Kurka SDB, który przedstawił założenia przyjętej przez Sobór Watykański II Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim z perspektywy początku XXI wieku. Dokument ten daje chrześcijańskim wychowawcom drogowskazy do pracy i porządkuje system wartości. Dostrzec trzeba również postaci wybitnych kapłanów i chrześcijańskich wychowawców, wśród nich św. Jana Bosko, którzy również pracowali w trudnych środowiskach. Ich doświadczenia są dla współczesnych ogromnym bogactwem, stanowią gotowy wzór do naśladowania.
W refleksjach na zakończenie konferencji wiele osób podkreślało, że owocem jasnogórskiego spotkania oraz modlitwy podczas codziennych Mszy św., które celebrowali abp. Stanisław Nowak oraz ks. Kazimierz Kurek, jest umocnienie wewnętrzne, wiedza niezbędna do pracy wychowawczej oraz perspektywiczne spojrzenie na problemy edukacji. Od czasów Jana Zamoyskiego wiadomo bowiem, że: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielki Piątek w Jerozolimie: relikwiarz Krzyża na Golgocie

Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.

Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Krzyż to nie koniec – o cierpieniu i Wielkim Piątku w świetle życia i nauczania św. Jana Pawła II

2025-04-18 11:39

[ TEMATY ]

krzyż

Wielki Piątek

św. Jan Paweł II

arch. KUL

„Nie lękajcie się przyjąć Chrystusa i Jego krzyża” — te słowa, wypowiedziane przez Jana Pawła II w homilii na rozpoczęcie pontyfikatu 22 października 1978 roku, zapowiadały kierunek jego całego życia i nauczania. Krzyż nie był dla niego symbolem klęski, lecz drogą do miłości. A Wielki Piątek — nie końcem, ale tajemniczym przejściem w stronę zmartwychwstania.

Wielki Piątek to dzień ciszy. Milkną organy w kościołach, gasną światła, a ołtarz zostaje ogołocony — jakby cały świat na chwilę wstrzymał oddech wobec niewypowiedzianej tajemnicy krzyża. To dzień, który stawia pytania, ale nie zawsze udziela odpowiedzi. Św. Jan Paweł II swoim życiem i nauczaniem pokazał, że właśnie w cierpieniu można odnaleźć sens, nadzieję i głębię człowieczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję