Reklama

IV Konferencja nt. „Rodzina polska poza granicami kraju”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach 23-24 listopada 2007 r. odbyła się w Warszawie na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego kolejna już konferencja poświęcona rodzinie. Tym razem poruszony został temat: „Najnowsza migracja Polaków po roku 2004 do Europy Zachodniej i jej konsekwencje dla rodziny”.
Organizatorem Konferencji była Komisja Rodziny przy Polskiej Radzie Duszpasterskiej Europy Zachodniej we współpracy z Komisją Rodziny i Spraw Społecznych Senatu RP, Stowarzyszeniem „Wspólnota Polska”: Oddział Krajowy, Oddział Warszawa i Oddział Białystok, Instytutem Polskim Akcji Katolickiej w Anglii, Stowarzyszeniem Polskich Rodzin Katolickich w Niemczech, Stowarzyszeniem Polskich Rodzin Katolickich w Austrii, Ateneum - Szkołą Wyższą w Gdańsku (Katedra Nauk o Rodzinie) oraz Towarzystwem Naukowym „Fides et Ratio”.
W konferencji wzięło udział ok. 100 uczestników, w tym 18 osób z zagranicy: Austrii, Białorusi, Litwy, Niemiec, Szwecji, Danii i Wielkiej Brytanii. W obradach uczestniczyli przedstawiciele Senatu RP ubiegłej i obecnej kadencji, m.in. sen. Kazimierz Jaworski i sen. Antoni Szymański, a także minister Romuald Łanczkowski - zastępca Dyrektora Kancelarii Senatu RP, który odczytał list marszałka Senatu Bogdana Borusewicza skierowany do zebranych. W obradach wzięli również udział przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych: zastępca Dyrektora Departamentu Konsularnego i Polonii Joanna Kozińska-Frybes oraz pracownicy tego departamentu: Bożena Retelewska i Barbara Kozioł. Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” reprezentował Andrzej Chodkiewicz - dyrektor Biura Zarządu Krajowego. Cieszy szeroki udział w pracach konferencji przedstawicieli środowisk naukowych z Warszawy, Krakowa, Lublina, Gdańska i Opola. Cenne były wypowiedzi prelegentów z Anglii i Danii.
Bp Ryszard Karpiński, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. duszpasterstwa emigracji, wygłosił referat inauguracyjny na temat: „Wydarzenia z życia Kościoła w 2008 r. dotyczące polskich rodzin na emigracji”. W ramach sześciu sesji plenarnych przedstawiono 26 referatów dotyczących prawno-politycznych, społeczno-psychologicznych, duszpasterskich i edukacyjno-wychowawczych aspektów migracji oraz znaczenia wielospecjalistycznego poradnictwa rodzinnego dla rodzin dotkniętych rozłąką w kraju oraz rodzin poza krajem.
Uczestnicy Konferencji wystosowali apel do Parlamentu UE, Prezydenta RP, Premiera RP oraz Marszałków Sejmu i Senatu RP w sprawie uwzględnienia przez sygnatariuszy ratyfikowania Karty Praw Podstawowych prawa do rodziny opartej na małżeństwie składającym się z tradycyjnego związku mężczyzny i kobiety. Uważają oni, że renesans tradycyjnych i chrześcijańskich wartości w Europie jest możliwy, lecz taka aspiracja winna być wzmacniana przez działania polityków. Domagano się wsparcia rodziny prawidłowej, zanim się ona rozpadnie pod naporem utopijnych ideologii (np. Gender Mainstreaming) i trudnych warunków ekonomicznych, zmuszających do opuszczenia ziemi ojczystej. Małżeństwo naturalne mężczyzny i kobiety oraz rodzina na nim zbudowana przyczyniają się do przetrwania człowieka w ogóle; to najlepszy i najtańszy sposób przeciw „zimie demograficznej” Europy i dlatego wymaga preferencji w obecnej chwili historycznej.
Jednocześnie stanowczo zaprotestowano przeciwko zrównaniu praw małżeńskich z prawami związków tej samej płci. Z zapisów art. 9 i 21 Karty Praw Podstawowych można wyprowadzić prawną podstawę dla „małżeństw” ludzi jednej płci czy zmieniających płeć na życzenie. Takiego poważnego zagrożenia egzystencji państwa poprzez podkopanie jego fundamentu - podstawowej komórki, jaką jest małżeństwo i rodzina, w historii Polski i Europy jeszcze nie było. Wyrażono zaniepokojenie poważnym załamaniem cywilizacyjnej roli małżeństwa i rodziny w zachodnim świecie, negatywnymi zmianami ideowymi promowanymi i prawnie legalizowanymi wbrew wiedzy i woli zwykłych ludzi oraz narzucanymi przybyłym emigrantom.
Zwrócono się do rządu polskiego o objęcie opieką milionowej rzeszy Polaków, którzy wyjechali z kraju po 2004 r., tak by dzięki poczynaniom dyplomatów polskich w Europie mieli praktyczną możliwość migrowania całymi rodzinami, nie narażając więzi małżeńskiej z powodu rozłąki (por. Karta Praw Rodziny, art. 12). Apelowano o zapobieganie migracji szkodliwej dla państwa polskiego i udrożnienie powrotów do ojczyzny. Zauważono potrzebę opracowania Raportu o stanie rodziny polskiej, w tym rodziny w Polsce rozłączonej migracją, rodziny polonijnej żyjącej w krajach Europy Zachodniej i rodziny polskiej poza granicami kraju, zwłaszcza na Białorusi.
Wskazano na konieczność przygotowania rządowych programów wsparcia, umożliwiających systematyczne, a nie akcyjne czy przypadkowe, projekty pomocy, w tym pogłębione badania naukowe. Proszono o zwrócenie szczególnej uwagi na negatywne skutki wychowawcze, rozwojowe i psychologiczne u dzieci pozostawionych bez należytej opieki i troski przez rodziców migrujących do pracy za granicę (zjawisko tzw. eurosierot).
Podkreślono rangę i ogromne znaczenie działalności i rozwoju placówek duszpasterstwa polonijnego w krajach osiedlenia nowej emigracji dla podtrzymania tradycji religijnych, rodzinnych, narodowych migrantów oraz wartość współpracy odpowiedzialnych za łączność senatorów, posłów RP i pracowników MSZ z Polonią i Polską Misją Katolicką w Europie Zachodniej.
Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę i znaczenie tworzenia sieci wielospecjalistycznych poradni rodzinnych w Polsce (m.in. dla rodzin dotkniętych migracją) i w krajach emigracji zarobkowej Polaków. Apelowano o tworzenie w Polsce ruchu przeciwdziałania masowej emigracji ekonomicznej godzącej w więzi rodzinne (wymiar postawy patriotycznej i chrześcijańskiej). Doradzano tworzenie ruchów samopomocowych wśród rodzin polskich rozdzielonych migracją (przykład warszawskiego ruchu „Przymierze Rodzin” z okresu emigracji solidarnościowej Polaków).
Postulowano objęcie opieką dzieci polskich emigrantów zarobkowych w wychowaniu ku polskości poprzez nowoczesne formy szkolnictwa polskiego na emigracji z pozyskiwaniem na ten cel środków Unii Europejskiej. Zwrócono się także do Konferencji Episkopatu Polski z prośbą o przeanalizowanie zjawiska migracji zarobkowej jako „znaku czasu” i podjęcie działań w celu rozwinięcia duszpasterstwa rodzin polonijnych.

Z komunikatu końcowego Konferencji

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak przeżywać Wielki Tydzień?

Niedziela wrocławska 13/2010

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

Karol Porwich/Niedziela

Przed nami wyjątkowy czas - Wielki Tydzień. Głębokie przeżycie i zrozumienie Wielkiego Tygodnia pozwala odkryć sens życia, odzyskać nadzieję i wiarę. Same Święta Wielkanocne, bez prawdziwego przeżycia poprzedzających je dni, nie staną się dla nas czasem przejścia ze śmierci do życia, nie zrozumiemy wielkiej Miłości Boga do każdego z nas. Wiele rodzin polskich przeżywa Święta Wielkanocne, zubożając ich treść. W Wielkim Tygodniu robi się porządki i zakupy - jest to jeden z koszmarniejszych i najbardziej zaganianych tygodni w roku, często brak czasu i sił nawet na pójście do kościoła w Wielki Czwartek i w Wielki Piątek. Nie pozwólmy, by tak stało się w naszych rodzinach.
CZYTAJ DALEJ

Abp Józef Kupny: Chrystus był przy mordowanych w Katyniu, był z ofiarami tragedii smoleńskiej

2025-04-14 17:00

Marzena Cyfert

Msza św. w ceremoniale wojskowym w 85. rocznicę Zbrodni Katyńskiej

Msza św. w ceremoniale wojskowym w 85. rocznicę Zbrodni Katyńskiej

– Nie byli sami, nie odchodzili samotnie. Chrystus był przy nich. On jest też z nami, z rodzinami, które cierpią – mówił abp Józef Kupny w bazylice św. Elżbiety we Wrocławiu.

Metropolita wrocławski przewodniczył Eucharystii w 85. rocznicę Zbrodni Katyńskiej. We Mszy św. sprawowanej w ceremoniale wojskowym uczestniczyli oficerowie i żołnierze Wojska Polskiego, kombatanci, Dolnośląska Rodzina Katyńska, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN, Dolnośląski Kurator Oświaty. Obecne były poczty sztandarowe i mieszkańcy miasta. Msza św. była częścią obchodów Dnia Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Rewolucyjny dokument Watykanu? Pokazujemy prawdę

2025-04-14 16:13

[ TEMATY ]

Msza św.

Karol Porwich/Niedziela

W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!

W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję