W siedzibie redakcji tygodnika katolickiego „Niedziela” 23 października odbyło się walne zgromadzenie Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy (KSD) w Częstochowie.
Podczas zebrania został powołany nowy Zarząd Oddziału Częstochowskiego Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy. Prezesem Oddziału został red. Mariusz Książek, wiceprezesem ks. dr Marek Łuczak, sekretarzem - red. Anna Ludwig, skarbnikiem - red. Katarzyna Kalinin (Woynarowska). W skład Zarządu weszli: ks. Ireneusz Skubiś i red. Lidia Dudkiewicz. Powołani zostali również członkowie Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
- Jako wikariusz biskupi ds. mediów archidiecezji częstochowskiej przyjąłem do wiadomości tę decyzję walnego zgromadzenia stowarzyszenia i zwróciłem się do abp. Wacława Depo o błogosławieństwo dla naszej działalności - powiedział KAI ks. inf. Ireneusz Skubiś.
24 października, podczas spotkania w Kurii Metropolitalnej w Częstochowie z przedstawicielami Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, abp Wacław Depo, przewodniczący Rady ds. Środków Społecznego Przekazu KEP, zaakceptował powołanie Oddziału Częstochowskiego Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.
Historia Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy sięga roku 1991. W redakcji „Niedzieli” w Częstochowie spotkali się 23 sierpnia 1991 r. członkowie zespołu inicjującego powstanie KSD: Karol Klauza („Ethos”), Maciej Łętowski („Ład”), Piotr Nitecki („Chrześcijanin w świecie”), ks. Antoni Poniński („Ład Boży”), Sławomir Siwek (Fundacja Prasowa Solidarności), ks. Ireneusz Skubiś („Niedziela”). Obecny był również bp Adam Lepa, przewodniczący Komisji Episkopatu Polski ds. Środków Społecznego Przekazu. Wypracowano projekty statutu i deklaracji ideowej Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.
Zebranie komitetu założycielskiego Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy zwołano do Częstochowy na 7 września 1991 r. Powstające wówczas KSD zwróciło się do Konferencji Episkopatu Polski o nadanie mu, na podstawie Kodeksu Prawa Kanonicznego, statusu organizacji katolickiej.
Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada
powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.
Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów
- ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić
chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa
nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą
pościć”
Setki chrześcijan różnych wyznań zgromadziło się w Wielki Piątek na tradycyjnej procesji Drogi Krzyżowej na Starym Mieście w Jerozolimie. Przy letniej pogodzie pielgrzymi przeszli wzdłuż Via Dolorosa, aby modlić się przy 14. stacjach męki Jezusa, od wyroku do ukrzyżowania i grobu. Z powodu wojny wśród uczestników było znacznie mniej zagranicznych grup pielgrzymkowych niż w poprzednich latach.
Od wczesnych godzin porannych wierni różnych Kościołów, często niosący misternie zdobione krzyże, szli ulicami jerozolimskiego Starego Miasta. Procesje Drogi Krzyżowej rozpoczęli licznie zgromadzeni etiopscy chrześcijanie, a następnie wierni grecko-prawosławni, którzy wyruszyli z dużym opóźnieniem. Następnie katolicy obrządku łacińskiego dołączyli do franciszkanów. Za nimi podążali arabskojęzyczni katolicy jerozolimscy. Izraelska policja zabezpieczyła trasę, która zakończyła się przy Bazylice Grobu Pańskiego.
Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje
2025-04-19 00:12
tom /KAI
PAP
„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.
„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.